"סיפור משפחתי" – ביקורת

"סיפור משפחתי". מסהארו פוקויאמה, מאצ'יקו אונו.

"סיפור משפחתי". מסהארו פוקויאמה, מאצ'יקו אונו.

"סיפור משפחתי" מגולל את סיפורה של משפחה יפנית המגלה כי בנה בן ה-6 אינו בנה הביולוגי. בעקבות המידע יוצאים ההורים למסע רגשי מורכב, שבסופו עליהם לקבל החלטה כיצד לנהוג בבנם. הסרט דן בפערים בין מסורת לבין רגש, כאשר הדגש הוא על קשר בין אב לבנו והעברה בין דורית של יחסים אלה. העלילה והאופן בן היא נפרשת מדגישה כי "סיפור משפחתי" הינו סרט יפני – העלילה מחולקת לסצנות מדודות ונקיות המוגשות זו אחר זו וסך הכל נפרשות באיטיות על פני 120 דקות. מצד אחד יש בכך יופי ועניין אך מצד שני, מאחר והתסריט אינו מצטיין, יש מספר סצנות מיותרות המאריכות את הסרט ומעניקות לו רושם מעט פשטני.

הירוקאזו קורידה הוא במאי יפני מצליח שאין זו הפעם הראשונה בה הוא עוסק ביחסים משפחתיים (סרטיו "I wish" ו-"Nobody knows" זכו לשבחי המבקרים ועסקו ביחסי אחים). סגנונו המדויק והעדין של קורידה נכיר גם בסרטו הנוכחי "סיפור משפחתי", כאשר שוב, היותו גם הבמאי וגם התסריטאי מעניקים לסרט לכידות ותנועה חלקה המנעימים את הצפיה. כדאי לשים לב גם לצילום, הנוטש את הפריים המצומצם והאינטימי שלו רק ברגעים מועטים ומדויקים המסייעים לצופה להבין ולהזדהות עם סערת הרגשות וחוסר האונים עמם מתמודדת המשפחה.

"סיפור משפחתי".

"סיפור משפחתי".

במרכז העלילה עומד ריוטה המגלה יחד עם אשתו כי בלידתו הוחלף בנם בתינוק אחר. בית החולים מפגיש בין שני זוגות ההורים המבולבלים וכעת עליהם לקבל החלטה כיצד לנהוג במידע החדש- האם להחליף בין הילדים או שמא כל משפחה תדבוק בבן אותו גידלה. בין שתי המשפחות, ובמיוחד בין האבות ותפיסת עולמם החינוכית, מתגלים פערים משמעותיים המדגישים את מערכת היחסים המרוחקת שמנהל ריוטה עם משפחתו ומכריחים אותו לבחון מחדש את תפיסת עולמו הרגשית.

בדומה לסרטיו הקודמים, יכולת העבודה של הבמאי עם ילדים מצויינת. הילדים הצעירים מקסימים ושובי לב, במיוחד בנו של ריוטה המוסיף לאביו המאופק נופח רגשי משמעותי. בנוסף, גם הפעם אופן הבימוי ובחירת העלילה של קורידה מצליחים להדגיש את הייחודי לתרבות היפנית- הבמאי מציג סרט מוקפד ומדוד ולצד זאת מלא עדינות ורגש, אלמנטים שהשילוב ביניהם מאפשר ללמוד הרבה על הקצב והאסתטיקה היפניים. כמו כן, בעוד הדילמה עמם מתמודדים גיבורי הסרט עשויה להתרחש בכל מקום בעולם, העובדה כי היא מתרחשת ביפן מוסיפה לההתמודדות הרגשית האנושית רובדים תרבותיים. מבחינה זו השאלות המרכזיות בסרט, עמם כל צופה יכול להזדהות, מקבלות עומק נוסף המחמיא לעלילה ומעשיר אותה.

"סיפור משפחתי". מאצ'יקו אונו.

"סיפור משפחתי". מאצ'יקו אונו.

לצד זאת, נקודת התורפה של הסרט נעוצה בתסריט שלו. האיטיות "התרבותית" מאבדת מכוחה לנוכח העובדה כי ישנן סצנות בסרט ה"מבוזבזות" על לקחים ומטאפורות שטחיים או מאוד ברורים. באופן זה האיטיות נחוות לא רק כאסתטית אלא גם כמעט מעיקה או מיותרת. התוצאה הנה סרט עם רעיון מעניין, שבכוחו להעיר שאלות אנושיות ותרבותיות כאחד אך גם מעט מרוח או מאכזב מדי פעם.

דירוג: ★★★★☆

סיפור משפחתי (יפן, 2013)
בימוי: הירוקאזו קורה-אדה | תסריט: הירוקאזו קורה-אדה | משחק: מסהארו פוקויאמה,מאצ'יקו אונו, יוקו מאקי, ג'ון קונימורה
הפצה: סרטי אורלנדו, החל מה-26.12.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?