"אוגוסט: מחוז אוסייג'" – ביקורת #2

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, ג'ולייט לואיס.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, ג'ולייט לואיס.

העובדה שמדובר במאורע איכותי הוא אולי הדבר הבולט ביותר שניתן לומר על "אוגוסט: מחוז אוסייג'". הטקסט המתוחכם וצוות השחקנים המרשים והכשרוני ממלאים את המסך במלוא הדרם, שלא לומר משקלם הלא-קליל, ויש להודות שהתוצר נפלא גם אם אינו בהכרח קל להכלה. בכל זאת, עם איכות כל כך בולטת וברורה לא ניתן להתווכח, במיוחד לא כשלצידה טקסט והעמדת הדמויות חכמות כל כך. כאשר מוסיפים לזה צוות שחקנים מדויק ונהדר, המובל על ידי מריל סטריפ המופלאה, מתקבל סרט שאינו מתפשר על טיבו ועושה זאת בצורה מצויינת.

עבור טרייסי לטס, מחזאי וסופר מצליח, זהו המחזה השלישי המעובד למסך הגדול וכן הפעם השלישית בה הוא גם אחראי על העיבוד, כפל תפקידים שהוא בהחלט בונוס ובמקרה הזה ערובה להצלחה. "אוגוסט: מחוז אוסייג'", מחזה זוכה פרס פוליצר, זוכה לעיבוד מוצלח המשמר את מורכבות העלילה ומשכיל לשמר את מה שמוצלח בה בתוספת מיתרונות הקולנוע, בעיקר יכולות הצילום.

נשות משפחת ווסטון הן מרכז העלילה, שכעת, לאחר שפרשו כנפיים הרחק זו מזו, נאלצות לשוב הביתה בעקבות היעלמות האב. המפגש מזמן סגירת חשבונות והתעמתות עם האופן בו כל אחת מהנשים התפתחה, כאשר על הכל מנצחת אם המשפחה החולה (מריל סטריפ), אישה חזקה ותוקפנית, אנוכית ואבודה. שלושת הבנות (ג'וליה רוברטס בתפקיד נהדר, ג'וליאן ניקולסון וג'ולייט לואיס הנשכחת) נושאות, כל אחת בדרכה, את צילה הכבד של אמן, שמצידה נושאת שדים לא פשוטים משלה. יחד, סוחבות נשות המשפחה סיפור מלא אהבה וטירוף שהולידו מרירות, חוסר אונים ואף נאיביות משתקת וחונקת.

הדינמיקה שבונה לטס עשירה מאוד אך גם חכמה מאוד. הוא מפנה מקום לקו העלילה המרכזי, שהוא כבד ואינטנסיבי בהובלת אם המשפחה, אך גם דואג לאוורר אותו. את זאת הוא משיג בעיקר על ידי פאוזות מתוזמנות ורלוונטיות מאוד, בהן שאר הדמויות עוסקות בסיפורן הפרטי, שאמנם אינו נחשף במלואו אך נחשף במדויק. ההצצות שלטס מספק לסיפורה האישי של כל דמות, מאפשרת לו, לצד ההצגה הבוטה והחומלת של האם, לחשוף גם את המחירים הנובעים מגדילה לצד דמות אמהית דומיננטית ומפורעת כל כך. בני הזוג של הנשים (יואן מקגרגור, דרמוט מולרוני, כריס קופר ובנדיקט קומברבאץ') המובאים לתוך המפגש, מספקים מראה נוספת וחדה המדגישה דווקא את יכולת הבחירה והשינוי.

כאם המשפחה, מריל סטריפ מוכיחה שוב שהיא אחת השחקניות הענקיות והמגוונות הפעילות כיום ואולי אף הטובה ביותר. האופן בו היא מגלמת אישה הנעה בין ילדותיות ותלותיות לבין חוזק ורוע פשוט מאלף. לצידה, ג'וליה רוברטס מגלמת את ברברה, הבת הבכורה והמועדפת, עושה תפקיד נהדר ומצליחה לתת קונטרה חזקה ומצויינת לאם הלא צפויה. סצנת הארוחה בבית המשפחה מזמנת דיאלוג מילולי ופיזי בין שתי הנשים, אשר בתמיכת שאר השחקנים הופך לאחת הסצינות הטובות והחזקות ביותר בסרט. אחיותיה של ברברה המגולמות על ידי ניקולסון ולואיס, מצליחות לייצר אלטרנטיבה שקטה יותר לשתי הנשים הרועמות אך שתי השחקניות מצליחות להציע דמויות עם חוסרים יפים משלהן, אשר מונעות מהן להיעלם ברקע.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, ג'ולייט לואיס, ג'וליאן ניקולסון.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, ג'ולייט לואיס, ג'וליאן ניקולסון.

