"פופולרית" – ביקורת

"פופולרית". דבורה פרנסואה.

"פופולרית". דבורה פרנסואה.

כואב הלב לתת לסרט שני כוכבים, אבל קשה מאוד להביט בעיניים ליצירה שמגדירה מחדש את המושג 'משקל נוצה' ולתת לה יותר. "פופולרית" הוא שמה של קומדיה המעלה על נס את היכולת המרתקת של הקלדה מהירה באמתלה של סרט תקופתי שאמור להיות קסום ונאיבי. בסופו של דבר מדובר ב- 111 דקות שאמורות להיות מוקרנות, אולי, בטלוויזיה. אז, הייתם מביטים בהן, נאנחים בנחת לזכר שנות ה- 50 היפות ובין סצינה לסצינה מתפנים לנקות את הבית, לפתור תשבץ ואז לבדוק מיילים מבלי שהפסדתם ולו טוויסט אחד בעלילה המחוכמת.

הסרט טוען לדגום תקופה בה להיות מזכירה היה חלומה של כל נערה. הרעיון אינו רע בפני עצמו אך קשה לומר שבזאת עוסק הסרט. לאחר פתיחה מבטיחה עם נערה צעירה (דבורה פרנסואה), שעוזבת את הכפר לטובת העיר הגדולה וקריירה מודרנית, מתברר שכישוריה המזכירותיים מתחת לכל ביקורת אך למזלה בורכה היא ביכולת קריטית אחת- הקלדה מהירה. הבוס (רומן דוריס), מוקסם מהפלא, מחליט לאמץ את הנערה ולהקדיש את זמנו למשטר אימונים שיכין אותה לקראת תחרות ההקלדה האזורית. למה? ככה.

משורה זו והלאה ראוי להזהיר את הצופה הפוטנציאלי מספויילר אך למעשה, הכל כבר התגלה בפסקה הקודמת. אין בסרט דבר מעבר לכך וגם זה בפני עצמו תלוש, מטופש ולא ברור. מרגע שהבוס מחליט לאמצה, הנערה נכנסת לאימונים שלא היו מביישים את רוקי בלבואה- היא לומדת פסנתר למען יציבה נכונה, צובעת ציפורניים למען אצבוע נכון ורצה במעלה גבעות והרים מאחר וידוע שהקלדה מהירה דורשת סיבולת לב ראות של אצן אולימפי.

"פופולרית". רומן דוריס, דבורה פרנסואה.

"פופולרית". רומן דוריס עם דבורה פרנסואה.

במהלך הדרך היא גם מתאהבת בבוס אך זה אינו שועה לרגשותיה מאחר והוא שבוי בכמה דברים שאשמח אם יוצרי הסרט יואילו לכתוב לי ולהסביר למה בדיוק הם התכוונו- האם זה בגלל שהוא מאוהב באשת חברו הטוב (ברניס בז'ו הנפלאה מ"הארטיסט")? האם זו טראומת המלחמה? האם זה אביו הלוחץ והדורשני או שמא יש לו פטיש ללק ומקלדות? לא ברור.

הסרט ממשיך והגברת עושה את הלא יאומן (והמרתק), וזוכה בתחרות האזורית אך גם בזאת לא תמה הסאגה. העלילה מתעקשת להכריח את הצופה להיוותר במתח בלתי נסבל ולבחון האם היא תעשה זאת שוב גם בתחרות הארצית. האם ייתכן והיא תהפוך לאלופת צרפת בהקלדה זריזה על מכונת כתיבה? סליחה שוב על הספויילר חסר האחריות, אך אני נאלצת לגלות שכן- היא נערת קסם, עמידה לכל הסחת דעת, אינה מוותרת בקלות ומקלידה במהירות הברק. ואם זה לא מספיק, הבמאי מתעקש שנלווה אותה גם לתחרות הבין לאומית. מזמן לא נראתה על המסך דרמה מורטת עצבים שכזו ואין לצופה אלא לברך שאין תחרות בין גלקטית למזכירות יוצאות דופן, כדי שהסרט ייגמר בשלב מסוים ולא נלווה את הבחורה להקלדה מפעימה גם בשביל החלב.

קשה להאמין שסרט שלם מתבסס על היכולת להקליד מבלי שמישהו טרח אפילו לקשור את אובססיית הבוס ליכולת הקלדה עם איזשהו מניע, ולו הקטן ביותר. גם לא קל לשייך את "פופולרית" לז'אנר מסוים- יש סרטי 'בנים' בהם ההוא יורה בהוא וכל הצופים מרותקים. יש סרטי 'בנות' בהם זה מתאהב בזו ואז הצופות מעפעפות באושר. היכן פופולרית משתלב? מאחר ומזכירת הפלא והבוס, הלא חתיך בעליל, מתאהבים בסוף, אז אולי זה סרט בנות. עם זאת, מאחר ומישהו שם בצרפת שכח שלעשות סרט רומנטי ותמים אינו אומר וויתור על עלילה מינימלית, גם בנות המין יפה יתקשו להיסחף בדרמת ההקלדות.

"פופולרית". דבורה פרנסואה.

"פופולרית". דבורה פרנסואה.

סרטים על נושאים קטנים כבר נעשו בעבר- "הברקה" עם גרג קינר, העוסק כולו בהמצאת הווישרים או "127 שעות", העוקב לכל אורכו אחר אדם אחד התקוע בנקיק. הצלחת אלה מגלים כי  הנושא השולי בו עוסק "פופולרית" אינו באמת הסיבה למפלתו. חמורה מכך היא העדות הפרוסה לכל אורכו לכך שתסריטאי הסרט לא נכח בשיעורים בהם לימדו שכדאי שלדמויות יהיו מניעים או עומק. כמו כן, בהמשך לבקשתי מיוצרי הסרט למכתב אישי עם הסברים, אשמח לדעת מדוע היה דרוש להפוך את דמותו של חברו הטוב של הבוס לדמות אמריקאית המתגוררת בצרפת. בזכות בחירה זו הצופה נאלץ לבלות סרט שלם כשאותו אדון מחייך באמריקאית ומדבר צרפתית במבטא בלתי נסבל. איפה "ממזרים חסרי כבוד" ובראד פיט שיאמר "אריוודרצ'י" במבטא מגוחך ויגלה לבמאי הסרט- רז'י רואנסאר- שמבטא זר זה לא רומנטי ולא מקסים, אלא מרגיז, יומרני ומטופש?

"פופולרית". רומן דוריס, דבורה פרנסואה.

"פופולרית". רומן דוריס, דבורה פרנסואה.

חבל להוסיף על הנושא הפמיניסטי המטופל באופן לא עקבי או מעניין או לעסוק בסצנות העירום הקטנות שקופצות לבקר ובעיקר מסגירות היתלות על קונספט תרבותי-תקופתי קלוש. פופולרית הוא בעיקר סרט שכדאי לא לדבר עליו כי אין על מה. למתעקשים, חכו למסך הקטן ותכינו כמה מטלות שדורשות תשומת לב. צפייה דקדקנית בסרט לא תפריע לכם למלא אותן בהצלחה.

דירוג: ★★☆☆☆

פופולרית (צרפת, 2012)
בימוי: רז'י רואנסאר | תסריט: רז'י רואנסאר, דניאל פרסלי, רומיין קומפין | משחק: רומן דוריס,דבורה פרנסואה, ברניס בז'ו, מלאני ברנייה, מיו-מיו
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-10.01.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?