"באפילה" – ביקורת

"באפילה".

"באפילה".

לאגנישקה הולנד, במאית "באפילה", היתה יד בשניים מהסרטים הטובים ביותר שנעשו על השואה: הסרט הפולני "קורצ'ק" (1990) שהיא כתבה את התסריט שלו, והסרט הגרמני "אירופה אירופה" (1990) שהיא ביימה ועיבדה על פי ספרו האוטוביוגרפי של שלמה פרל, תושב קיבוץ מעגן מיכאל. את "באפילה" המבוסס על ספר, היא ביימה, והוא מצטרף בגאון לשניים הקודמים.

"באפילה" מתאר בצורה אותנטית את הסיפור האמיתי של קבוצת יהודים שכאשר חוסל גטו לבוב, ירדו והסתתרו במשך למעלה משנה בתעלות הביוב של העיר. עוזר להם להתקיים ולהסתתר ליאופולד סוחה, נוצרי פולני, הנשוי ואב לבת.

עם הסרט הזה בן למעלה משעתיים ועשרים דקות על נושא "כבד", שדובר פולנית, גרמנית ואוקראנית, ועם חלקים רבים חשוכים, עולה שוב השאלה מדוע הולכים לקולנוע? קשה להגדיר את הצפייה בסרט כמהנה. "באפילה" הוא סרט טוב מאוד, מצליחים להעביר סיפור לא ייאמן בצורה מעניינת, ומעבר לנושא החשוב, הוא עשוי מצוין והוא מרגש. טוב שיהיו עוד סרטים טובים על נושא כה חשוב.

"באפילה".

"באפילה".

כמעט לכל דבר שרואים בסרט יש סיבה. כמעט בכל קטע רואים ושומעים דברים נוספים ברקע. כשמגוללים עלילה עם סיטואציות קשות, שעמום (של הדמויות) ומוגבלים לחלל סגור ולאורך תקופה ארוכה, עלולות להיות חזרות אך פה כל הזמן מתרחש משהו חדש, לא תמיד דרמטי מאוד אלא רגעים קטנים של חיי הנאבקים להישאר בחיים, ושל הפולני שודאג להם. העריכה של הסרט מעולה והרגעים המוצלחים ביותר הם אלו חסרי הדיאלוג. מעבר לקטעים המצמררים באכזריות האנושית שהם מציגים, ישנם כל כך הרבה רגעים קולנועיים יפים, למשל: כשיהודי מתרגם לפולני את דברי החייל הגרמני שמאיים עליהם ברובה, ההצטלבות של הפולני אחרי שהוא קובר מישהו, הדרך שבה מראים את המתחבאים מתרגלים לנוכחות העכברושים בחייהם, ועוד.

הסרט, שמוקרן בארץ החל מיום הזיכרון לשואה 2012, הצליח מאוד בפולין והיה מועמד לאוסקר מטעמם בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר עם "הערת שוליים" הישראלי והפסיד ל"פרידה" האיראני.

דירוג: ★★★★☆

באפילה
פולין, גרמניה, קנדה, 2011
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-19.04.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
אגניישקה הולנד
תסריט:
דיויד פ. שמון
רוברט מרשל
משחק:
רוברט ויצ'קייביץ'
בנו פורמן
אגנייסקה גרוצ'ווסקה
מריה שראדר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?