"המחברת הגדולה" – ביקורת

"המחברת הגדולה".

"המחברת הגדולה".

"המחברת הגדולה" הנו ספרה הראשון, המטלטל והמצויין, של אגוטה כריסטוף, הסופרת המוערכת שנפטרה בשנת 2011. העיבוד הקולנועי לספר, עיבוד שזכה בפרס הגדול בפסטיבל קרלובי וארי לשנת 2013, מבקש להחיות את סיפורם הקשה של זוג תאומים המופרדים מהוריהם במלחמת העולם השניה. בניגוד לספר העשיר והקשה לקריאה, שלא לומר המזעזע, הסרט חוסך מהצופה את הפרטים החמורים באמת ומתרכז בעיקר בהצגת התהליך הנפשי הקשה שעוברים התאומים. בעוד אין ספק שיש בכך ערך, עדיין, הסרט נותר כמבוא בלבד והמלצה נחרצת לחזור אל ספרה של כריסטוף, שהוא שיעור מאלף ועצוב על תוצאותיה ההרסניות של מלחמה על נפש האדם.

את הסרט ביים יאנוש סאס ההונגרי ושפת הסרט היא בהתאם (לבמאי ולסופרת עצמה) בעיקר הונגרית לצד גרמנית. אחד הדברים הבולטים בסרט הוא הצילום המצויין של כריסטיאן ברגר ("סרט לבן", "התנתקות"). הצלם המנוסה והנהדר אחראי לפריימים הקודרים והמדויקים המלווים בצורה נפלאה את התוכן המינימליסטי של הספר. בעזרתם מתקבלת תמונה שהיא מחד חפה מסנטימנטים אך מאידך הצבעוניות והאור שבה הם כעקבות משמעותיות לקושי, הבדידות והאבנורמליות שבמציאות המוצגת.

תקופת התרחשות הסרט היא ימי מלחמת העולם השניה, אז נשלחים שני תאומים בני 13 לחיות בכפר אצל סבתם, אודותיה לא ידעו קודם לכן. התאומים, שעד אז חיו ברווחה וידעו אהבה מהוריהם, נתקלים בבת אחת במציאות שונה ועגומה, בה הם נאלצים לעבוד למחייתם ולספוג אלימות מילולית ופיסית באופן יומיומי. עד מהרה מבינים השניים כי על מנת לשרוד עליהם להיפרד מכל רגשנות או חמלה שיש בהם ולאמן את הגוף והנפש כך שיספגו כאב ואכזריות בלי כל קושי.

"המחברת הגדולה".

"המחברת הגדולה".

ככל שמתקדמת העלילה, נסוגים אט אט השניים לעולם שחוקיו הם כביכול פנימיים אך למעשה התנהגותם אינה מנותקת או משקפת את האישיות הספציפית שלהם. סיפורה של כריסטוף משתמש בתאומים על מנת לבחון את תוצאותיה ההרסניות של מלחמה על נפש האדם בכלל. העלילה מפגישה בין ערכי חברות, נאמנות ורוך לבין מעשי אלימות ואכזריות. כל התנגשות בין שני הצדדים דוחפת את האחים להעלות פיתרון שתחילתו ברצון להציל את עצמם מהתוצאה הכואבת של אותה התנגשות אך למעשה יש בו וויתור על חלק נוסף ממה שמגדיר אותם בני אנוש רגשיים. במובן זה יוצרת כריסטוף השוואה מתמשכת בין יכולת בן האנוש להיות רגיש, אוהב, חומל וזקוק, לבין היותו בן אנוש במלוא מובן המילה. ככל שהשניים הופכים מאומנים וקשים יותר הם אמנם נותרים בני אנוש אך ללא ספק בני אנוש חסרים ואבודים לסביבה ולבסוף גם לעצמם.

כמו בעלילות וסיפורים אחרים, גם ב"מחברת הגדולה", השימוש בילדים כגיבורי הסיפור מאפשר לכריסטוף לתאר באופן כנה ונקי את ההתרחשות. הנאיביות והראשוניות המלווה ילדים ובני נוער צעירים מנקה מן המשוואה מורכבות שפעמים רבות מסתירה בתוכה גרעין של אמת. עבור כריסטוף, את הניקיון היא משיגה על ידי אותה מחברת שעל שמה קרוי הסיפור- את המחברת מקבלים התאומים מאביהם ערב פרידתם ממנו ובה הוא מבקש מהם שיתעדו כל שעובר עליהם. בשלב די מוקדם מחליטים השניים כי התיעוד יעשה באופן אמיתי ככל הניתן, זאת אומרת, חף מרגשות או אמונות. באופן זה מתקבל תיאור אוביקטיבי של ההתרחשויות המזוויעות לה הם עדים וכך לא מתאפשר לקורא/צופה לחמוק לתוך סנטימנטליות רגשנית שעשויה להפריד בינו לבין המתרחש. כל שנותר הוא בדידות אכזרית וקרה ההופכת למסמך מטלטל למדי אודות חלקיה הרכים של הנפש והאופן בו אלימות דורסת אותם.

כאמור, העיבוד הקולנועי אינו מביא אל המסך את העוצמה המלאה של הפרטים המזוויעים בהם נתקלו האחים או שעמם נאלצו להתמודד, וכך הצפייה מותירה את הצופה מעט מבולבל לנוכח הקושי המשמעותי שחווים השניים בהתמודדות עם המתרחש עמם וסביבם. אפשר כי זו חולשה של הסרט אך גם קיימת אפשרות שזו היא דרכו של סאס לשחזר את הניקיון המופיע בספר. במקום לתת לצופה לגבש רגשות כלפי האירועים הקיצוניים אותם מתארת כריסטוף, הוא מתמקד כמעט ורק בתהליך הנפשי שעוברים השניים וכך יוצר הצצה מעניינת להבטים השונים הנלווים להרס פנימי וניסיון התנתקות מכאב.

"המחברת הגדולה".

"המחברת הגדולה".

30 שנה לאחר שיצא, "המחברת הגדולה" רלוונטי עדיין לחלוטין. התאומים אותם בחרה כריסטוף כגיבורי ספרה מייצגים את האנונימיות של האני והטביעה האולטימטיבית, או הבריחה ההכרחית, אל האנחנו הנדרש לאדם כאשר הוא מבצע או צופה במעשי זוועות. מבחינה זו, אמנם הסרט ללא כל ספק פחות טוב מהספר עליו הוא מבוסס, אך עדיין, אם יש בו על מנת להזכיר את יצירתה החשובה של כריסטוף, הרי הוא מבורך.

דירוג: ★★★½☆

המחברת הגדולה (אוסטריה, גרמניה, הונגריה, 2013)
בימוי: יאנוש סאס | תסריט: טום אברמס, אנדרס סלקר, יאנוש סאס, אגוטה קריסטוף | משחק: אנדרס גיימנט, לזלו גימנט, ג'יונגיבר בוגנר, פירוסקה מולנר, אולריך תומסן, יאנוס דרשי, אולריך מתס
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-01.05.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?