הסרטים שעליהם ידברו בחודשים הקרובים (בציר 2013/14)

"כוח משיכה". סנדרה בולוק.

"כוח משיכה". סנדרה בולוק.

בשבועות הרבים האחרונים קשה לי להמליץ לאנשים על סרטים שהם ייהנו מהם בבית הקולנוע. זאת לא תופעה חדשה בכלל שהסרטים ה"נחשבים", בעיקר סרטי דרמה, מגיעים אל בתי הקולנוע לקראת סוף השנה האזרחית ובחודשיים הראשונים של השנה החדשה. עושים זאת כדי שהסרטים האלה יהיו חדשים, רעננים ובראשם של חברי האקדמיה שמצביעים על המועמדים לאוסקר. ההכרזה על המועמדים תתקיים ב-16.1.14 והטקס בהנחיית אלן דה ג'נרס יתקיים ב-2.3.14. בחודשים הקרובים כנראה שיהיו סרטים טובים להמליץ עליהם (ואני לא מתכוון ל"ת'ור 2", "משחקי הרעב 2" או "המשחק של אנדר" – ששניים מתוכם אלך לראות ואני מקווה שיהיו טובים וראויים להמלצה). אלו הסרטים שאתם עתידים לשמוע עליהם הרבה בחודשים הקרובים וסביר להניח שיצברו מספר מועמדויות בטקס הפרסים הנחשב ביותר בתעשייה.

"כוח משיכה" (Gravity) [תאריך יציאה בארץ: 7.11]
שעה וחצי של סרט מדע בדיוני בתלת מימד, שמתרחש בחלל עם שני שחקנים בלבד: סנדרה בולוק (שזכתה באוסקר על "הזדמנות שניה") וג'ורג' קלוני (שזכה באוסקר כשחקן משנה על "סוריאנה" ובשנה שעברה כמפיק הסרט הטוב ביותר "ארגו"; ויש לו עוד סרט ברשימה הזאת). את הסרט כתב (עם בנו חוואנס) וביים אלפונסו קוארון ("ילדי המחר").

"יסמין הכחולה" [17.10]
סרטו של וודי אלן, שכבר הרוויח בארה"ב יותר מאשר "ויקי כריסטינה ברצלונה" ו"נקודת מפגש", בכיכובה של קייט בלנשט (שזכתה באוסקר כשחקנית משנה על "הטייס") שמועמדות נוספת מובטחת לה, ואלן (שזכה כבמאי "הרומן שלי עם אנני" ואחד מספורים שזכו בשלושה אוסקרים על תסריט [על "אנני", "חנה ואחיותיה" ולאחרונה על "חצות בפריז"]) צפוי לקצור את מועמדותו ה-16 על תסריט, אם יהיה מועמד גם לבימוי [וזה יקרה רק אם הסרט יהיה מועמד לסרט הטוב ביותר] זאת תהיה המועמדות ה-8 שלו לבימוי!

"אוגוסט: מחוז אוסייג'" [19.12]
גם אם הסרט יהיה מועמד לסרט הטוב ביותר, הבמאי שלו כנראה לא יהיה מועמד. סרטו הקודם והראשון של ג'ון וולס (אחד ממפיקי הסדרה "אי-אר") היה "קומפני מן" הגרוע. הסרט מבוסס על הצגה אדירה, שזכתה בפרס הפוליצר ובמספר פרסי טוני (והועלתה גם בארץ). מועמדויות לשחקניות מובטחות. צוות הסרט כולל את ג'וליה רוברטס, מריל סטריפיואן מק'גרגוראביגיל ברסליןבנדיקט קומברבץ'ג'ולייט לואיסדרמוט מולרוניכריס קופר ומרגו מרטינדייל.

"12 שנות עבדות (ש.ל.ר)". מייקל פסבנדר, צ'יווטל אג'יופור.

"12 שנות עבדות (של"ר)". מייקל פסבנדר, צ'יווטל אג'יופור.

