הרשות השניה תחלט ערבויות ערוץ 10 ורשת

ערוץ 10מועצת הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו החליטה לחלט (לעקל לידי המדינה) את הערבויות של ערוץ 10 וזכיינית ערוץ 2 רשת, עד ה-2 בספטמבר, לצורך תשלום חובותיהם בגין דמי זיכיון ותמלוגים. גובה החובות עומד כיום על 64 מיליון ש"ח לערוץ 10, ו-24 מיליון ש"ח לרשת.

כזכור, בסוף 2011, ועדת הכלכלה של הכנסת לא איפשרה עוד לדחות את מועד תשלום חובות העבר של ערוץ 10 – ועל רקע הודעתם המוקדמת של בעלי המניות בערוץ כי לא יזרימו עוד כספים כדי לכסות עליו – זכתה הועדה לגינוים רבים. סביב כל נושא אי-דחית פרעון תשלום החובות של הערוץ נקשרו תיאוריות קשר רבות, בעיקר לראש הממשלה בנימין נתניהו, כפי שכבר סיכמתי בעבר. הרשות השניה אז התערבה, קיבלה אישור מהיועץ המשפטי לממשלה להחליט בעצמה – ואכן החליטה בתחילת 2012 לאשר לערוץ לדחות את תשלום חובותיו. מטרת אישור הדחיה היתה להקנות לקברניטי הערוץ מרווח נשימה ולאפשר לו למצוא פתרון לסוגית תזרים הכספים שלו.

אך מאז, לא הרבה התקדם בעניינו של הערוץ, ויתכן כי ברשות השניה מנסים להחזיר את הכדור למגרש הפוליטי. לטענתם, אין בסמכותם עוד להאריך את דחית חובותיהם של ערוץ 10 ושל רשת, ועל כן הם נדרשים לשלם. דרישה מערוץ 10 לשלם בבת-אחת את חובותיו נחשבת למכת נוק-אאוט עבור הערוץ, וקברניטיו חזרו מספר פעמים על הטענה כי הדבר יוביל לסגירת הערוץ. זיכיונו של הערוץ הוארך עד לסוף השנה, אך ברשות טוענים כי לא ניתן יהיה להאריך או להעניק רישיון לערוץ באם לא ישולם החוב עד ל-2 בספטמבר כאמור. בהתאם לכך, פנו נציגים מערוץ 10 לראש הממשלה בדרישה להתערב, וגם עובדי הערוץ דוחקים ביו"ר ההסתדרות (שהם מאוגדים תחת אחת מכנפיו: ארגון העיתונאים החדש), עופר עיני, להתערב באופן גלוי יותר.

לדברי יו"ר המועצה, ד"ר אילן אבישר, "מתוך חשש אמיתי לאפשרות שדרישת תשלום החוב עלולה להוביל לקריסה כלכלית ולהפסקת השידורים, פעלה המועצה בזהירות רבה מתוך ציפייה ששינוי חקיקה יאפשר דחיית תשלום החוב. גם בעת הזאת, אני קורא לפעילות נמרצת של המחוקק כדי למנוע משבר חמור ולהבטיח את קיומם של לפחות שני ערוצי שידור מסחריים ושתי חברות חדשות ולקיים פלורליזם תקשורתי, לטובת האינטרס הציבורי וכלל הציבור בישראל."

לדברי אילת מצגר, מנכ"לית בפועל של הרשות, "הרשות עשתה כל מאמץ על מנת לאפשר מיצוי של הליכי החקיקה שיתנו פתרון לחוב הדחוי. הרשות הינה גוף ציבורי וחלה עליה האחריות והחובה לפעול במסגרת החוק והמנהל התקין, ובאופן שוויוני כלפי כל זכייניותיה."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?