ראיון עם איתן גפני, במאי "בשר תותחים": "זומבים מפחידים אותי"

איתן גפני, במאי "בשר תותחים"

איתן גפני, במאי "בשר תותחים"

בשנים האחרונות יש פריחה של ז'אנר הזומבים, כולל סדרת הטלוויזיה המצליחה ביותר "המתים המהלכים" ו"מלחמת העולם Z", הסרט הכי מצליח בקריירה הארוכה של בראד פיט. מהיום תוכלו ללכת לבית הקולנוע ולראות סרט אימה דובר עברית. כמעט כתבתי זומבים דוברי עברית אך הזומבים לא ידועים בכושר הדיבור שלהם. ב"בשר תותחים" -סרט הזומבים הישראלי הראשון באורך מלא- לירון לבו מגלם את דורון, סוכן שמוקפץ להוביל יחידה צבאית למשימה בלבנון. שם הם נתקלים באויב אכזר, צמא דם, ולא מדובר בחיזבאללה.

מאחורי הסרט עומד איתן גפני, שזהו סרטו העלילתי הראשון. גפני כתב, הפיק וביים את הסרט, שבו מככבים גם אשתו יפית שלושירה קצנלבוגן ורוי מילר. גפני מגדיר את הסרט כהכלאה בין "הטורף" ל"שחר המתים": "'הטורף' הוא אחד הסרטים שאני הכי אוהב בעולם. פעם בשנה אני יושב לראות אותו. רציתי לעשות משהו כמו 'הטורף'."

תמיד היתה לך משיכה לסרטי אימה?
"כן. ותמיד היתה משיכה לז'אנר- זה היה גם לאקשן, לקומדיה. שני סרטי סוף שנה ב' שלי באוניברסיטה היו קומדיית זומבים וקומדיה רומנטית אימה מוזרה."

מאיפה בא הרעיון לסרט?
"זה התסריט השלישי שכתבתי. התעוררתי בוקר אחד ואמרתי לאשתי יפית: 'תקשיבי, יש לי אחלה רעיון. אני צריך שתורידי אותי מהרעיון הזה כי אם לא תורידי אותי ממנו אנחנו ניכנס להרפתקה. בואי נעשה סרט קטן, פשוט, חיילים בלבנון, בג'ונגל – עם זומבים'.
"תוך חצי שנה התסריט היה גמור. הגשנו פעמיים לקרן הקולנוע הישראלי. בפעם הראשונה היתה דחייה מוחלטת, ואז שכתובים, בפעם  השנייה קיבלנו מהקרן מענק על עריכת תסריט כי זיהו שם משהו. שכנענו את עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים, להיכנס להרפתקה הפסיכית הזאת והוא מאוד אהב. כשהגשנו פעם נוספת, התסריט היה מן הסתם הרבה יותר טוב. ולא חיכינו לאישור שלהם, כבר יצאנו להפקה. כבר גייסנו את הכסף בעצמנו. ואמרנו שאם נקבל כסף מהקרן, הוא ילך לתהליך הפוסט, וזה מה שקרה".

למה זומבים?
"זומבים מפחידים אותי באופן כללי. הסיוטים שלי הם על זומבים. דרך זומבים קל להגיד דברים- כל במאי רוצה להגיד משהו בסרט שלו; עושים סרט על יהודים וערבים במזרח התיכון וזומבים, וכל אחד ימצא כבר את האמירה בפנים."

"בשר תותחים". יפית שלו עם לירון לבו.

"בשר תותחים". לירון לבו, יפית שלו

את התפקיד הנשי הראשי בסרט כתב איתן למי שהפכה מאז לאשתו, יפית שלו. יחד איתה ועם תום גולדווסר גייסו את כל הכסף בעצמם ולא הסתמכו על כספי תמיכה של קרנות הקולנוע השונות, שלא נוהגות לתת כסף לסרטי פעולה עם זומבים בתפקיד הרעים.

איך מצאת את עצמך מפיק של הסרט?
"מכורח. אני יודע לכתוב אבל אני מעדיף להיות רק במאי. ומפיק במקרה הזה כי גייסנו את הכסף בעצמנו- יפית שהיא היום אשתי, תום גולדווסר ואני".