לצד בנות המשפחה מופיעים מרגו מרטינדייל, המגלמת את אחותה של האם, וכריס קופר המגלם את בעלה, שני שחקנים מצויינים גם כן המצליחים להביא גוון נוסף לסיפור המשפחתי ומעשירים אותו משמעותית. בני הזוג של הנשים, המייצגים באופן סימבולי את החוליה החלשה יותר בדינמיקה המשפחתית, עושים זאת בצורה שברובה הולמת את העלילה. קומברבאץ', המוכר כשרלוק הולמס, הוא המוצלח מביניהם ואילו יואן מקגרגור המקסים הוא הדמות הכי פחות מוצלחת בקאסט, כאשר לאורך הסרט הוא מרגיש מעט זר לעלילה ולא באופן חיובי.

בין כל הדמויות הללו מסתתרת גם ג'והאנה, אינדיאנית שאב המשפחה שוכר כמבשלת ואילו בסרט היא מקבלת טיפול יחסית שולי. ג'והאנה מביאה איתה מחשבות על האדם הלבן והאופן האלים בו כבש את מרחבי המערב האמריקאי ולמעשה מציעה מיקום של המשפחה בקונטקסט תרבותי רחב יותר. עם זאת, פן זה אינו זוכה לטיפול משמעותי בסרט ודמותה השולית מגלה בצורה הברורה ביותר כי מדובר בעלילה שמקורה במחזה וכי לא ניתן להכיל על המסך הדו ממדי את כל רבדיו.

דברים שעובדים על במה לא בהכרח עובדים בקולנוע וכך העובדה שרוב עלילת הסרט מתרחשת בבית אחד, עם דיאלוגים המאופיינים בתחכום ואינטנסיביות כבדים, אינם נעלמים בעיבוד הקולנועי והופכים את הסרט ללא פשוט לצפיה. בנוסף, בעוד על הבמה יכול כל שחקן להתעטף בטקסט ולהעניק לו נפח וחיות, המדיום הדו ממדי אינו מאפשר את אותה פריביליגה, דבר העשוי לייצר קושי עבור סיפור עשיר כל כך הזקוק למורכבות והצניעות של כל הדמויות שלו על מנת לייצב אותו.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, אביגיל ברסלין.

"אוגוסט: מחוז אוסייג'". מריל סטריפ, אביגיל ברסלין.

עם זאת, בנקודה זו בדיוק מתבררת ההצלחה של לטס ושל במאי הסרט, ג'ון וולס. יחד הצליחו השניים לתרגם לממד הקולנועי את התנועה המצוינת שהעניק לטס במקור לדמויותיו ולשמר אותה על ידי מעברים מתוזמנים היטב בין סצינות שונות ועל ידי תנועה מתמדת בין החשוך והכבד לבין המואר והשקט יותר. צילומי המרחבים העצומים של אוקלוהומה מצטרפים גם הם כבונוס קולנועי המסייע לאיזון מרכיבי הסרט ומוסיף נופח דרוש כל כך להדגשת הכאב הפראי והבדידות עמם מתמודדים בני המשפחה.

דירוג: ★★★★½

אוגוסט: מחוז אוסייג' (ארה"ב, 2013)
בימוי: ג'ון וולס | תסריט: טרייסי לטסטרייסי לטס | משחק: מריל סטריפג'וליה רוברטסבנדיקט קומברבץ'אביגיל ברסליןג'ולייט לואיסדרמוט מולרוני | מוסיקה מקורית: קרטר בארוול | צילום: אדריאנו גולדמן
הפצה: פורום פילם, החל מה-26.12.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?