"חשבון משותף" – כבר למדנו למה לצפות מסרט עם ג'ייסון בייטמן

מאת רותם סופר
"חשבון משותף". ג'ייסון בייטמן.

"חשבון משותף". ג'ייסון בייטמן.

"חשבון משותף", סרטו הבא אחרי "איך להיפטר מהבוס" של סת' גורדון, עלה בסוף השבוע הזה (14.3) לאקרנים בישראל. כוכב "חשבון משותף", ג'ייסון בייטמן, כבר רגיל לשחק את איש העסקים האמריקאי, בעל האישה הסקסית, הילדים החמודים והצרות המוקצנות, שבמקרה שלו – לא מפסיקות לבוא. אמנם, לא הכל ורוד בחייו של השחקן העסוק שמנפק כמות נכבדת של סרטים בשנה, ומתחת לפני השטח יש הרגשה שהוא מסוגל להתמסר לתפקידים כבדים יותר מאלו אותם הוא מרבה לגלם בזמן האחרון.

ג'ייסון קנת בייטמן, או 'ההוא שדומה ליואן מקגרגור' אם תרצו, הוא שחקן קולנוע וטלויזיה אמריקאי, שפרץ לתודעת הציבור עוד לפני כ-32 שנים בתור הילד החמוד ג'יימס קופר, ב"בית קטן בערבה". את החזרה הגדולה שלו לתודעה חייב בייטמן לסדרת הטלויזיה הקומית הממכרת "משפחה בהפרעה" (2003 עד 2006), בה כיכב בתור מייקל בלות' המסתובך, וזכה בגלובוס הזהב על תפקידו בה ב-2004. לאחר שהסדרה ירדה מהמסך (היא תשוב לעונה רביעית במאי הקרוב, אחרי כשבע שנות הפסקה), שיחק בייטמן במספר סרטים בתפקידים לא משמעותיים במיוחד, בינהם "ג'ונו" ו"הממלכה". התפקידים הבולטים-יותר שלו היו ב"הנקוק" וב"תלוי באויר" זוכה האוסקר לתסריט, ושנה מאוחר יותר הוא כבר הופיע בתור שחקן ראשי ב"אהבה בהחלפה".

ב-2011, הוא הופיע בקומדיה "איך להיפטר מהבוס" של סת' גורדון כאמור. בסרט, שלושה חברים (צ'ארלי דייג'ייסון סודייקיס ובייטמן) מחליטים שפשוט נשבר להם מהבוסים שלהם (קולין פארלקווין ספייסי וג'ניפר אניסטון) ומהסבל שהם מעבירים אותם יום-יום ושהגיע הזמן לעשות מעשה ולהיפטר מהם אחת ולתמיד. למרות שהסרט לא מתוחכם מדי, הוא מציג רעיון מקורי, משוחק בצורה נפלאה וקורעת למדי ויש בו כמה רגעים קלאסיים ומטריפים מצחוק. וכמובן, קווין ספייסי שם בתור בוס מרושע, עובדה שכבר לבדה מצדיקה את הצפייה בו. בהמשך אותה השנה ראינו את בייטמן בתפקיד בולט יותר ב"חיים בהחלפה", ולמרות שהוא פחות טוב מ"להיפטר מהבוס" (בעיקר בשל הרעיון הנדוש יחסית), גם הוא מבדר ומהנה.

"איך להיפטר מהבוס". ג'ייסון בייטמן, צ'ארלי דיי, ג'ייסון סודייקיס.

"איך להיפטר מהבוס". משמאל: ג'ייסון בייטמן, צ'ארלי דיי, ג'ייסון סודייקיס.

אחרי כמה תפקידי משנה קטנים, בייטמן מגיע עם הקומדיה "חשבון משותף" לבתי הקולנוע בארץ, ולצידו מליסה מקארתי ("מייק ומולי", "מסיבת רווקות"). הוא מגלם את סנדי פטרסון, שוב איש עסקים במקום עבודה מכובד. הפעם הוא מסתבך עד מעל הראש, הודות לגנבת זהויות שמזייפת את כרטיס האשראי שלו ומנצלת אותו לצרכיה – או יותר נכון לשגעונותיה ולאובססיה הכבדה שלה לרכוש, אפילו כזה שאין לה כל שימוש בו. סנדי יוצא למצוא אותה ולעצור אותה, אחרת הוא עלול לאבד לא רק את כספו, אלא גם את מקום עבודתו החדש.

מרבית הדמויות שמגלם בייטמן הן קומיות ושטחיות שמאד מזכירות האחת את השניה. נכון, הוא מצחיק, ובדומה לאדם סנדלר כיף לראות אותו בתפקיד של האמריקאי המחויך ופשוט-העם שתמיד הולך בדרך הישר ונתקל בצרות, כמעט -עם דגש עצום על הכמעט- כמו שיש לכולנו. לבייטמן יש כבר מעריצים רבים בעולם והקומדיות שלו מצליחות בקופות במסגרת המצופה מהן (פתיחה של 8 עד 15 מיליון דולרים), גם אם הן בינוניות, ממוחזרות ולא מחדשות הרבה. למרות שהוא מבליח מדי פעם תפקיד דרמתי יותר, דוגמת "תלוי באויר" ו"הממלכה" (2007), מעמדו בז'אנר הקומי כבר מבוסס, ואנשים יודעים למה לצפות כשהם רואים אותו על הפוסטר. ההוכחה לטיב הדבר הגיעה לפני כחודש, עת פתח "חשבון משותף" בקופות בארה"ב עם 34.5 מיליון דולרים.

"חשבון משותף". ג'ייסון בייטמן, מליסה מקארתי.

"חשבון משותף". ג'ייסון בייטמן, מליסה מקארתי.

באופק הקרוב שלו, בייטמן כאמור ישוב למסך הקטן בעונה הרביעית של "משפחה בהפרעה", והוא עובד בימים אלו על סרט קומי ראשון שלו בתור במאי: "מילים רעות" (ש.ל.ר, Bad Words). הסרט מספר על בחור שהפסיד בצעירותו בתחרות איות, מוצא פירצה בזמן וחוזר לנקום ולנסות לזכות כמבוגר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?