"סקייפול" – ביקורת

"סקייפול". דניאל קרייג.

"סקייפול". דניאל קרייג.

הסרט ה-23 בסדרה של סוכן 007 ג'יימס בונד, "סקייפול", מתהדר סוף סוף בעלילה, דיאלוגים מעניינים, ודמויות קצת יותר מורכבות מאשר מכונות יריה. ההדר הזה מחוויר מאד כאשר מתברר כי הסרט לא סתם הושפע מ"האביר האפל", אלא ממש מחקה אותו בכל המרכיבים החשובים בעלילה.

"סקייפול" הוא לא רק חגיגת 50 השנים של ג'יימס בונד בקולנוע ("ד"ר נו", 1962), אלא נקודת מפנה בתולדותיה הקולנועיות של הדמות. לא עוד סרטים עם דמות קולית שהגברים רוצים לחקות והנשים רוצות שתהיה להן. מעכשיו דעו שלדמות יש עומק והיסטוריה, והסרט החדש הוא ההיפך הגמור מ"קוואנטום של נחמה" (2008) עמוס האקשן ונטול כל דבר אחר (כמו סיפור). "סקייפול" מגיע לאקרנים ארבע שנים אחרי "קוואנטום", בשל הצרות הכלכליות של אולפני MGM, שהכריזו בדרך על פשיטת רגל.

על מלאכת הבימוי הופקד הבמאי סם מנדז, שנשכר בתחילה כיועץ ושאהבתי רק שני סרטים שלו עד כה – "אמריקן ביוטי" ו"ג'ארהד". לצערנו, "סקייפול" אינו מספיק כדי לערער את המאזן הזה. אם מביטים החוצה רגע מן 22 הסרטים שקדמו לו בסדרת הסוכן המיוחד בשירות המלכה, הפרק של מנדז הוא חיקוי מדויק עד כדי מרגיז של "האביר האפל" (ולא סתם השראה, כפי שהצהיר הבמאי).

הסרט נפתח במרדף של בונד אחר שודד שגנב דיסק עם זהויותיהם של כל הסוכנים החשאיים של שירות הביון הממלכתי. למה קיים דיסק כזה על מחשב-נישא של סוכן ביון מחוץ לאנגליה ומחוץ למעגלי האבטחה הגבוהים ביותר של הסוכנות במולדת? עזבו. צריך להכניס את הקהל למצב של אקשן. ואכן, הסצינה התזזיתית והמוצלחת – אפקטיבית ביותר, אך למרבה הפלא, גם יחידה בסרט. אקשן ומכות עוד ישובו למסך, אך במינון הרבה יותר מדוד, שיפנה את המקום המיותר לקו עלילה מעניין.

"סקייפול". דניאל קרייג.

"סקייפול". דניאל קרייג.

בעת המרדף הזה אחר הדיסק, בונד (דניאל קרייג בסרטו השלישי בסדרה) כמעט מוּצא מהמשחק. הוא נורה ועקבותיו אובדות, ורק בזכות אישה אלמונית שמופיעה ל-15 שניות בסרט – הוא ניצל. הסרט נסמך על חגיגות החמישים לסרט, ובהתאם גם לחגיגות הזיקנה שאופפות את הקולנוע האמריקאי והבריטי בהצלחה בשנים האחרונות – גם אינו חושש להציג את בונד כסוכן בא-בימים עם זקן לבן-במקצת. לבונד יש מוֹצא מהסוכנות, לעת גילו המופלג, אם רק יבחר להשתמש בו. הוא בוחר להישאר בסוכנות, ומגלה כי בעת היעדרו, הסוכנות ספגה פגיעה אנושה ומתנהלת כעת ממנהרות עתיקות. מאבקי הגילאים ישובו לרדוף אותו בהזדמנויות רבות, כשאת הקומיות יותר מבינהן ינהל עם בן ווישו ("כוכב בהיר") ואת העמוקות יותר ינהל עם מנהלת הסוכנות, אמ (שוב ג'ודי דנץ' הנפלאה).

