"תנוחי" – ביקורת

מאת
24 באפריל 2012 בשעה 13:01
"תנוחי". חנה לסלאו, אוולין הגואל, צופית גרנט, גילת אנקורי.

"תנוחי". חנה לסלאו, אוולין הגואל, צופית גרנט, גילת אנקורי.

רעיון נפלא ובעל פוטנציאל כביר עומד מאחורי הסדרה "תנוחי", אך ידם המגושמת של טדי הפקות מוציאה את כל האויר מהפרויקט. איך החברה שהפיקה זה עתה את "תא גורדין" המוצלחת, ממשיכה להפיק סדרות שהקומדיה שלהן נשענות טוטאלית על 'שכונתיות'? ימיה הטובים של "שמש" נגמרו לפני למעלה מעשר שנים, תתקדמו.

הקולנוע והטלויזיה הישראלים מציגים התקדמות משמעותית בשנים האחרונות. התירוץ של התקציב הקטן כבר יוצא מתוקף, והתכנים הופכים יותר ויותר איכותיים ולא מביכים – הן בגלל קולנוענים שעושים את התכנים שלהם בצורה חכמה יותר, והן בגלל שלפעמים התקציבים פשוט יותר גדולים. סרטים כמו "כלבת", "גיא אוני" ו"ואלס עם באשיר" מוציאים לנו שם טוב בקולנוע ונעשים בסקאלה בינלאומית, וסדרות כמו "המיוחדת", "תא גורדין", "הכל דבש" ואפילו "עספור" מוציאות לנו שם טוב בטלויזיה.

לזכותם של טדי הפקות יאמר שלא קיצצו להם בתקציבים גם כשהזכייניות נכנסו למצוקה כספית בגלל המשבר הכלכלי העולמי וירידה בהכנסות הפרסום בשל המחאה החברתית. זה אומר הרבה על כוחם בשוק הטלויזיה. הסדרה שלהם "תא גורדין", הפכה להצלחה ביקורתית (ובאמת שהיתה מוצלחת, למעט התאורה החזקה שלה שלא הלמה את האופי האפל והמותח של הסדרה), ואז הגיעה "תנוחי": יותר "הבורר" מ"עספור"; יותר "השיר שלנו" מאשר "עבודה ערבית"; ונשאלת השאלה: למה סדרות ברמה כזו עדיין מגיעות למסך הקטן בשנת 2012?

"תנוחי". חנה לסלאו, אוולין הגואל, צופית גרנט, גילת אנקורי, יעל גרובגלס.

"תנוחי". חנה לסלאו, אוולין הגואל, צופית גרנט, גילת אנקורי, יעל גרובגלס.

בעולם של "תנוחי", הגיבורות המרושעות שמרוכזות בעצמן ושאהבנו לשנוא מאופרות הסבון הישראליות, קיימות ונפגשות על שיט תענוגות יחד. הנשים הן חנה לסלאו בתור נעמי שחר (מ"השיר שלנו"), גילת אנקורי בתור עידית לינוביץ' (מ"רמת אביב גימל"), אוולין הגואל בתור ברוריה פסקל (מ"פיק אפ") וצופית גרנט בתור מרב בן בסט (מ"חשופים") – וכאשר עולה החשש שספינת התענוגות שלהן עומדת לטבוע – הן עולות על סירת הצלה עם גבי המתוקה (יעל גרובגלס), ו'ניצלות'. אחרי ניסיונות לשרוד בעצמן, סוף סוף מצליחים למצוא אותן על אף שהמדינה כולה חושבת שהן מתו. כעת הן מנסות למנף את ה'חזרה מן המתים' לקאמבק אל מרכז הבמה (האמיתית ובסדרה).

אוולין הגואל גדולה על הסביבה שלה ב"תנוחי" ונראית כמו עוף מוזר בבימוי ה'שכונתי'. חנה לסלאו בולעת את המסך כהרגלה, אבל כאן זה הגיוני ומתאים. למעשה, היא היחידה שמצליחה לעורר צחוק במשך הפרקים. אני בדרך כלל לא נהנה מההתנהגות ומהמשחק שלה, אבל היא מתאימה כמו כפפה להפקות של טדי. אילו ההפקה והבימוי היו רציניים יותר, מתאימים לעשור השני של המאה העשרים ואחת, הרעיון הבאמת-נפלא היה ממומש לסדרה ששווה לצפות בה. זה כאמור, אינו המצב.

דירוג: ★☆☆☆☆

תנוחי
ישראל, 2012
הפצה: HOT, החל מה-15.04.12 בערוץ HOT3.
קדימון:


יצירה:
אורי גרוס
טמירה ירדני
בימוי:
יריב הורוביץ
שירלי שטרן
משחק:
חנה לסלאו
גילת אנקורי
אוולין הגואל
צופית גרנט
יעל גרובגלס
ישי גולן

[…] נשארים מפוקסים לקומדיה צינית אך מעודנת (להבדיל מ"תנוחי" הקטסטרופלית שהוט הקדימה להתחיל לשדר החודש לפני "אננדה") ששווה […]

גדעון

שלום,

קראתי את הביקורת ואני חייב לחלוק על הכותב. נכון שעל פניו הסדרה שטחית ושכונתית, אבל ברובד עמוק יותר היא עוסקת בהמון נושאים מהותיים לחברה בישראל 2012. חלק מהנושאים בהם נוגעת הסדרה הם אף בגדר טאבו בסביבתינו (למשל מיניותה של האישה המזדקנת) וטוב שיש יצירה שפונה גם למכנה המשותף הנמוך ביותר, אך מדברת בין השורות גם על דברים חשובים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?