"אשת הברזל" – ביקורת

"אשת הברזל". מריל סטריפ.

"אשת הברזל". מריל סטריפ.

"אשת הברזל" הוא המופע של מריל סטריפ. לו היה מדובר בשחקנית אנגלייה אלמונית בתפקיד הראשי, ספק אם היינו רואים את הסרט, או שהיו עושים אותו בכלל. נדמה שסטריפ, שידועה לא רק כשחקנית מעולה אלא גם כאחת שלרוב יודעת לבחור תסריטים טובים (הכישרון השני פחות בא לידי ביטוי בשנים האחרונות), החליטה שהיא רוצה לשחק את מרגרט תאצ'ר לפני שהיא קראה את התסריט של "אשת הברזל".

מתוך 107 דקות של הסרט, 47 דקות (לפחות) מוקדשות לאישה זקנה, אלמנה, שעדיין רואה ומנהלת שיחות עם בעלה המנוח, ושבתה באה לבקר אותה – ובמקרה קוראים לזקנה מרגרט תאצ'ר. לו היה מדובר ב'סיפור' מסגרת בלבד, זה היה בסדר, אך הקטעים הרבים מדי הללו – שגם בהם מריל סטריפ מדהימה ומפעימה – משתלטים על הסרט, חוזרים על עצמם, לא מעניינים ולא מוסיפים דבר. כמו כן, אמנם אין מתח 'האם היא תיבחר' אבל ככה זה בסרטים על אנשים מפורסמים ורצוי היה להראות לנו למה היא נבחרה להיות ראש ממשלה, מה היא אמרה או עשתה בשביל זה חוץ מללכת למפעל או שניים.

חלקים רבים מדי נראים וערוכים כמו קדימון, וחולפים על פני דברים חשובים שקרו באותן שנים באנגליה, כי צריך: היה משהו עם הכורים, המחתרת האירית פעלה, המלחמה הקרה נגמרה. לאורך הסרט שומעים קולות מעברה כמו באחרונת הפרודיות על סרטים ישנים. אנחנו לא לומדים להכיר את האישה וגם בפוליטיקה בקושי נוגעים: לא מכירים את האנשים סביבה, לא בממשלתה או במפלגתה, ולא בחייה האישיים. כשהיא עוזבת את התפקיד רואים עובדות בדאונינג 10 בוכות. למה הן בוכות? כי היא עוזבת וכנראה שאהבו אותה – לא ברור, כי לא ראינו אותן לפני כן. ככל הנראה, אהבו אותה למרות שכונתה אשת הברזל. ולמה דבק בה השם הזה? תשובה לא תקבלו בסרט.

"אשת הברזל". מריל סטריפ.

"אשת הברזל". מריל סטריפ.

לא לומדים דבר על האישה או ראש הממשלה מרגרט תאצ'ר. למה היתה ראש ממשלת אנגליה שכיהנה הכי הרבה זמן במאה ה-20? למה היא כה שנואה? אין כמעט פוליטיקה בסרט על הפוליטיקאית הבריטית המפורסמת ביותר במאה ה-20. הסרט שטחי מדי: אביה עיצב את השקפתה הפוליטית, אמה לא התייחסה אליה; מצבה של בריטניה היה רע, היא נבחרה, המשיך להיות רע, אז היתה המלחמה על איי פוקלנד (לחופי ארגנטינה), ואז היה טוב, ואז כבר לא רצו אותה. ובתוך כל זה מסתמכים יותר מדי על קטעי ארכיון חדשותיים וקריינות מתוך הרדיו והטלוויזיה.

פילידיה לויד, במאית הסרט, זכתה להערכה כבמאית של הצגות, מחזות זמר ואופרות באנגליה, ובזכות ההצלחה של המחזמר "מאמא מיה" קיבלה את מלאכת הבימוי של הסרט "מאמא מיה" המצליח והאיום. אחרי צפייה ב"אשת הברזל" אני לא מצפה בקוצר רוח לסרטה הבא ואשמח אם תחזור להעלות מופעים נהדרים על במות ברחבי העולם.

אשת הברזל
אנגליה, 2011
הפצה: החל מה-02.02.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
פילידיה לויד
תסריט:
אבי מורגן
משחק:
מריל סטריפ
ג'ים ברודבנט
אנתוני הד
הארי לויד
ריצ'ארד אי. גרנט
רוג'ר אלם
סוזן בראון
אוליביה קולמן
ניק דאנינג

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?