"אני מונופוליסט" בפייסבוק: חברת התמלוגים ליוצרים, תל"י, עשויה להיסגר

אנשי תעשית הקולנוע והטלויזיה בישראל משמיעים את חששם מפני סגירת הארגון המסדיר את התמלוגים שלהם באמצעות הכותרת "אני מונופוליסט" ברשתות החברתיות. חברת תל"י המסדירה את תשלומי התמלוגים ליוצרי הקולנוע והטלויזיה בישראל, נמצאת בסכנת פירוק לאחר שהרשות להגבלים עסקיים בוחנת את עיסוקה, ולאישור חששותיה של הרשות התייצבו חברת פרטנר וזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת.

תל"י הוקמה בשנת 2000 ודאגה מאז להסדרת התמלוגים לכ-1,700 יוצרים על יצירותיהם הטלויזיוניות והקולנועיות, מול תאגידי שידור כגון ערוץ 2, ערוץ 10, הוט ויס (על שידוריהן השוטפים ועל ה-VOD), חברות סלולר, אתרי אינטרנט ומקומות ציבוריים המציגים תכניות וסרטים. היא פנתה לרשות להגבלים עסקיים כדי להסדיר את פעילותה מול החוק, מתוך מחשבה שהיא מעין גרסה של ועד עובדים העומד על זכויותיהם של היוצרים.

רשות השידור, ערוץ 10 ו-yes תומכים במיסודה החוקי של תל"י בדומה לארגון אקו"ם עבור יוצרי המוסיקה. אלא שחברת פרטנר (מפעילת מותג הסלולר "אורנג'", שעתידה להיכנס לשוק הטלויזיה) דווקא מתנגדת להתנהלותה, ובשבוע האחרון הצטרפו להתנגדות גם זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת. קשת מסרה: "כמו התסריטאים והבמאים, אנו מחויבים ליצירה, כפי שאפשר ללמוד מהסכומים שאנו משקיעים מדי שנה בהפקות מקור ומהמאמצים הבלתי נלאים להביא את היצירה העברית אל מרכז המסך. אנו רואים חשיבות גדולה בטיפוחם של היוצרים וקידומם ולכן איננו מתנגדים לקיומה או פעילותה של תל"י. עם זאת, אנו סבורים כי יש להציב שורה של תנאים לפעילותה של תל"י, בדומה לארגוני תמלוגים אחרים כגון אקו"ם והפדרציות לתקליטים."

ואלו הם דבריהם של היוצרים:

[…] הזוכים זוכי פרס היצירה הטלוויזיונית 2013-14 של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה: הסדרות "שטיסל" ו"הפרלמנט" הן הסדרות הטובות ביותר בתחום הדרמה והקומדיה, בהתאמה. "שטיסל" גם זכתה במירב הפרסים, כששבה הביתה עם 10 זכיות, שבינהן מלבד סדרת הדרמה הטובה – גם הבימוי, התסריט והשחקן הטובים ביותר. רבים מן הזוכים בפרסים השונים בחרו לתקוף את זכייניות הטלויזיה על רקע המאבק על התמלוגים שלהם. […]

[…] בבדיקת פעילותה. היוצרים קמו להגן על הארגון מאחוריהם בקמפיין "אני מונופוליסט", בעוד גופי שידור גדולים כגון 'קשת' ו'רשת' מערוץ 2 דרשו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?