"רק ג'יגולו" – ביקורת #2

"רק ג'יגולו". ג'ון טורטורו, וודי אלן.

"רק ג'יגולו". ג'ון טורטורו, וודי אלן.

ג'ון טרטורו, המוכר משלל תפקידי משנה ותפקיד ראשי כברטון פינק של האחים כהן, ממשיך את דרכו כבמאי ומוציא כעת את הדרמה הקומית "רק ג'יגולו". הסרט, המתרחש ברחובות ברוקלין, מספר את סיפורו של מוכר פרחים נאה, שעקב מצוקה כלכלית מתפתה לעצת חברו ומנסה את דרכו כנער שעשועים. מאחר והנער הוא כבר גבר בן 50, בשלות רומנטית ושרמנטית ממלאת את המסך, שיחד עם הלוקיישן האטרקטיבי, מייצרים סרט מקסים ומשעשע, המצליח לפצות גם על עלילה שאינה מהודקת או מפותחת מספיק.

פיורבנטה (טרטורו), הוא גבר נאה, שלאחר שנסגרת חנות הספרים בה עבד, נותר עם עבודתו בחנות הפרחים בלבד ובעצם צורך בהכנסה נוספת. כאשר הרופאה הבודדה (שרון סטון), של חברו מורי (וודי אלן), מבקשת ממנו שיאתר עבורה מועמד מתאים להתנסות בשלישיה, מורי מציע את המשרה לפיורבנטה. מעט מהוסס, מוכר הפרחים מסכים להתנסות וכאשר רואים השניים כי טוב, מוצא לו מורי לקוחות נוספות. בין הנשים, מוצא מורי את אביגיל (וונסה פאראדי, "קפה דה פלור", "שובר הלבבות", שמצליחה להראות מפתה גם בלבוש דתי ופאה), אלמנת רב בודדה, שהייחוס הדתי שלה מסבך מעט את העניינים.

למעשה לא מדובר בתקציר אלא זו העלילה כולה. התסריט אינו מציע קונפליקט אמיתי ומרבית הדמויות, למעשה כולן מלבד אביגיל, הן דמויות חולפות ללא קו התפתחות משמעותי. כאשר מדובר בדמויות משנה כחברתה של הרופאה (סופיה ורגרה), או מוביל המשמר השכוני (ליב שרייבר), העובדה כי הן דמויות קטנות מתאימה להן. לעומתן, היעדר הכיוון או מניעים ברורים אצל פיורבנטה בעיתיים יותר מאחר והוא הדמות הראשית ותפקידו להניע את הסרט קדימה.

גם בדמותו של מורי, דמות חשובה למדי בתסריט ובטח כזו המקבלת הרבה תשומת לב לאור העובדה שוודי אלן מגלם אותה, יש פרטים לא ברורים. העובדה כי משפחתו של מורי היא אפרו-אמריקאית ויש בה ילדים שלפי גילם והכמות שלהם, כנראה מאב אחר, היא עובדה שלא זוכה להסבר. על אף שהילדים מתוקים ומספקים את הרגעים המקסימים והיותר מצחיקים של הסרט, בכל זאת אופן בניית דמותו של מורי הופכת אותו ללא יותר מאנקדוטה שנעים לצפות בה אך היא אינה תורמת לאיכותו של הסרט.

אפרופו אלן, כנראה על מנת למכור את הסרט בהצלחה, הוספה תמונתו של אלן לכרזת הסרט לצד זו של טרטורו. אם מוסיפים לכך את פס קול הסרט, המרובה קטעי ג'ז, והשימוש ברחובות ניו יורק לצורך תפאורה, נוצרת מדי פעם התחושה שלמעשה לפנינו סרט של אלן עצמו בו טרטורו הוא רק כוכב משני. בנוסף, כסרט העוסק באהבה, מופיעות בו נשים רבות וספציפית בחר טרטורו נשים מוכרות ומוכשרות (שרון סטון, וונסה פאראדי, סופיה ורגרה והזמרת ג'יל סקוט). כוכבות אלה, יחד עם ליב שרייבר (סדרת סרטי "אקס מן") ובוב בלבאן ("ציידי האוצרות", "ממלכת אור הירח"), ואותו אלן המככב בכרזה, יוצרים תהייה האם כוחו של הסרט טמון בעיקר פרצופים האהובים המככבים בו?

התשובה היא שכנראה שלא. למענה על השאלה הראשונה, אין ספק שזה אינו סרט של אלן. אמנם סגנונו כל כך דומיננטי וייחודי שקשה לדחוק אותו לתפקיד משנה אך אלן הוא יוצר קפדן ביותר וסביר להניח שעלילה שהיתה יוצאת תחת ידיו היתה מהודקת הרבה יותר מזו אותה מגיש טרטורו. אין בזאת לומר שאין יתרונות להגבלתו של אלן לתפקיד משנה בלבד. סביר להניח שבמידה והוא היה אחראי לסרט כולו, הייתה העלילה צינית ומתחכמת הרבה יותר. לעומתו טרטורו התסריטאי, אמנם נראה כי שאב את ההומור שלו הישר מעולמו של אלן, אך לצד השעשוע מופיע סיפור חם וסקסי שלרוב חומק ממנו אלן על ידי בדיחה טובה.

"רק ג'יגולו". וודי אלן, ליאב שרייבר.

"רק ג'יגולו". וודי אלן, ליאב שרייבר.

בנוסף, אמנם רוב דמויות הסרט מגולמות על ידי שחקנים מוכרים אך אלה אינם מהוים אטרקציה ריקה אלא מגבים את הסלבריטאיות שלהם במשחק מוצלח ונעים. במקרה של "רק ג'יגולו" יש לכך חשיבות נוספת מאחר וכאמור, התסריט שהפיק טרטורו מעט מפוזר והדמויות, במיוחד זו שלו, אינן מפותחות דין. במובן זה, הנשים השונות, במיוחד סטון ופאראדי, מסייעות לסרט לפתח קסם מחויך ומסייעות לפתח סלחנות להיבטים הפחות מוצלחים בסרט (כולל סיום הסרט שהוא שובבי, שלא לומר שוביניסטי וטיפשי).

"רק ג'יגולו" אמנם מספר סיפור שהוא באמת רק על ג'יגולו אך בין צלילי הג'ז החמים לבין וודי אלן החד הפעמי ולצידו דמויות המשנה שהן ברובן שוות לב (ובאופן מפתיע, בראשן שרון סטון, בדמות שבירה ונואשת הנותנת הומאז' קטן לאותה הופעה בלתי נשכחת מ"אינסטינקט בסיסי"), ניתן לסלוח לבעייתיות שבתסריט. הרומנטיות שמלווה את העלילה והן את הדמות הראשית החמה שמציג טרטורו, מפצה על הרבה דברים והופכת את הצפיה לנעימה וכדאית.

דירוג: ★★★½☆

רק ג'יגולו (ארה"ב, 2013)
בימוי: ג'ון טורטורו | תסריט: ג'ון טורטורו | משחק: ג'ון טורטורו, וודי אלן, ליאב שרייבר, סופיה ורגרה, שרון סטון, ונסה פאראדי, מקס קסלה, אידה טורטורו, בוב בלבן | צילום: מרקו פונטקורבו
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-24.04.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?