סיכום שנת 2012 בקולנוע

מלחמת החיים

"מלחמת החיים"

במהלך 2012 ראיתי כ-200 סרטים שלא ראיתי לפני כן, כ-150 מהם בבית הקולנוע. אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי השנה לא הוקרן באופן מסחרי: "מלחמת החיים" הצרפתי (נקרא גם "הכרזת מלחמה"). הסרט מתאר את ההתמודדות של גבר ואישה נשואים שבנם הפעוט חולה בסרטן. נשמע כמו דרמה מדכאת? זו לא קומדיה, אך הסרט אינו משעמם לרגע, הוא מרגש, הוא מקורי, הוא יצירתי, (הוא מבוסס על סיפורם של הבמאית ובעלה-לשעבר שמככבים בסרט) ומוכיח שסרט דרמה על נושא כבד לא צריך להיות אטי ומתמשך. הוא היה נציג צרפת לאוסקר בשנה שעברה וסביר להניח שלו היה זוכה למועמדות הוא היה נחשף בארץ לקהל רחב יותר.

סרטים רבים שראיתי השנה גרמו לי לתהות מדוע נמצאו ראויים להקרנה בארץ, הדבר נכון לסרטים אמריקאיים מסוימים ובעיקר במקרה של סרטים זרים (כלומר בשפה שאינה אנגלית). אלה מיטב הסרטים מכל מדינות אירופה? וגם- האם אין סרטים ספרדים ראויים להקרנה שפדרו אלמודובר לא ביים?

זאת היתה שנה טובה לקולנוע הצרפתי. "הארטיסט", הסרט הצרפתי האילם, זכה בחמישה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר. וסרט הדרמה הקומית "מחוברים לחיים" הפך לסרט הצרפתי המצליח ביותר אי פעם בארץ ובעולם.

מבין הסרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע בהקרנות רגילות ולא חד-פעמיות, אהבתי את "באפילה" הפולני- קשה לדבר על "הנאה" מסרט שמתאר ללא כחל וסרק את חודשי השהות הארוכה של יהודים שהסתתרו במערכת הביוב של העיר לבוב; ואת "הוואלס האחרון", דרמה רומנטית מקסימה שכתבה וביימה שרה פולי. רבע השעה האחרונה של הסרט לא הצליחה להעיב על ההרגשה הטובה שלי מהסרט בעל העלילה הפשוטה של אישה נשואה (מישל ויליאמס) המאוהבת בגבר אחר.

"הואלס האחרון". מישל וויליאמס, לוק קירבי.

"הואלס האחרון". מישל וויליאמס, לוק קירבי.

אחרי שנים של סרטי אנימציה טובים מאוד, השנה לא היו סרטי אנימציה רבים טובים, וגם הטובים שבהם לא היו בלתי נשכחים, היו מאוד לא אחידים ברמתם ופעמים רבות ארוכים מדי.
בשנים האחרונות כל סרטי האנימציה מוקרנים גם בתלת מימד, ובעקבותיהם הלכו גם כל סרטי גיבורי העל. שלושה סרטי גיבורי-על שלטו השנה, שני הראשונים נכנסו למועדון היוקרתי של סרטים בעלי הכנסות של מעל מיליארד דולר: "עלייתו של האביר האפל", הסרט האחרון של כריסטיאן בייל כברוס ויין/באטמן בבימוי כריסטופר נולאן; "הנוקמים",  הסרט השלישי הכי מצליח בהיסטוריה, שאיחד את גיבורי-העל והשחקנים מהסרטים "איירון-מן", "ת'ור", "קפטן אמריקה" ואת הענק הירוק; ו"ספיידרמן המופלא" עם אנדרו גרפילד ("הרשת החברתית") בתפקיד פיטר פרקר/ספיידרמן.

השנה התרחב השימוש בתלת מימד גם לסרטים שקהל היעד המרכזי שלהם הוא לא בהכרח צעירים, עם "הוגו" של מרטין סקורסיזה בתחילת השנה ובסופה "ההוביט: מסע בלתי צפוי" של פיטר ג'קסון ו"חיי פיי" של אנג לי. הבמאים המובילים הללו הוכיחו שאפשר להשתמש בתלת מימד, וכשמצלמים מראש ככה ולא עושים לסרט המרה בדיעבד (כמו ב"הנוקמים", למשל), התוצאה יכולה להיות מרהיבה ולתרום להעברת הסיפור ו"להכניס" את הצופים להתרחשות. בשלושתם יש אלמנטים של פנטזיה, ובשנה הבאה נראה ב"גאטסבי הגדול" של באז לורמן ("מולן רוז'") מה הצילום בתלת מימד יכול להוסיף לסרט דרמה בלי אפקטים נוספים.

