"יחפה" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"יחפה". אוואן רייצ'ל ווד, סקוט ספידמן.

"יחפה". אוואן רייצ'ל ווד, סקוט ספידמן.

בתחושה האישית שלי, חסרות קומדיות רומנטיות טובות בשנים האחרונות. הן אפילו לא חייבות להיות טובות, אבל לי לפחות לא זכורות יותר מדי קומדיות רומנטיות על המסך הגדול מהשנים האחרונות. לכן כשניגשתי ל"יחפה" קיוויתי לקצת ישועה לז'אנר, אבל "יחפה" לא בדיוק מתיישב על המשבצת הזו. לא משום שהוא אינו רומנטי ולא משום שאינו קומי (לפרקים), אלא משום שהסרט אינו קומי ברוחו, וזה אולי אחד הדברים החשובים ביותר לקומדיה רומנטית.

הנחת המוצא של הסרט היא בסיס טוב לקומדיות מהסוג הזה: ג'יי הוא גבר ממשפחה עשירה (סקוט ספידמן, "פליסיטי", "לא תשכח") שעובד כמנקה בבית חולים פסיכיאטרי ומסובך עם החוק, וזקוק לעזרת משפחתו בהחזרת חובות לשוק השחור. כדי להרשים את אביו ושיהיה מוכן לעזור לו כלכלית, הוא מביא איתו לחתונה את דייזי (אוון רייצ'ל ווד, "משחקי שלטון"). דייזי שגודלה בבית על ידי אימה ולא רגילה לחברת בני אדם אחרים היא מעט אקצנטרית אך חיננית וכובשת את הסובבים אותה. אבל התוכנית של ג'יי לא מתממשת – והשניים נאלצים לעשות את הדרך הארוכה חזרה ברכב.

למרות שאלו הם החומרים של קומדיה רומנטית – דמות חריגה, בני זוג שהם הפכים, מסע משותף – הסרט תמיד מרגיש 'ליד' ולא מוכן ללכת עד הסוף. יש הרגשה של שני סרטים שונים, בסגנונם ואיכותם: הסרט הראשון נגמר ברגע שמתחיל המסע, והוא קומדיה שמתבססת בעיקר על ההתנהלות החברתית של דייזי ליד אנשים אחרים. אבל ברגע בו השניים עוזבים את המשפחה ומתחילים את המסע, והסרט מתמקד בהם – משהו משתנה, והסרט הופך לסרט מסע עם מטרה בסופו – חיבור של הזוג. אפילו המוזרויות של דייזי בקושי מורגשות והתוצאה היא דרמה פשוטה ולא מרגשת (ובטח שלא מצחיקה).

"יחפה". אוואן רייצ'ל ווד, סקוט ספידמן.

"יחפה". אוואן רייצ'ל ווד, סקוט ספידמן.

חלק מהעניין הוא הכימיה בין השניים: בעוד שרייצ'ל ווד מקסימה בתור דייזי, ספידמן הוא בראדלי קופר לעניים: מין חתיך לא רציני, רגיש אך לא חשוף. הבסיס של הסרט היא השינוי שחל בשתי הדמויות, אבל השינוי שלו לא משכנע. ההרגשה היא שהוא מרחם על דייזי יותר מאשר אוהב אותה. וכשצד אחד בסיפור רומנטי לא אמין מספיק, כל העסק לא מחזיק מים.

דירוג: ★★☆☆☆

יחפה (ארה"ב, 2014)
בימוי: אנדרו פלמינג | תסריט: סטיבן זוטנובסקי | משחק: אוואן רייצ'ל וודסקוט ספידמן, טריט וויליאמס, קייט ברטון, ג'יי.קיי. סימונס | מוסיקה מקורית: מייקל פן
הפצה: חמישה כוכבים, החל מה-04.09.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] קומדיות הן דבר נדיר בעולמנו. על קומדיות רומנטיות בכלל אין על מה לדבר. עברו מן העולם הימים בהם זוג נפגש, מישהו מרמה מישהי (או […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?