"למלא את החלל" מזכה את הדס ירון בפרס השחקנית מפסטיבל ונציה

הדס ירון, כוכבת זוכת פרס השחקנית על "למלא את החלל" מפסטיבל ונציה 2012. צילום: הפקה.

הדס ירון, כוכבת זוכת פרס השחקנית על "למלא את החלל" מפסטיבל ונציה 2012. צילום באדיבות ההפקה.

כוכבת "למלא את החלל", הדס ירון, קטפה את פרס 'גביע וולפי' לשחקנית הטובה ביותר של פסטיבל ונציה 2012 (ה-69 במספר) באיטליה. חבר השופטים, בהשתתפותו של ארי פולמן הישראלי ובראשו של מייקל מאן, בחר בסרט "פייטה" (Pieta) של קים קי-דוק הקוריאני לפרס 'אריה הזהב' לסרט הטוב ביותר, ועורר מחלוקת בפסטיבל.

"למלא את החלל" הוא סרט הביכורים של הבמאית החרדית ילידת ניו יורק, רמה בורשטיין, אודות משפחה חסידית המתגוררת בתל אביב. אחותה של שירה (ירון) נהרגת בתאונת דרכים רגע אחרי שהיא משודכת לאברך צעיר ומכובד. שמחת החתונה עומדת בצל האבל הכבד והמשפחה מתגייסת למציאת שידוך לאלמן הטרי של אחותה המנוחה, בינהם גם שירה שנשאבת למערכת יחסים מיוחדת איתו. לצד ירון (הופעת ביכורים), מככבים יפתח קלייןאירית שלגחיים שריררזיה ישראלי והילה פלדמן.

במאית הסרט מסרה בהודעה על הזכיה: "אני נרגשת יחד עם הדס, הפרס הזה מגיע לך – על כשרון יוצא דופן שחצה גבולות ושפה וחדר לליבם של השופטים והקהל כאחד. אין לי מילים לתאר את גודל החוויה שעברנו בשבוע זה. אהבה, כמו זו המתוארת בסרט, חזקה יותר משפה ותרבות. הרגשות האנושיים הם שפה אוניברסלית. השבוע נוכחנו בכך." הסרט צפוי לעלות לאקרנים בארץ כבר בחודש הבא (אוקטובר).

קים קי-דוק, במאי "פייטה" זוכה פרס הסרט הטוב ביותר של פסטיבל ונציה 2012. צילום: הפסטיבל.

קים קי-דוק, במאי "פייטה" זוכה פרס הסרט הטוב ביותר של פסטיבל ונציה 2012. צילום באדיבות הפסטיבל.

הבחירה בסרטו של קים קי-דוק לפרס הסרט עוררה כאמור מחלוקת בפסטיבל האיטלקי. על פי השמועות, חבר השופטים רצה לבחור בסרט "המאסטר" של פול תומאס אנדרסון, אבל גם היה לו חשוב מאד לפצל את פרס השחקן של הפסטיבל לשני כוכבי הסרט פיליפ סימור הופמן וחואקין פיניקס. תקנון הפסטיבל מתיר הענקת פרס (מרכזי) יחיד לסרט, והציב את השופטים בפני דילמה. יוצאת דופן היא האפשרות להעניק את פרס 'אריה הכסף' ופרס 'גביע וולפי', וכך אכן עשו: "פייטה" זכה בפרס 'אריה הזהב' הראשי, במאי "המאסטר" זכה בפרס השני 'אריה הכסף', ושחקני "המאסטר" יכלו לזכות ב'גביע וולפי' למשחק הטוב ביותר מבין הגברים.

"זה נפלא," מסר מפיץ "המאסטר", הארווי ווינשטין. "אנחנו חושבים שזה טוב יותר. מייקל מאן עשה עבודה נפלאה." הבמאי אנדרסון הוסיף: "זה מדהים מה שקרה בונציה. הם נתנו [את הפרס] לשני הבחורים שלנו, וזה מדהים."

[…] "המאסטר" נוצר בהשראת דת הסיינטלוגיה ומייסדה, ל. רון האברד, ומספר על צעיר יוצא-חיל-הים (חואקין פיניקס), ששב לביתו ממלחמה שטרם באה על סיומה. עתידו לוט בערפל, עד שמתגלה לפניו 'המטרה' של אינטלקטואל כריזמטי (פיליפ סימור הופמן). הסרט גרף בסיכום של 5 בתי הקולנוע (שלושה בניו יורק ועוד שניים בלוס אנג'לס) 730 אלף דולרים, על פי הערכות. הוא נהנה מיחסי ציבור טובים עוד משלב הטריילרים שליבו את ההתלהבות מסרטו החדש של במאי "מגנוליה". לאחר מכן הוא הוקרן בפסטיבלים טורונטו וונציה, שם הוא זכה לתוספת יחסי ציבור סביב הזכיה בפרס משני שעשתה גם כן רעש. […]

[…] [ספוילר לשידור הטלויזיוני] פרסי אופיר 2012 (ה-23 במספר) של האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה, הוענקו היום (ו') באולם קריגר, בחיפה. הסרט "למלא את החלל" קטף 7 פרסים, כולל הפרסים המרכזיים לסרט העלילתי הטוב ביותר, לבימוי, לתסריט ולשחקנית הראשית. "למלא את החלל" גם זיכה את אתי בן-נון בפרס האיפור הטוב ביותר, בפעם השניה ברציפות (אחרי "כלבת", ומשהקטגוריה קיימת שנתיים בלבד). הדס ירון מצרפת את פרס אופיר לשחקנית הראשית אל מדף הפרסים שלה עם הפרס המדובר מפסטיבל ונציה. […]

[…] טורונטו וונציה, שם הוא זכה לתוספת יחסי ציבור סביב הזכיה בפרס משני שעשתה גם כן רעש, ומדד האהדה כלפי הסרט התבטא לבסוף בשביrת שיא רווחים […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?