סקייפול

"סקייפול" הוא סרט ג'יימס בונד המצליח ביותר אי פעם בהפרש ענק מכל האחרים, והוא בדרך לחצות גם הוא את קו מיליארד דולר הכנסות! אפשר להגיד שלסרט הפעולה המוצלח הזה היו 50 שנה של יחסי ציבור. ב-1962 יצא "ד"ר נו", סרט ג'יימס בונד הראשון עם שון קונרי. זו סדרת הסרטים הוותיקה בקולנוע וסביר להניח שגם בעוד 50 שנה יגלם שחקן שעוד לא נולד את תפקיד הסוכן הבריטי המפורסם בתבל. בהוליווד אוהבים סרטי המשך וסדרות סרטים ותמיד מחפשים עוד מקורות לכך. השנה ראינו (אני לא, אבל יש כאלו שראו) את הסרט האחרון בסדרת "דמדומים" המצליחה. כמו כן הגיעו אלינו "האויב שבפנים: הגמול" [5], "עידן הקרח 4" (החמישי בדרך וזו תהיה הסדרה הקולנועית הארוכה ביותר במצוירים), "אמריקן פאי: האיחוד" [4], "פעילות על-טבעית 4", "סטפ אפ 4",  "גברים בשחור 3", "חטופה 2", "זעם הטיטאנים" [2] ו"בלתי נשכחים 2". בקיץ זכה להצלחה עצומה הסרט הראשון בטרילוגיית "משחקי הרעב" עם ג'ניפר לורנס, ובסוף דצמבר הגיע הראשון משלושה סרטי "ההוביט" של פיטר ג'קסון. הם כל כך כמהים לסדרות סרטים שניסו להמשיך את סדרת "זהות -" (מאט דיימון כג'ייסון בורן) עם ג'רמי רנר בתפקיד הראשי ב"זהות גנובה" שזכה להצלחה מסוימת רק בזכות שלושת הסרטים הראשונים.

האחים המסוורת' האוסטרלים הופיעו השנה בשישה סרטים, שחמישה מהם זכו להצלחה: כריס (הוא ת'ור) ב"הנוקמים", "שלגיה והצייד", "בקתת הפחד" ו"שחר אדום" (שלא הוקרן בארץ בבתי הקולנוע), וליאם הצעיר ממנו בשבע שנים שיחק ב"משחקי הרעב" ו"בלתי נשכחים 2". צ'אנינג טאטום הופיע בארבעה סרטים, ושלושת הראשונים הצליחו מאוד: "לא תשכח", "רחוב ג'אמפ 21" ו"מג'יק מייק" של סטיבן סודרברג, ובסרט נוסף של סודרברג: "בגידה כפולה", שבצוות שלו הופיע גם מייקל פסבנדר. פסבנדר גילם השנה מגוון תפקידים נרחב ב"בושה" (מכור למין במנהטן), "שיטה מסוכנת" (קרל יונג) ו"פרומתיאוס" (רובוט) וכבש מקום בשורה המובילה של השחקנים.

מה עוד אהבתי ב-2012?

גם בסרטים בינוניים או גרועים יכולים להיות שחקנים עם הופעה טובה, או קטעים מוצלחים ויוצאי דופן, ואלו הם הרגעים, החלקים והשחקנים הראויים לציון של השנה שהיתה:

