"איירון מן 3" – ההשקעה הגדולה של הוליווד בשוק הסיני

מאת רותם סופר
"איירון מן 3".

"איירון מן 3".

"איירון מן 3" ממשיך את קו העלילה של שובר הקופות הקומיקסי הגדול ביותר בכל הזמנים – "הנוקמים" – שעלה לאקרנים בקיץ שעבר. הסרט נוצר בקו-פרודוקציה (הפקה משותפת) של הוליווד (אולפני מארוול מבית דיסני) עם סין (אולפני וולט דיסני סין וחברת 'DMG אנטרטיימנט'), שאמורה להקל על ההפצה של הסרט בסין (במקום לחתוך ממנו סצינות כמו ב"סקייפול" ואחרים) – ובין היתר הביאו לסרט נבל ממוצא סיני ועיכובים רבים בהפקה – אבל גם סצינות בלעדיות לקהל הסיני, שלא תוצגנה באף מדינה אחרת. ככה נראית התחנפות כשהדמוגרפיה מונה פי 4 יותר תושבים מבמדינה שלך.

צילומי "איירון מן 3" החלו בוושינגטון, ב-23 במאי 2012 (ממש חודש אחרי שעלה "הנוקמים"), ומשם נדד לאיזורים שונים בארה"ב ואז לבייג'ינג. עקב תקלות בתקשורת בין האולפנים בשתי היבשות, הצילומים בסין שהיו אמורים להסתיים תוך שבוע, התעכבו ונסתיימו סופית רק כעבור למעלה מחודש. חוסר התיאום בין האולפנים, דחה גם את מועד הפצתו של הסרט בעולם, אולם, חשוב לציין כי זהו רק הסרט השני שאולפני מארוול מפיקים תחת החסות של דיסני, ושזהו שיתוף הפעולה הבין יבשתי הראשון שלהם.

עלילת הסרט נפתחת בשלהי 1999, פלאשבאק לחגיגות השנה החדשה של טוני סטארק (רוברט דאוני ג'וניור) – הוא איירון מן. מדען בשם אלדריך קיליאן (גאי פירס), רצה לעבוד בשיתוף פעולה עם סטארק וחברתו אז מאיה הנסן, אך נדחה בצורה משפילה מצדם, ובעיקר מצד סטארק. בימינו אנו, זמן מה אחרי אירועי "הנוקמים", מוצג טוני סטארק כשבר-כלי: חייו לאחר החור-השחור שהצליח לסגור בסוף "הנוקמים", אינם חיים והוא מתמודד עם קשיים ובעיות חדשות. שיקול-הדעת שלו נפגע והוא סובל ממחסור בשעות שינה.

"איירון מן 3". בן קינגסלי.

"איירון מן 3". בן קינגסלי.

הפעם, מאיים על העולם, אויבו המושבע של איירון-מן בקומיקס – 'המנדרין' (בן קינגסלי הנפלא), טרוריסט מהמדרגה הראשונה, שלא בוחל באמצעים ומרסק את כל מה ומי שעומד בדרכו. בדומה ל'ביין' של כריסטופר נולן ב"עלייתו של האביר האפל", גם 'המנדרין' הוא אויב מאוד מחושב, שרוצה להעביר מסר ולהנחיל את תפיסת עולמו לתושבי כדור הארץ כולו. כפי שנאמר, טוני סטארק סובל מחוסר שיקול-דעת חמור בתחילת הסרט, ובלי לחשוב יותר מדי חושף את כתובת ביתו בכוונה, לכל העולם ובמיוחד למנדרין, ופה – העניינים באמת מתחילים להתחמם.

'המנדרין' נחשב בקומיקס ל'נמסיס' של איירון-מן (כמו הג'וקר בשביל באטמן). הוא בנו של אחד האנשים העשירים בסין, נקודת פתיחה טובה במיוחד לנבל, ובתור אדם עשיר, הטכנולוגיה העומדת לראשותו עצומה. בסרט המנדרין, נראה כמו סוג של נביא זעם סיני, שבין השאר מטיל הרס וחורבן על העולם. הוא נגד החברה הקפיטלסטית, נגד ארה"ב ונגד כל התרבות המערבית. למרות שאין הוא מקבל זמן מסך רב מדי, ניתן להבין את השקפותיו ולראות כי הוא אחד הנבלים היותר מיוחדים שמארוול הצליחה ליצור. יתכן ובחירתו כנבל לסרט הזה, לא נעשתה במקרה וכי להתערבותה של סין בהפקה יש יד בדבר.

"איירון מן 3".

"איירון מן 3".

לא קשה לנחש מדוע אולפני מארוול משתפים פעולה בהפקה עם חברת הפקה סינית-מקומית. הראשונה, סין היא המדינה עם מספר האנשים הגבוה בעולם (כמעט מיליארד וחצי איש), שוק פוטנציאלי עצום למכור לו כרטיסי קולנוע. סרטים שהופצו בסין עם מערכת יחסי ציבור משומנת כמו זו של "איירון מן 3", הניבו רווחים נאים מאוד. ב-2011 מכירות כרטיסי הקולנוע בסין עלו עלייה דרסטית של כ-35% והגיעו לכדי 2 מיליארד דולר. "משימה בלתי אפשרית 4" שעלה בסין בתחילת 2012, גרף מעל 100 מיליון דולרים – רק שם (סכום השני רק לארה"ב לבדה).

על פי דיווחים ראשונים, "איירון מן 3" פתח עם למעלה מ-21 מיליון דולרים בסין.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?