"לעוף מהתרגשות" – ביקורת

"לעוף מהתרגשות".

"לעוף מהתרגשות".

אני אוהב את הפדרו אלמודובר שלי מופרע וצבעוני, ובעיקר את סרטיו משנות ה-90 "אהבת בשר ודם", "קיקה" ו"עקבים גבוהים". פחות אהבתי את סרטיו ה'רציניים', ומסרטיו האחרונים אהבתי גם את "לחזור" ואת "העור בו אני חי" שלא היו קלילים או מצחיקים במיוחד. הידיעה שב"לעוף מהתרגשות" הוא חוזר לקומדיה ולקאמפיות עוררה בי מעט חששות, ולצערי הם התממשו: בסרט יש רגעים ספורים שמזכירים שמדובר בתסריטאי-במאי כישרוני, אך הסרט מביך ופוגע במוניטין של הבמאי הספרדי.

רוב עלילת "לעוף מהתרגשות" מתרחשת במחלקה הראשונה של טיסה מספרד למכסיקו סביב מעט הנוסעים שיושבים שם, שלושת הדיילים שמשרתים אותם, הטייס הראשי וטייס המשנה שלו. בין הנוסעים יש את מגוון הדמויות הרגילות של אלמודובר: שחקנית, רוצח שכיר, הומוסקסואלים, בתולה, זוג נשוי טרי ועוד, והסיפורים מתעסקים, כרגיל, על בגידות, נטישות, פורנו ומין.

הסרט נראה לפעמים כמעט כמו פרודיה מביכה על מצבים אלמודובריים קלסיים בידיו של במאי חרמן, או יוצר שמתרגש מהעיסוק במין באופן מוחצן. לא מפריע לי שבמאי בגילו של פדרו אלמודובר עוסק בדברים האלו, אלא הצורה המביכה והפשטנית שבה מוצגים הדברים ומתנהלים העניינים. ברור שנוסעים שנכנסים ויוצאים מתא הטייס זה לא אמין ומקבלים את זה בסרט כזה, זאת לא הבעיה. גם דמויות מוקצנות ורגעים מטורפים אינם בעיה אך במקרה הזה הן תלושות מכל מסגרת – אין כאן דרמה מספקת אפילו למלודרמה, וזה לא מספיק מצחיק כדי להיות קומדיה. אחת מיני בעיות רבות ואולי העיקרית שבהן בסרט היא שהכול צפוי לחלוטין. נראה שהעבודה על הסרט היתה מהנה יותר מצפייה בו.

"לעוף מהתרגשות".

"לעוף מהתרגשות".

אורך הסרט (90 דקות בלבד, כולל כתוביות פתיחה חביבות) והרעיון של אמת שנחשפת כשאנשים 'תקועים' יחד בחלל סגור הם תאטרלים-משהו אך התסריט רע מאוד, ודווקא הקטעים הטובים ביותר הם אלו שמתרחשים מחוץ למטוס באוויר. ולא יעזור כמה השחקנים טובים והחן שיש לדייל הראשי שאותו מגלם חביאר קאמרה, שהופיע גם ב"דבר אליה" וב"חינוך רע" של אלמודובר. שני 'ותיקי' אלמודובר אחרים – אנטוניו בנדרס ופנלופה קרוז – מופיעים יחד בקטע הפתיחה של הסרט. שני חברי צוות קבועים אחרים שעושים עבודה בלתי רגילה (כרגיל) הם המלחין אלברטו איגלסיאס, שמילא את הסרט במוסיקה נפלאה, ואוגוסטין, אחיו של פדרו, המעצב האמנותי של הסרט.

דירוג: ★★☆☆☆

לעוף מהתרגשות (ספרד, 2013)
בימוי: פדרו אלמודובר | תסריט: פדרו אלמודובר | משחק: פנלופה קרוז, אנטוניו בנדרס, פז וגה | מוסיקה מקורית: אלברטו איגלסיאס | צילום: חוזה לואיס אלקיין
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-25.04.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?