  1. הבלתי אפשרי סרטו של קלינט איסטווד "מכאן והלאה" הופיע ברשימה של שנה שעברה בזכות קטע הפתיחה של הצונמי. ב"הבלתי אפשרי" קטע הצונמי מרשים ומוצלח יותר, מעורר הוד ומרגש- וגם אחרי הפגיעה הראשונית, עם המאבק של האנשים במים, הוא מרתק, מוצלח ומעורר הערכה לצוות בראשות הבמאי חואן אנטוניו ביונה.
  2. ג'יי. אדגר בסרטו הבינוני של קלינט איסטווד בולטים במיוחד המשחק של ליאונרדו די קפריו והשחזור התקופתי המדהים.
  3. הארטיסט ההברקה המוצלחת ביותר בסרט האילם הוא הקטע עם הכוס, שלא אתאר כאן כדי לא להרוס אותו למי שטרם ראה את הסרט. וגם הסוף מוצלח מאוד.
  4. סוס מלחמה מעבר לצילום היפהפה של יאנוש קמינסקי, הצלם הקבוע של סטיבן ספילברג, וקטעי הקרבות המבוימים במיומנות כפי שספילברג יודע, הקטע המוצלח ביותר בסרט הוא זה שבו הסוס ג'ואי רץ בין מחנות, בתוך שוחה, ונכנס לתוך גדר תיל. (באמצע יורד הלילה, אז מה, אל תהיו קטנוניים.)
  5. כרוניקה בזמן אמת אפקטים טובים בשירות העלילה.
  6. ד"ר פומרנץ שמיל בן ארי מגלם את יוסי שרמן שקופץ מבניין בתקווה למות, ונוחת על חבלי כביסה. כשהכבאים מחלצים אותו, הוא אומר את המשפט המצחיק ביותר בסרט.
  7. קרוב להפליא ורועש להחריד שנייה וחצי מרגשת יותר מכל מה שקורה לפניה ואחריה, ללא מילים, כשהמצלמה על הילד אוסקר מיד אחרי קריסת מגדלי התאומים.
  8. שטח פראי בתחילת הסרט מטוס נוסעים מתרסק- המראה מרהיב, הצלילים מהממים, הרגע בלתי נשכח – שלא תראו בטיסה הקרובה שלכם. [קטע מאיים ומרשים, כך אומרים, פותח את סרטו החדש של רוברט זמיקס, "טיסה" עם דנזל וושינגטון, שטרם ראיתי ויגיע אלינו בתחילת 2013.]
  9. בושה הסרט בכיכובו של מייקל פסבנדר הנהדר עשוי מעולה, פשוט מהפנט.

    "בושה". מייקל פסבנדר.

    "בושה". מייקל פסבנדר.

  10. אשת הברזל מריל סטריפ. זהו. ראיתי את הסרט בשבילה, וזה כל מה שמקבלים בסרט. היא נהדרת, ולמרות שזה צפוי היא עדיין מצליחה להדהים.
  11. מלון מריגולד האקזוטי סרט בריטי מרגש ומצחיק, שמציג בצורה נהדרת את הדמויות שלו בהתחלת הסרט. יש מספר שורות מוצלחות במהלך הסרט ומפי שחקנים כה מוצלחים, קשה לפספס (ביניהם: ג'ודי דנץ', מאגי סמית' וטום וילקינסון). לא במקרה זכה הסרט להצלחה גדולה מאוד בעולם ומתוכנן לו סרט המשך.
  12. חברים עם ילדים משחק מוצלח של אדם סקוט ("מחלקת גנים ונוף").
  13. מראה מראה: הסיפור האמיתי סרט שלגיה המוצלח של השנה. ומהנה. (גם אני לא ציפיתי.)
  14. רחוב ג'אמפ 21 מצחיק! פשוט סרט מצחיק, מה צריך יותר מזה?
  15. הנוקמים שתי מילים, שורת מחץ נפלאה מפי ת'ור על אחיו לוקי, עושות את אחד הרגעים המצחיקים ביותר בקולנוע השנה. ציפיתי ליותר כאלה מיוצר "באפי ציידת הערפדים"!
  16. עד החתונה זה יעבור אהבתי רק את החצי הראשון של הסרט, ונקודת המפנה מגיעה בדיוק אחרי הקטע הכי מוצלח שלו: הקטע שבו טום וויולט (ג'ייסון סיגל ואמילי בלאנט) מדברים במיטה ומתווכחים. אמין, דרמתי וקומי.
  17. חיות הדרום הפראי חצי השעה הראשונה בסרט המקורי: מפעימה, מרתקת, סוחפת ומחזירה-מחזקת את האמון בקולנוע. (חצי השעה השנייה פחות מוצלחת, ובחצי שעה האחרונה כבר רציתי שייגמר, אבל אני משתדל להיות חיובי ברשימה הזאת.)
  18. 360 אנתוני הופקינס מרשים ביותר בתפקיד הלא גדול שלו, מבטא כל כך הרבה במבט אילם. תגידו אולי שזה לא חדש, אך במקרה הזה הוא גם מרגש, דבר לא רגיל אצלו.
  19. זהות גנובה בסרט הארוך והמיותר הזה יש שני רגעים טובים, הראשון פעולה וטכני- צילום בטייק אחד של ג'רמי רנר מטפס על קירות חיצוניים של בית, נכנס דרך חלון פתוח ופוגש במישהו; השני דרמטי- אדוורד נורטון מצווה על רוב האנשים בחדר לצאת.
  20. חיותה וברל הקטע שבו גלית (אפרת בן צור), נציגת ביטוח לאומי, באה לדירתם של חיותה וברל כדי לבחון את מצבם הגופני והנפשי. ובמיוחד הרגע שבו היא זזה הצדה כדי להסתיר את פניה של חיותה מברל העומד למבחנהּ.
  21. קירות צדדיים כל כך הרבה רגעים יפים והברקות בימוי קטנות- חבל שהתסריט לא טוב כמו הבימוי של התסריטאי-במאי הארגנטינאי שהפך לחבר שלי בפייסבוק אחרי שצפיתי בסרט (והוא אחד מחברי פייסבוק ספורים שלי שלא פגשתי מעולם). הביאו עוד סרטים מדרום אמריקה!