"12 שנים של עבדות" [תאריך יציאה בארץ: 16.1]
סרטו של הבמאי הבריטי סטיב מקווין על עבד בארצות הברית לפני מלחמת האזרחים האמריקאית. שני סרטיו הקודמים של מקווין היו "רעב" ו"בושה". השחקן הראשי בשניהם, מייקל פסבנדר, מופיע גם פה (אולי סוף סוף יהיה מועמד לראשונה לאוסקר, במקרה הזה כשחקן משנה?), יחד עם ברד פיט, בנדיקט קומברבץ', פול דאנו, פול ג'יאמטי ואלפרי וודרד. בתפקיד הראשי שקוצר שבחים הוא צ'יווטל אג'יופור, שם כמעט בלתי אפשרי שכדאי שיתחילו להתאמן עליו, ופניו בוודאי מוכרים לכם מסרטים כמו "ילדי המחר", "2012", "סולט", "קינקי בוטס", "דברים יפים מלוכלכים".

"המשרת" [3.10]
כבר סיפור הצלחה די מפתיע (בעוצמתו) בהכנסות בארצות הברית, סרטו של לי דניאלס ("פרשס") מגולל את סיפורו של ראש המשרתים בבית הלבן משנות ה-50 עד ה-80, תחת שמונה נשיאי ארצות הברית. בתפקיד הראשי פורסט ויטקר (שזכה באוסקר כשגילם את אידי אמין ב"המלך האחרון של סקוטלנד"), אופרה וינפרי עשויה להיות מועמדת לאוסקר השני שלה (28 שנים אחרי "צבע הארגמן"), ולצדם שלל שחקנים מוכרים, כולל ג'יין פונדה, רובין ויליאמס, ג'ון קיוזאק, טרנס האוורד, אלן ריקמן, מליסה ליאו וקובה גודינג ג'וניור.

"להציל את מר בנקס" [2.1.14]
סיפור חיזוריו ארוכי השנים של וולט דיסני (בגילומו של טום הנקס) אחר הזכויות לספר "מרי פופינס" שכתבה פי.אל. טרבלס (אמה תומפסון). על אף הקדימון הפושר, מלחששים על הסיכויים לאוסקר כי מדובר בתסריט שכבר שנים מדברים עליו לטובה, וולט דיסני הוא האדם שזכה הכי הרבה פעמים באוסקר (26!), "מרי פופינס" הוא סרט מעולה שהיה מועמד ל-13 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר וזכה ב-5 פרסים, טום הנקס ואמה תומפסון זכו כל אחד פעמיים באוסקר ובהוליווד אוהבים סרטים על סרטים בשנים האחרונות ("ארגו", "הארטיסט") ודרמות תקופתיות על פי סיפורים אמיתיים (מאז ומתמיד, ולאחרונה "נאום המלך").

"שוד אמריקאי (ש.ל.ר)". איימי אדמס, כריסטיאן בייל, ג'רמי רנר, בראדלי קופר, ג'ניפר לורנס.

"שוד אמריקאי". ג'ניפר לורנס, כריסטיאן בייל, ג'רמי רנר, בראדלי קופר, איימי אדמס.

"חלום אמריקאי" (American Hustle) [בארץ: 26.12]
שני הסרטים הקודמים של דיויד או. ראסל היו "פייטר" ו"אופטימיות היא שם המשחק", שניהם היו מועמדים לאוסקר על סרט ובימוי, שניהם זיכו שחקנים מתוכם במועמדויות ובפרסים. סרט פשע שמתרחש בשנות ה-70 ומככבים בו כריסטיאן בייל, ברדלי קופר, איימי אדמס, ג'ניפר לורנס, ג'רמי רנר, רוברט דה-נירו ועוד.

"בתוך לואין דיויס" [19.12]
כל סרט של האחים כהן מעורר עניין בקרב קהל מסוים ובקרב האקדמיה- ארבעה סרטים שלהם היו מועמדים לסרט הטוב ביותר, והם זכו פעמיים על תסריט ("פארגו", "ארץ קשוחה"). סרט על מוסיקאי, בגילומו של אוסקר אייזק. עם קארי מוליגן, ג'ון גודמן וג'סטין טימברלייק.

