"המוצא האחרון" – ביקורת #2

מאת רותם יפעת
"המוצא האחרון". רוברט רדפורד.

"המוצא האחרון". רוברט רדפורד.

אומרים שלנשים מעל גיל 40 אין תפקידים מעניינים בהוליווד. אם לשפוט לפי "המוצא האחרון" והקריירה של רוברט רדפורד בעשרים ומשהו שנים האחרונות (ושל אחרים: רוברט דה נירו ואל פאצ'ינו מישהו?) נדמה שעושים עם הנשים חסד. הסרט אותו גם ביים רדפורד, מנסה להגיד איזה משהו פוליטי – רק שלא ברור מה: משהו על צדק, משפט הוגן, אידיאלים מול פרקטיקה ועוד כמה מושגים שחשוב לדון בהם, אבל השאלה איך עושים זאת? כנראה שלרוברט רדפורד אין התשובה לשאלה זו.

זו לא הפעם הראשונה שרדפורד נוגע בנושאים פוליטיים: הסרט מתכתב עם סרטו הקודם של רדפורד, "כאריות לכבשים". אבל בשני המקרים התוצאה היא מאד חד מימדית (בכל האספקטים הקולנועיים שלה) ונדמה שהרצון לבסס אמירה פוליטית חזק יותר מהתוכן עצמו כך נדמה: "כאריות לכבשים" הציג שלושה דיאלוגים אודות המצב הפוליטי העכשווי בארה"ב, דבר שלא מתאים לסגנון ההוליוודי המבוסס על פעולה ולא דיאלוג. את "המוצא האחרון" אין דרך אחרת לתאר מאשר סתמי. הדמויות לא מעניינות, לא יותר מדי אכפת לך מה יקרה להן ואיך הדבר יקרה. אפילו לא ניתן לומר עליו שהוא מפורך או מגוחך ובכך לפחות יש איזושהי הנאה. הוא פשוט שם.

רדפורד מגלם עו"ד פשוט, שמסתיר במשך עשרות שנים את העובדה שהוא למעשה פושע נמלט: בתור סטודנט הוא היה חלק ממחתרת נגד מלחמת ויאטנם והיה מעורב בשוד בנק שהשתבש. במנוסה תמידית, הוא מנסה לאתר את חבריו מימי פשע במטרה לטהר את שמו, בעוד המשטרה דולקת בעקבותיו. על הדרך הוא גם מנסה ללמד עיתונאי צעיר שבהתלהבות שלו למצוא סקופ שיקדם לו את הקריירה, חשף את זהותו, אבל לאט לאט מבין שיש בעבודת העיתונאות יותר מרק תהילה.

נדמה שהסרט נשען בעיקר על השחקנים שלו, או יותר נכון השם שלהם. כפי שאף אחת מהדמויות לא ממש מעניינת, כך גם המשחק של הכוכבים בסרט, והם כאמור רבים. פרט לרדפורד עצמו (שנראה שעשה מתיחת פנים אחת יותר מדי), ניתן למצוא כאן בין היתר את שיה לה'בוףסוזן סרנדון, ג'ולי קריסטי, סם אליוט, ברנדן גליסון, טרנס האוורד, ריצ'ארד ג'נקינס, אנה קנדריק, בריט מרלינג, סטנלי טוצ'י, ניק נולטי, כריס קופר.

יש משהו מאכזב בסרט שלוקח נושא טעון ומפספס. אי אפשר לקחת מרדפורד את האומץ בכך שהוא אחד הבודדים שעושה סרט בעל מטען פוליטי חברתי בהוליווד. מצד שני, אם התוצאה כזו פרווה, אולי עדיף להשאיר את האמירות החתרניות ליוצרים חתרניים הפועלים מחוץ להוליווד?

דירוג: ★★☆☆☆

המוצא האחרון (ארה"ב, 2012)
בימוי: רוברט רדפורד | תסריט: לם דובס | משחק: רוברט רדפורד, שיה לה'בוף, ג'ולי קריסטי | מוסיקה מקורית: קליף מרטינז | צילום: אדריאנו גולדמן
הפצה: פורום פילם, החל מה-11.04.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?