    פילאר לופס דה איילה, "קירות צדדיים"

    פילאר לופס דה איילה, "קירות צדדיים"

  22. לופר הקטעים הטובים ביותר בסרט המסע-בזמן הזה הם אלו שבהם ג'ו הצעיר (ג'וזף גורדון-לוויט) פוגש את עצמו מהעתיד (ברוס ויליס), וחבל שאין יותר כאלה בסרט. הקטע לא מוכן שתראו אותו פה, אז תצטרכו ללחוץ על הקישור הזה: http://player.vimeo.com/video/50003631 
  23. ילדי פלא המוסיקה המקורית, הנעימה שחוברה במיוחד לסרט הזה שעלילתו מתרחשת במלחמת העולם השנייה ועוסק בילדים שמנגנים מוסיקה קלסית.
  24. טרה פרמה הרגע, הצילום בסרט האיטלקי הזה, שבו לזוג הצעיר בלב הים נגלים פליטים השוחים לכיוונם.
  25. פרומיתאוס לא סרט מדהים, אך כאוהד סרטי מדע בדיוני: הוא סיפק את הסחורה.
  26. הדיקטטור בעיקר כי זה היה כל כך לא צפוי ובתזמון נפלא, השמעה ברקע שיר של REM שאני אוהב במיוחד – ומבוצע בערבית.
  27. כמה טוב להיות פרח קיר אחד המשפטים הטובים ביותר בקולנוע השנה, כשצ'רלי (לוגן לרמן) מבקש מאביו 30 דולר, ואביו (דילן מקדרמוט) משיב: "20 דולר? בשביל מה אתה צריך 10 דולר?"
  28. סקייפול קטע פתיחה מעולה- מרשים, מקורי ומלהיב, שהוקדשו חודשים לצילומו, וגם הפתיח של הכתוביות על רקע השיר של אדל מוצלח.
  29. ג'קי סרט זניח למדי, שלקראת סופו מוקרא מכתב עם הנ"ב המוצלח של השנה.
  30. טדחיי פיי מה הקשר בין קומדיה שלא הצחיקה אותי וסיפור הישדרות בלב ים משגע-חזותית? בשני המקרים יש דמויות שנראות ואנחנו מתייחסים אליהן כמציאות קיימת תודות לפעלולי מחשב. בובת הפרווה של טד הוא דמות לכל דבר ששוכחים שאינו קיים, והנמר הבנגלי בסירת ההצלה עם פיי נראה וזז כמו חיה בשר ודם.
  31. ממלכת אור הירח בסרטו המסוגנן של וס אנדרסון צריך להישאר עד סוף הכתוביות, כי אחרת תפספסו את הקטע המוסיקלי המקסים שמלווה אותן. טוב, אפשר לשמוע אותו פה:
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?