*עדכון: "אנשי המונומנטים" [במקור: 9.1.14]
ג'ורג' קלוני מכה בַּ—כבר איבדתי ספירה. הוא כתב (יחד עם שותפו הקבוע לכתיבה, גרנט הסלוב), ביים ומככב בסרט על חבורה שגויסה להציל חפצי אמנות שהנאצים בזזו ואספו. בחבורה שלו: מאט דיימון, קייט בלנשט, ביל מורי, ג'ון גודמן וז'אן דז'ורדן (שזכה באוסקר על "הארטיסט"). **נדחתה הפצתו בארצות הברית ל-2014**

"היא" (Her) [-]
ספייק ג'ונז ("להיות ג'ון מלקוביץ'", "אדטפיישן") כתב את סרטו החדש, על בחור (ואקין פינקס) שמתאהב במערכת ההפעלה שלו (או בקול, שמספקת סקרלט ג'והנסון, כמו סירי). עם איימי אדמס, רוני מארה ואוליביה ויילד.

"נברסקה" [6.2]
סרט בשחור-לבן של אלכסנדר פיין ("אודות שמידט", "דרכים צדדיות", "היורשים" – שני האחרונים זיכו אותו באוסקר על תסריט מעובד), דרמה על אבא ובן שאותם מגלמים ברוס דרן הוותיק וויל פורטה. עוד סרט מסע של פיין, שהפעם לא כתב את התסריט. לדרן יש תפקיד ראשי אך בשל גילו והוותק שלו בתעשייה יש לו סיכוי ממש טוב לזכות כשחקן משנה (הוא היה מועמד כשחקן משנה ב"השיבה הביתה" ב-1978).

"חייו הסודיים של וולטר מיטי". בן סטילר.

"חייו הסודיים של וולטר מיטי". בן סטילר.

"חייו הסודיים של וולטר מיטי" (The Secret Life of Walter Mitty) [בארץ: 26.12]
סרט מדע בדיוני יהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר (הראשון ברשימה), האם גם סרט פנטזיה ימצא את עצמו בין ה-עד עשרה מועמדים השנה? (לדעתי יהיו 10 מועמדים השנה.) סרטו של בן סטילר מבוסס על ספר שעובד לסרט בכיכובו של דני קיי ב-1947, והוא מקרין רגישות אפשרית של סרט של פרנק קפרה (דבר שרבים שואפים אליו). עם קריסטין ויג, שון פן, שירלי מקליין ואדם סקוט.

Labor Day [-]
כמו סרטים רבים בכל שנה, סרט זה זוכה לעניין פחות בשל העלילה שלו ויותר בשל האנשים שעומדים מאחוריו- והשחקנים לפני המצלמה. ג'ייסון רייטמן היה מועמד על בימוי "ג'ונו" ו"תלויים באוויר", והוא מביא אתו לסרט -שהוא כתב- את כל צוות מאחורי הקלעים של הסרטים האלה לדרמה שמתרחשת ב-1987 בכיכובם של קייט וינסלט (שזכתה באוסקר על "נער קריאה") וג'וש ברולין.

*עדכון: נדחה ל-2014 Foxcatcher מה משותף לסרט הזה ולשני הסרטים הקודמים של הבמאי בנט מילר? שלושתם מבוססים על סיפור אמיתי, "קפוטה" היה מועמד ל-5 פרסים ו"מאניבול" ל-6, כולל לסרט הטוב ביותר, לשחקן ראשי (פיליפ סימור הופמן זכה על "קפוטה"), שחקן/שחקנית משנה ותסריט מעובד. הסרט הזה הוא על רצח ספורטאי אולימפי. עם צ'אנינג טייטום, סטיב קארל ומארק רופאלו. (אפשר לראות בזה שילוב של "קפוטה" ו"מאניבול" כי הוא עוסק בסיפור רצח ובספורט.) נדחה ל-2014 *

"פילומנה" [13.3]

חייבת להיות ברשימה דרמה בריטית נוגעת ללב, מרגשת ומצחיקה. הבמאי: סטיבן פרירז ("המלכה", "יחסים מסוכנים", "גברת הנדרסון גאה להציג"). עם ג'ודי דנץ' כאישה שעיתונאי (סטיב קוגן) מלווה אותה כשהיא הולכת למצוא את בנה שנלקח ממנה עם לידתו. יכול להיות שג'ודי דנץ' תהיה מועמדת, יכול להיות שרק היא, אבל איזשהו סרט ברשימה חייב יהיה לאכזב את ההמונים, אחרת תהיה לנו שנה ממש-ממש טובה בסופו של דבר.

