"זהות גנובה" – ביקורת

"זהות גנובה". ג'רמי רנר.

"זהות גנובה". ג'רמי רנר.

"זהות גנובה" הוא סרט המשך שמשתמש ב"עולם" של שלושת סרטי "זהות" בכיכובו של מאט דיימון, שגילם את הדמות ג'ייסון בורן אשר יצר הסופר רוברט לודלום. כל אחד משלושת הסרטים הצליח יותר מקודמו, ובסרט הזה מאט דיימון לא מופיע אך את דמותו, ג'ייסון בורן, מזכירים באופן מפתיע שוב ושוב. אך לא רק הוא נעדר מהסרט הזה. אחד הדברים הבסיסיים בסרטי פעולה, כל סרט פעולה, הוא דמות של רשע. פה אין כזה. כל אחד משלושת הסרטים הראשונים היה בני פחות משעתיים. בזה החליטו שמגיע לנו שעתיים ורבע! כשרק ב-35 דקות יש מתח או פעולה והשאר… דרמה לא מעניינת.

את התפקיד הראשי תופס הפעם ג'רמי רנר ("הנוקמים", "משימה בלתי אפשרית 4"), שהוא שחקן טוב, אבל הוא לא כוכב ואנשים לא רוצים לראות סרט בשבילו. הסרט בדרך לחצות את קו 100 מיליון הדולר בארצות הברית (וגם זה בקושי) – רובם בזכות שלושת הסרטים הראשונים ולא בזכות איכות הסרט עצמו.

הסרט מתחיל בשעה או יותר של דיבורים בלתי פוסקים שבהם נאמרים הרבה שמות של מבצעים ואנשים, כולל "ג'ייסון בורן", כאמור דמותו של דיימון משלושת הסרטים הראשונים. בין הדיבורים של אריק (אדוארד נורטון שהיו ימים שהיו מלהקים אותו לתפקיד הראשי) וחבריו בחדרים עמוסי צגי מחשב ומצלמות מעקב, רואים את הסוכן ארון (רנר) בשטח פראי – כשמה שייחד את שלושת הסרטים בכיכובו של דיימון היו האורבניות שלהם. אחרי זה נכנסת העלילה הלא-תיאמן, "לא-תיאמן" במובן של: לא ייאמן שעל זה עוסק סרט (פעולה). ישנו קטע לא-קצר-בכלל במעבדה עם המדענית מרתה (רייצ'ל וייז) שכמו לקוח מסרטי אימה.

ובזמן שארון ומרתה טסים למנילה שבפיליפינים, רואים את אריק וחבריו הלחוצים בארצות הברית מנסים להתחקות על עקבותיהם. בחלק הזה שואף הסרט להיות "הנמלט", אך החבורה פה לא דומה בעניין והקסם שלה לזו של טומי לי-ג'ונס ושותפיו שחיפשו את הנמלט הריסון פורד, ואין שום מתח כי הם לא צעד אחד מאחוריי ועומדים לסגור על הנמלטים, אלא בצד השני של הגלובוס.

במנילה מרתה הופכת לנערת ג'יימס בונד במובן הרע של המילה. ארון אומר לה מה לעשות, איך לעשות, מזיז אותה, מניע אותה, מציל אותה, מסיע אותה, ואין ספק שלו היה מדובר בדמות של מדען – הוא לא היה מתנהג ככה. במנילה גם מצטרף משום מקום מישהו במכנסיים לבנים שלא מדבר ורודף אחרי השניים בניסיון לחסל אותם, עד הסוף הצפוי.

"זהות גנובה". רייצ'ל ווייז, ג'רמי רנר.

"זהות גנובה". ג'רמי רנר, רייצ'ל וייז

אין טעם להשוות את הסרט המשמים הזה לקודמים, הראשון "זהות כפולה" היה מוצלח מאוד, וגם הבאים "כפולה" ו"במלכודת" היו טובים. לא נראה שיהיה סרט "זהות" נוסף בכיכובו של רנר, ואם יופק סרט המשך, יככבו בו מאט דיימון וג'רמי רנר.

   הכנסות בארה"ב

    בשאר העולם

   בסך הכול

2002 זהות כפולה

              121

           92

         214

2006 זהות במלכודת

              176

           112

         288

2009 זהות אבודה

              227

           215

         442

זהות גנובה
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-13.09.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
טוני גילרוי
תסריט:
דן גילרוי
טוני גילרוי
אריק ואן לוסטבדר
משחק:
ג'רמי רנר
רייצ'ל ווייז
אדוארד נורטון
אוסקר אייזק
ג'ואן אלן
דייוויד סטרת'יירן

ירון

אכן, לא משהו וחבל. הסרט מתחיל רק אחרי 40 דקות. חסר תחכום וברק. סתם יריות, פיצוצים, ומרדף שראינו כמותו באינסוף סרטי פעולה וג'יימס בונד, לא בורן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?