נשק של תקווה – ביקורת

"נשק של תקווה". ג'ררד באטלר.

"נשק של תקווה". ג'ררד באטלר.

"נשק של תקווה" הוא סיפור 'חזרתו בתשובה' של סאם צ'ילדרס, אסיר משוחרר ולא חביב בעליל, ובכלל – טיפוס די מפוקפק, אשר 'רואה את האור' והולך לסייע לנזקקים בדרום סודן (הסיפור הינו סיפור חייו האמיתי). בכל מקרה, מדובר בסרט חזק, לעיתים גרפי מדי, יותר מדי ארוך ולא כל כך ממוקד, ולא שלא מדובר בסיפור מעניין – להיפך, אלא שיש להתחשב ביכולת הריכוז המוגבלת של הצופה, ולצמצם היכן שניתן (ובנוגע לשמו של הסרט, האמת היא שגם אנחנו לא הצלחנו לחשוב על דרך טובה יותר לתרגם את שמו של הסרט Machine-Gun Preacher).

הבמאי, מארק פורסטר (ג'יימס בונד – "קוואנטום של נחמה", "מונסטר בול"), עושה עבודה לא רעה, אך גם לא כזאת שעלולה לזכות אותו בציון לשבח כלשהו, שלא לדבר על פרס חלילה, שכן מה שמחזיק את הסרט לכל אורכו הינה העלילה לבדה שכאמור מבוססת על סיפור חייו האמיתי והבלתי יאמן של צ'ילדרס – פורסטר רק מציג אותו – ולא באופן הכי מוצלח שניתן היה.

עלילת הסרט "נשק של תקווה" מספרת את סיפורו של צ'ילדרס, אופנוען קשוח שבדיוק משתחרר מהכלא וחוזר לסורו, הכולל אלימות, שתייה מופרזת, שימוש בסמים, וכיוב', עד אשר הוא חווה "הארה" הדוחפת אותו לזרועותיו הפתוחות של ישו והכנסייה. יותר ממחצית הסרט מוקדש לחזרתו בתשובה הדתית של צ'ילדרס, ועל טיפוסו למעלה ממקום של עוני ומסכנות עד לבעלותו על בית יפה עם חצר ועסק בניה משגשג.

"נשק של תקווה". מישל מונאהן, ג'ררד באטלר.

"נשק של תקווה". מישל מונאהן, ג'ררד באטלר.

חציו השני (והחשוב באמת) של הסרט עוסק בתגליתו של צ'ילדרס, אשר בהיותו נוצרי אדוק, נוסע לדרום סודן (הנוצרי), השרוי במלחמת אזרחים, במטרה לסייע לנשמות נוצריות כמו שלו. בהגיעו לשם, מוכה צ'ילדרס בתדהמה וזעזוע והוא מחליט להשקיע את כל מאמציו ומשאביו במתן סיוע לילדי ויתומי דרום סודן, תוך כדי התמודדות עם מעשי זוועה נוראיים והיעדר תמיכה, הן מצד המקומיים והן מצד משפחתו מלאת הגעגועים.

ישנם שני כשלים עיקריים בסרט, אשר בלעדיהם יכול היה הסרט להיות אפילו ממש טוב: הכשל הראשון הינו זה של העריכה, אשר היעדרה המוחלט מורגש היטב לאורך 129 הדקות של הסרט, כאשר בקלות ניתן היה לוותר על סצנות רבות, במיוחד בתחילת הסרט, לתת לצופה להבין לבד דבר או שניים, ולהתמקד בפואנטה האמיתית. הכשל השני לטעמנו טמון בליהוק, ולא שיש לנו משהו נגד ג'ררד באטלר (ההיפך הוא הנכון!), אולם באטלר משחק את דמותו של צ'ילדרס, טיפוס קשוח מדרום ארה"ב, בעל מבטא דרומי מובהק ובאטלר בהיותו סקוטי פשוט לא מצליח להראות או להישמע בהתאם לתפקיד, למרות ניסיונות רבים לדחוף כל מיני מושגים ומילים בסלנג המקומי – זה פשוט נשמע רע ולא אמין, והאמת – הפריע לנו נורא.

בסיכומו של דבר, מדובר בסרט חשוב, אינפורמטיבי ביותר ובכלל לא קל לצפייה. יש לזכור כי אין מדובר בסרט "מהנה", אולם יחד עם זאת, מדובר בסרט טוב שיש ואפשר שגם מומלץ לראותו.

דירוג: ★★★☆☆

נשק של תקווה
ארה"ב, 2011
הפצה: פורום פילם, החל מה-24.11.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
מארק פורסטר
תסריט:
ג'ייסון קלר
הפקה:
מארק פורסטר
ג'ררד באטלר
משחק:
ג'ררד באטלר
מישל מונאהן
קאת'י בייקר
מייקל שאנון
מדליין קרול

אור

מי בא לבלוק ביום ?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?