"קפטן פיליפס".

"קפטן פיליפס".

"קפטן פיליפס" [17.10]

סרט של פול גרינגראס, שהיה מועמד מפתיע לבימוי על "טיסה 93" וביים את שני סרטי "זהות -" האחרונים שבהם מאט דיימון גילם את ג'ייסון בורן. טום הנקס מגלם את קפטן פיליפס, בסרט שמבוסס על סיפור אמיתי על רב החובל האמריקאי ששודדי ים סומלים השתלטו על ספינתו ב-2009.

"הזאב מוול סטריט" [21.11]

אני מציין כאן את סרטו החדש של מרטין סקורסיזה למרות שאני לא צופה לו מועמדויות בקטגוריות הראשיות (אם בכלל). ליאונרדו די-קפריו מגלם סוכן מניות, עם ג'ונה היל, מת'יו מקונהי, רוב ריינר, ספייק ג'ונז וז'אן דז'ורדן.

"אסירים" [19.9]

סרט נוסף שאני מציין למרות שקשה לי להאמין שיצליח בקופות או בטקסי הפרסים שלפנינו. דרמה עם יו ג'קמן, ג'ייק ג'ילנהול, ויולה דיויס ("העזרה", "ספק"), מריה בלו, טרנס האוורד, מליסה ליאו, פול דאנו. גבר חוטף את האיש שהוא חושב שעומד מאחורי היעלמות בתו וחברתה.

"ראש" (Rush) [בארץ: 26.9]

סרטו של רון האוורד ("נפלאות התבונה") על יריבות בין שני נהגי מירוצי מכוניות בשנות -70, שכתב פיטר מורגן ("המלכה", "המלך האחרון של סקוטלנד" ו"פרוסט/ניקסון" שהאוורד ביים). לסרט יש סיכוי להיות מועמד על צילום ותלבושות, וסיכויים גבוהים יותר למועמדויות בקטגוריות הצליל והאיפור. עם כריס המסוורת' (הוא ת'ור) ודניאל ברוהל ("ממזרים חסרי כבוד", "להתראות לנין").

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי, ג'רד לטו.

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי, ג'רד לטו.

כמו כן, סרטים שצפויים להגיע אלינו בקרוב ועשויים להיות מועמדים למשהו:

שחקנית ראשית: "דיאנה" – נעמי ווטס מגלמת את הנסיכה דיאנה; "גרייס ממונקו" – ניקול קידמן מגלמת את גרייס קלי (זוכת האוסקר) שהפכה לנסיכה. **עדכון: "דיאנה" סרט איום ונורא שזוכה לביקורות גרועות ולא נראה שווטס תיגבר עליהן; "גרייס ממונקו" נדחה ל-2014**
שחקן ראשי: "מועדון הלקוחות של דאלאס" – מת'יו מקונהי רזה מאוד כדי לגלם חולה איידס בשנות ה-80; All is Lost – רוברט רדפורד לבדו בלב הים בסרט, נלחם לבדו באיתני הטבע (לכן אין כמעט דיאלוגים); Mandela: Long Walk to Freedom – אידריס אלבה בתפקיד נלסון מנדלה.
תסריט מקורי: "העבר" – סרטו בצרפתית של במאי "פרידה" האיראני, שזכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר והיה מועמד גם לתסריט. Fruitvale Station – היום האחרון ב-2008 של בחור בן 22.

וקשה לי להאמין ש"היועץ" (14.11) ייחשב כיותר ממותחן פעולה על אף שמדובר בבמאי רידלי סקוט, בתסריט הראשון לקולנוע של הסופר קורמק מקארת'י ("הדרך", "לא ארץ לזקנים" שהפך לסרט של האחים כהן "ארץ קשוחה"), ובכיכובם של מייקל פסבנדר, ברד פיט, פנלופה קרוז, חוויאר ברדם וקמרון דיאז.

לכל אלה ניתן לצרף את המתמודדים "גטסבי הגדול" ו"לפני חצות" שיצאו בחצי השנה הראשונה של השנה.

[…] במילים האלה בקלות. גם עם חודשיים של סרטים עד סוף השנה, ומספר סרטים מבטיחים בדרך, זהו ללא ספק אחד מסרטי […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?