האם השכרת הסרטים של אפל תזעזע את שוק ה-VOD בישראל?

אייטיונז.

אייטיונז.

אפל השיקה השבוע את שירות iTunes לסרטים (ולמוסיקה) בישראל, ובכך איפשרה למשתמשיה הישראלים להשכיר (VOD) ולרכוש סרטים הוליוודים, מתורגמים ולא-מתורגמים. מרבית ההיצע עדין נטול כתוביות, אך הוא צפוי לגדול בקצב. אך האם זה יהיה מספיק כדי לזעזע את שוק ה-VOD הישראלי היקר?

אפל אינה מסתערת על השוק

שוק ה-VOD בישראל נשלט כיום בידי חברת HOT, שמצליחה לגלגל על פי הערכות כמה מאות מיליוני ש"ח בשנה באמצעות דמי מנוי והזמנות השכרה. על השירות מנוים בהוט כבר למעלה מחצי מיליון מנוים, הרבה-מעבר ל-160 אלף המנוים שמחזיקה חברת yes המתחרה.

הוט מקדמת באגרסיביות את שירות ה-VOD שלה, אם באמצעות השקת סדרות חדשות ראשית ב-VOD, פרסומות שמדגישות את המותג וההיצע שלו, ואפילו מבצעי חינם. לעומתה, אפל לא החלה בפרסום קבוע בכלי התקשורת את דבר פתיחת אייטיונז לקהל הישראלי, וגם לא צפויה להתחיל בעתיד הנראה-לעין. תאגיד הענק הסתפק בשליחת הודעה לעיתונות שנפוצה כאש בשדה קוצים, ודעכה באותה המהירות.

אם לא יגידו, איך תדעו?

אייטיונז אינו שירות שכל צרכן ביתי יכול להשתמש בו. ראשית, עליך להחזיק במכשיר מבית אפל, אבל זו לא בעיה גדולה: מכשירי האייפון הם הסמארטפונים הנמכרים ביותר בישראל. מצד שני, מי ירצה לצפות בסרטים שהוא רוכש באייטיונז, דרך האייפון הקטן שלו, או יודע כיצד לנתב את התמונה למכשיר הטלויזיה שלו?

אפל TV.

אפל TV, והיכולת לשלוט על הסרט באמצעות האייפון.

כפתרון לאלו, יצרה החברה את האפל-טי.וי (Apple TV), שבעוד בימים אלו נחשב למילת הקסם למקלט טלויזיה שלכאורה החברה מתכננת להשיק – בינתים עוד מדובר על מזרים-מדיה (סטרימר) שמסוגל להתחבר לאייטיונז ולהקרין את תכניו על מרקע הטלויזיה. הבעיה שמכשיר זה אינו נמכר בארץ באופן רשמי, וניתן למצוא אותו אצל מעט הספקים שמייבאים אותו באופן פרטי, בכמויות מוגבלות מאד. אפילו בחנות iDigital שהתיימרה בעבר להיות הספקית הרשמית של אפל בישראל (אבל היא לא), אינם מייבאים את המכשיר לארץ. כדי שהמוצר הזה יגיע לשוק, השוק צריך להכיר אותו ולשמוע עליו דרך כלי התקשורת.

איך בכל זאת משיגים אפל-טי.וי? כמו שהשגנו אייפונים לפני שהם הגיעו לחברות הסלולר: מכרים מכל הסוגים שנוסעים לחו"ל.

נוחות היא שם המשחק

המחירים באייטיונז זולים משמעותית להשכרת סרטים באיכות רגילה ובאיכות HD, ואינם דורשים דמי מנוי. בעוד מחיר ההשכרה ב-yes הוא לרוב 20 ש"ח לסרט, בהוט עוד עשוי להאמיר עד 24 ש"ח. באייטיונז לעומתם, ניתן להשכיר סרטים באיכות רגילה ב-15 ש"ח, ובאיכות HD ב-18 ש"ח. אם אהבתם את הסרט מספיק, תוכלו גם לרכוש אותו לתמיד בעלות של 60 ש"ח, אופציה שאין ליס ולהוט.

אבל מחיר לא תמיד משחק מחיר אצל הישראלים, עד כמה שנעדיף לומר שכן. העובדה שצריך להתאמץ מאד כדי לרכוש לעצמנו אפל-טי.וי, כבר היא תשים חסם גדול ראשון. עוד, מתווספת עובדת התכנים, שאינם מכילים לרוב כתוביות תרגום בעברית, ושלא לדבר על תכנים ישראלים שחזקים מאד ב-VOD דוגמת "עספור" ו"הבורר" לכשתחזורנה לעונות חדשות, והישראלים ככל הנראה יעדיפו לוותר על התענוג וידבקו בהוט וביס, שאפילו לא תטרחנה להוזיל מחירים.

המהפכה האמיתית אולי תגיע כאשר אורנג' וסלקום תיכנסנה באופן רשמי לשוק הטלויזיה, ותצענה את ה-VOD שלהן. גם כן, התוכן ישחק תפקיד מכריע.

מר שגב היקר,
אתה טועה לגבי איידיגיטל וחבל שלא בדקת את העובדות לפני פרסום המאמר.
איידיגיטל היא היבואנית הרשמית היחידה כרגע בישראל לכל מוצרי אפל מלבד האייפונים (אותם מייבאות החברות הסלולריות) והמוצרים שאסור למכור בארץ כרגע (ראוטרים).
המגבלה היחידה לאי ייבוא האפל טיוי לארץ היתה מצד אפל, שלא משווקת את המכשיר במדינות בהן אינה מוכרת תוכן. זה השתנה כמובן ולכן איידיגיטל תתחיל לייבא ולשווק את האפל טיוי בשבועות הקרובים.
את רשמיותה של איידיגיטל יכולת להסיק מעיון באתר שלהם או של אפל או של חברת האם אייקון גרופ. את המידע לגבי אפל טיוי יכולת להסיק מדבריו של מנכ״ל איידיגיטל בעצמו שהכריז על שיווק המכשיר ברגע שיעבור את אישור משרד התקשורת.
בהצלחה בהמשך ואיחולי הקפדה בפרטים!

אלי שגב

תודה על תגובתך עומר.

אני חושב שמשום שהטיעון עושה שימוש בזמן הווה, "איידיגיטל […] אינם מייבאים את המכשיר לארץ", הוא עדין נכון ולא סתרת אותו. אם וכשאיידיגיטל תציע את אפל-טי.ויי בחנויות שלה, אכן, נאלץ לתקן את הטיעון.

עוד, איידיגיטל היא רשת חנויות יבוא פרטי אשר יש לה קשרים עם אפל, אך היא אינה ספקית רשמית של אפל ומטעם אפל בישראל (חנות המפעל, אם תרצה). לזאת היתה הכוונה.

🙂

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?