הסרט נעשה בתקציב קטן אפילו יחסית לסרטים ישראלים, כש"מחלקת האיפור היתה המחלקה הכי יקרה שלנו", אומר גפני, שיודע שצופים רבים ישפטו את הסרט לפי המראה של הזומבים. מאמצים ניכרים הושקעו באיפור בסרט. הסרט צולם בחורף 2011 במשך 26 יום בחודש נובמבר הכי גשום בצפון הארץ מזה שנים. תהליך העריכה הראשוני נמשך תשעה שבועות. בצילומי הסרט השתתפו עשרות שחקנים, ובנוסף לקשיי התקציב המעיבים, נאלצו גם להתגבר על שבוע ראשון גשום במיוחד ששיבש את התכניות.

איך היו צילומי הסרט?
"כמו שיגיד לך כל מפיק, זה ברדק צפוי, שאתה יכול להשתלט עליו. הכול היה מתוכנן מאוד, על השקל. היינו מאוד מוכנים."

איך מתגברים על המגבלה התקציבית?
"זה בית ספר. כשאין לך כסף ואין לך זמן, אתה עושה דברים מטורפים. יש לך חופש מאוד גדול. כי אתה יודע מה אתה לא יכול לעשות. זה גורם לך להיות יצירתי. ועשינו בסרט הזה דברים שלא היית מדמיין שאפשר לעשות בתקציב שהיה לנו."

"בשר תותחים".

"בשר תותחים".

ואיך היה לעבוד עם יפית אשתך?
"היא שחקנית מדהימה. היא מכונת משחק."

אגב, ממה עושים 70 ליטר של דם מלאכותי שבו השתמשתם בסרט?
"המתכון סודי, וזה הרבה יותר פשוט ממה שאתה חושב…"

סרטי אימה מצליחים זוכים תמיד לסרט המשך אחד לפחות. יהיה המשך ל"בשר תותחים"?
"בהחלט מתוכנן. הוא יעלה בערך פי 20 מהסרט הזה. נעשה אותו בעוד 30-20 שנה."

תן עצה ליוצרי קולנוע מתחילים.
"בשיעורי תסריטאות ראשונים תמיד אומרים: 'אתה בישראל, תזכור שאתה בישראל'. אני אומר להפך: דראפט ראשון תתפרע, עם חלליות ושכדור הארץ יתפוצץ. העיקר שתכתוב. אחרי זה תראה מה אתה באמת צריך בסרט שלך. ואם החלטת שאתה חייב את ההרס ההמוני הזה, תפתח יוטיוב- תראה מה אפשר לעשות. אפשר לעשות דברים מטורפים.
"הרבה במאים, כמו מרטין סקורסיזה התחילו בבי-מוביז. יש לך חופש מאוד גדול, כי אתה יודע מה אתה לא יכול לעשות. זה גורם לך להיות יצירתי. הסרט שלנו הוא "בי-מובי", בכוונה. הוא מרגיש ככה, הוא נעשה ככה. בבי-מובי יש דברים שאתה יכול לעשות שאתה לא יכול בסרטים אחרים. גם הצורה שבה אתה מראה את הדברים."

"בשר תותחים". לירון לבו, רוי מילר.

"בשר תותחים". לירון לבו, רוי מילר.

מה נתנה לך הקרנת הניסיון של הסרט? זה לא מנהג שנפוץ בארץ.
"המסקנה החד משמעית מההקרנה הזאת היתה שאנחנו צודקים. שום דבר לא הפתיע אותנו בהקרנה. היו תיקונים בעקבות ההקרנה, אבל בדברים שידענו עליהם. קיבלנו חיזוק למה שחשבנו. זה משהו שאני ממליץ עליו לכל יוצר, הקרנות ניסיון הן חובה. אפילו בסוף העבודה, כשעוד אפשר לתקן דברים."

בשנה שעברה הוקרן הסרט בפסטיבל שדרות ובמסגרת הקרנות האקדמיה. הסרט לא היה מועמד לפרס אופיר בשום קטגוריה, אפילו לא על איפור, מה שמוכיח -למקרה שעוד היה צריך לשכנע מישהו- שחברי האקדמיה הישראלית לא מתייחסים ברצינות או לא טורחים אפילו להגיע לראות את הסרטים במסלול הפרינג'.

שיוכים: ריאיונות
גד

סרט בלאי

אותי זה לא מפחיד

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?