"חייו הסודיים של וולטר מיטי" – ביקורת

"חייו הסודיים של וולטר מיטי". בן סטילר.

"חייו הסודיים של וולטר מיטי". בן סטילר.

אם גם אתם נתקלתם במונולוג של בן סטילר, המוצג בקולנוע כהקדמה לטריילר של סרטו החדש "חייו הסודיים של וולטר מיטי", ייתכן שגם אתם שאלתם את עצמכם כיצד להבין פניה נרגשת זו. השחקן מקדיש יותר מדקה להסבר כמה הפרויקט אישי עבורו וכמה הוא מקווה שהקהל יהנה ממנו לפחות כמוהו. האם זו פניה שמטרתה לשכנע את הקהל לבוא ולצפות בסרט שלמעשה הוא אינו מוצלח או שמא יש כנות פשוטה בדבריו? צפייה ב"חייו הסודיים של וולטר מיטי" מגלה שהאופציה השניה היא כנראה הנכונה מאחר ודרמת ההרפקתאות של סטילר היא בעיקר מסע אישי ומרשים ויזואלית אותו הוא מבקש לחלוק עם הקהל. זה נעים, זה מעורר אמפתיה וזה אפילו מפתה את הצופה לשקול להגשים חלומות ישנים. עם זאת, זה בוודאי לא מרגש כפי שסטילר התכוון לו ונותר כסרט חמוד ובינוני בלבד.

סטילר הוא יוצר אמריקאי פורה ביותר, בעיקר כשחקן ("משתגעים על מרי", "זולנדר"), אך גם ככותב, מפיק ובמאי עם נטייה לקומדיות וולגריות ופיסיות כגון "כייבל גאי" או "רעם טרופי". סטילר ידוע כיוצר כנה, שפחות מונע מסטנדרטים מקובלים של יצירה איכותית ויותר מרשה לעצמו להינות. בסרטו הנוכחי כיף לגלות שסטילר יודע להינות גם בצורה שונה וכך, אמנם הרפתקאותיו של וולטר מיטי אינן נעדרות את ההומור המוכר של סטילר, אך הן מורכבות בעיקר מדרמת פעולה המלווה בצילומים נהדרים ונוגעים ללב.

וולטר מיטי (אותו מגלם סטילר עצמו), הוא אחראי חדר צילום ביישן ורומנטי, הנוטה להימלט מבינוניות חייו לחלומות בהקיץ הרפתקנים. בעקבות היעלמות תמונת השער האחרונה של העיתון בו הוא עובד, לראשונה בחייו מחליט וולטר לצאת להרפתקה אמיתית. מעודד ממושא אהבתו החדש (המגולמת על ידי קריסטין ווייג המקסימה, "רוב הסיכויים ש…", "מסיבת רווקות"), וולטר מנסה להתחקות אחר עקבותיו של צלם התמונה (שון פן, "עץ החיים", "מילק"), וכך מבקר בחלקיו היותר נידחים והיפים של העולם.

יש סיכוי שהסרט בעיקר מדגים שבן סטילר מקסים ואף מוכשר. סצינות האקשן עליהן חולם וולטר טובות וברובן הן אינן מוגזמות מדי על מנת שיהפכו את הסרט לקומדיה טיפשית. כמו כן, צילומי הסרט נהדרים ויש בהם כוח להעניק לעלילה את הרגש הדרוש לה. את דמותו של וולטר הצליח סטילר לבנות בצורה כנה ועדינה, עובדה חשובה שבזכותה מסכים הצופה לגלות סלחנות מחויכת לנוכח סצינות מופרכות למדי במסע. גם שירלי מקליין ("תנאים של חיבה", "הדירה"), המשחקת בסרט את אמו של וולטר, מופיעה חפה מאיפור ומציעה פשטות שתואמת את העלילה ומוסיפה לה אמינות.

ייתכן ומינון נמוך יותר של החלקים הקומיים השטותיים, שמתמצים טוב בדמותה של אודסה, אחותו של וולטר (קת'רין האן, "אנחנו המילרים", "אחינו האידיוט"), היה משדרג את הסרט. מצד שני, אלה החלקים שהם בן סטילר וייתכן שהסרתם היתה גובה מחיר משמעותי מחלקיו היפים. כך או כך, סטילר מציע לצופה חלק מליבו ואמנם קשה שלא להודות שאפשר להמתין למסך הביתי על מנת לצפות בו, אך סך הכל צפויה חוויה נעימה שבעיקר גורמת לחבב את היוצר עצמו.

דירוג: ★★★☆☆

חייו הסודיים של וולטר מיטי (ארה"ב, 2013)
בימוי: בן סטילר | תסריט: סטיב קונרד, ג'יימס ת'ורבר | משחק: בן סטילר, כריסטן ווייג, שון פן,אדם סקוט, שירלי מק'ליין
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-26.12.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?