בתפקיד האויב הגדול, הג'וקר בשבילכם – חכם, מוטרף וצבעוני – עומד חביאר ברדם בתור רול סילבה, לשעבר סוכן 00. במקום צבע על הפנים, יש צבע בשיער; במקום להיות עם חתכים סביב הפה, יש לו חלל פה הרוס; ובמקום להיות צבעוני רק מחמת השיגעון, הוא צבעוני בעיקר בשל היותו הומוסקסואל. סילבה הוא שעומד מאחורי שוד הדיסק, ומצליח להלום שוב ושוב בסוכנות. [ספוילר גם ל"אביר האפל" וגם ל"סקייפול"]זוכרים איך ב"אביר האפל", לג'וקר יש תוכנית-ענק מסועפת ומפתיעה, במסגרתה הוא גם מתכנן להילכד? ואז מסתבר שהוא נלכד כדי לזרוע הרס מבפנים? וכשהוא נמלט מהשבי הוא מצליח מפוצץ הרבה דברים? ויש לו תוכנית להתנקש במישהו בעל חשיבות? ובכן, כל אלו (ועוד, אבל חבל לקלקל יותר מדי) קורים גם ב"סקייפול".[/ספוילר]

"סקייפול". חביאר ברדם.

"סקייפול". חביאר ברדם.

התסריט של "סקייפול", לא נכתב הרבה אחרי ש"האביר האפל" יצא והדהים את העולם בעומקו, ביחס לשאר סרטי קומיקס ובכלל. הגיוני שהאנשים מאחורי ג'יימס בונד יקבלו השראה מכך וינסו להפיח עומק דומה גם בדמות שלהם. מכאן ועד ההעתקה הברורה שהיא הסרט החדש המדובר, הדרך ארוכה, והבחירה ללכת בה הורסת את כל מה שניסו לבנות פה. דניאל קרייג ממשיך להיות קול עם כיווצי השפתיים והעיניים המשונים שלו, וג'ודי דנץ' היא עדין שחקנית מצוינת. אילולא הית' לדג'ר היה מגלם את הג'וקר טוב כל כך, היה קל יותר להחמיא לברדם המחקה אותו די טוב. גם כניסתו של רייף פיינס לתפקיד שנע בין מחנה 'הטובים' ל'רעים' בצורה חביבה, עושה טוב לסרט, אך מחדדת דימיון בין סצינה מרכזית בסרט זה לבין סצינה באחד מחלקי "הארי פוטר" האחרונים.

אם "קוואנטום של נחמה" עמוס האקשן ונטול כל דבר אחר, כאמור, הצליח להביא את הפתיחה הטובה ביותר בקופות לסרט ג'יימס בונד, קשה לדעת כיצד הקהל יתמודד עם הג'יימס בונד החדש שלו. אין ספק כי הסרט יהפוך לשובר קופות, ביחוד לאור יחסי הציבור העצומים שהסרט זוכה להם (שמומנו בין היתר, אפשר להניח, מחסויות מדהימות, בינהן בונד שותה לראשונה בירה שעלתה ליצרנית הייניקן כ-45 מיליון דולרים). "קזינו רויאל" החזיק בקצת יותר סיפור עלילה, ולבסוף הרוויח סכום כמעט זהה ל"קוואנטום", ולכן אפשר לנחש כי "סקייפול" ישבור את כל השיאים.

דירוג: ★★☆☆☆

סקייפול
אנגליה, ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-25.10.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
סם מנדז
תסריט:
ג'ון לוגן
פטריק מרבר
ניל פורביס
רוברט וייד
משחק:
דניאל קרייג
רייף פיינס
הלן מק'קרורי
חביאר ברדם
ברניס מרלו
בן ווישו
נעמי האריס

יואב

צודק ביותר. הסרט בכלל לא טוב לעומת מה שיכלו להפוך אותו. הבמאי בחר לעשות את הסרט איטי וארוך שזה רק דרך אחת לנסות לשבור את כל המוטיבים של הסדרה. העלילה של רשע שנאסר בכוונה הייתה גם ב"אזרח שומר חוק", אבל כאן העלילה הסתיימה באמצע ובלי שום תחכום כולם הגיעו לבית ששם פוצצו אחד את השני. התסריטאים לא היו נאמנים לדמות של בונד כמו שהוא בוכה בסוף הסרט, חסר קסם וחיוך כובש הסטייל שהכל הולך לו בקלות, נהרס שחלק מהעלילה היא שהרועדת לו היד בגלל שהוא נפצה ועכשיו הוא לא יכול לירות (והעלילה הזאת לא הגיעה לשום מקום פשוט בסוף הסרט הוא מדיוק). בונד שאמור לכבוש נשים ולהתמודד איתן שהן נופלות לרגליו מקבל דחייה ממניפני בסרט (שהיא אמורה לחזר) ונערת בונד השנייה מקבלת הבטחה שבונד יציל אותה (בונד נכשל ותסריטאים לא אכפת) אחרי סצנת המקלחת המגוחכת שבונד עושה הסבה לאנס.
אבל הסרט יהפך לשובר קופות בגלל שהוא רוכב על היותו מותג.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?