"חיים טובים יותר" – ביקורת

"חיים טובים יותר". גיום קאנה, ליילה בקטי.

"חיים טובים יותר". גיום קאנה, ליילה בקטי.

"חיים טובים יותר" היא דרמה צרפתית עדינה על הפער בין משאלה לבין מציאות, ועל כוחו של הקסם הטמון בילדותיות, לטוב ולרע. שני צעירים נאחזים זה בזה במאבקם לשפר את חייהם אך אופן התנהלותם מוביל למאבק ואכזבה. על אף ניחוח של מאבק חברתי הסרט כלל אינו עוסק בזוג הנקבר תחת מדיניות כלכלית שאינה הוגנת. "חיים טובים יותר" פורס את רצונם הלגיטימי של שני אנשים לשפר את חייהם ואת האופן בו, רפטטיבית וכרונית, חלומם נולד מתוך פנטזיה ילדית ולכן גם נגדע.

אל מסכי הקולנוע הישראלים מגיע הסרט באיחור-מעורר-סימני-שאלה. יותר משנה לאחר שיצא בצרפת הוחלט להפיצו בארץ ומכך ניתן ללמוד כמה דברים על איכותו. "חיים טובים יותר" אינו סרט בלתי נשכח ואולי אחת הסיבות היא שרבים תופסים אותו כעוד סרט שעוסק בגל ההפיכה החברתית ששטף את העולם. למזלו של סדריק קאהן ("רוברטו סוקו"), במאי הסרט וגם אחד משני כותבי התסריט, מטרת הסרט אינה להציב שני גיבורים הנדרסים על ידי מערכת משומנת ובלתי הוגנת. "חיים טובים יותר" מבקש לפרוס רעיון מורכב מזה, עובדה ההופכת אותו למעניין מהצפוי. לצד זאת, העדינות המלווה את העלילה הופכת לעקב אכילס הגורע ממורכבותה ומספק חווית צפייה כללית שאינה עוצמתית מספיק.

"חיים טובים יותר". גיום קאנה.

"חיים טובים יותר". גיום קאנה.

גיום קאנה המצוין ("אתמול בלילה", "שקרים לבנים קטנים"), מגלם את יאן, בחור צעיר שבמהלך חיפושי עבודה כשף פוגש בנדיה (ליילה בקטי המצויינת גם כן, "מים ואהבה"), מלצרית ואם חד הורית. בין השניים מתפתחת מערכת יחסים זריזה ועד מהרה הם מחליטים להוציא את כל חסכונותיהם למען רכישת מבנה בו יפתחו מסעדה. שרשרת קבלת החלטות שגויה מותירה אותם עם חובות עצומים וכתוצאה מחליטה נדיה לעזוב למען עבודה מכניסה בקנדה. מאחר ונדיה בודדה בצרפת היא מחליטה להשאיר את בנה, סלימן, ברשות יאן ומבטיחה לשלוח עבורו כרטיס טיסה בהקדם. יאן מצדו נאחז בכל כוחו במסעדה השקועה בחובות וכאשר סלימן תחת אחריותו הוא מנסה למצוא את הדרך להגשים את חלומו.

סלימאן קטאבי, הנער הצעיר שמגלם את בנה של נדיה, הוא נקודת האור המשמעותית בסרט. מעת פגישתם של נדיה ויאן, האופן בו מערכת היחסים מתפתחת ביניהם והדרך בה הם מתנהלים בעולם, נראית קטועה ולא הגיונית. ככל שהסרט מתקדם וסלימן תופס מקום נרחב יותר, הילדיות המצויינת והאותנטית שהוא מביא עמו מספקת לעלילה נקודת אחיזה משמעותית ומתקנת. אל מולו, בדידותם ותלישותם של יאן ונדיה מקבלת ביטוי משמעותי יותר והיעדר הבגרות המאפיין כל אחד מהם תופס מקום כמניע משמעותי של העלילה.

"חיים טובים יותר". גיום קאנה.

"חיים טובים יותר". גיום קאנה עם סלימן קטאבי.

גווני ההורות שמפגין יאן מאירים בו אלמנטים עמוקים יותר וזה הצחוק המשוחרר של סלימן שיוצק חמלה ואמפתיה כלפי אבין המאמץ. בדומה, הסבר לאופן קבלת ההחלטות של נדיה מתקבל רק בראי אמהותה המוקדמת והנמלטת. סלימן מוסיף לשני החולמים הגיון ופשר ומסייע להדגיש כי על אף הפער הגדול בגילאים, העובדה שבין שלושתם יש מכנה משותף, הוא הגורם לקושי הגדול של יאן ונדיה.

אחד הכלים ששימשו את קאהן רבות על מנת להעביר את התמה המרכזית של עלילתו, ואחד הדברים המייחדים את הסרט, הוא האופן בו הוא ערוך. העריכה, שתחילה נחווית כקטועה ולא ברורה, בסופו של דבר מוסיפה ליכולת של הצופה לחוות את הרגעיות והפשטות שכל כך מאפיינת ילדותיות. הסצינות הקטועות מדגישות בצורה יותר קונקרטית את מהותם של שני המבוגרים הילדותיים האלה ולצד זאת, יש בה גם כוח להדגיש את היופי והמשיכה שקיימת בהתנהלותם הנאיבית ומלאת האמונה.

כאמור, לא סרט בלתי נשכח אך מעניין דיו לצפייה ומחשבה. בהחלט שיעור מעניין באופן בו דמות אחת יכולה להעניק מהות משמעותית ועצמאית לכל שאר הגיבורים.

דירוג: ★★★☆☆

חיים טובים יותר (צרפת, 2011)
בימוי: סדריק קאהן | תסריט: קתרין פאייל, סדריק קאהן | משחק: גיום קאנה, ליילה בקטי, סלימאן קטאבי | צילום: פסקל מרטי
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-02.05.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?