"חטופה 3" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"חטופה 3". ליאם ניסן.

"חטופה 3". ליאם ניסן.

את תולדות הקולנוע ניתן בעיקרון לחלק לשניים: לפני שליאם ניסן החל לשחק בסרטי פעולה ואחרי. אם כי ישנם חילוקי דעות מתי החל השינוי. ישנן אסכולות הגורסות כי זה החל עם "רוב רוי", יש יאמרו "מלחמת הכוכבים – אימת האפנטום" ואני כבר פגשתי מישהו שטען ש"רשימת שינדלר" היא המקום בו זה החל. אבל על דבר אחד נדמה שאין מחלוקת: "חטופה" מ-2008 מסמן סופית את השינוי שחל בניסן. השילוב בין אב מודאג שנוסע לפריז למצוא את ביתו שנחטפה בידי סוחרי נשים לבין סט הכישורים המיוחד שרכש לאורך השנים בסי.איי.איי יצרו סרט אקשן מותח ומטריד. אני רוצה להאמין שמחקרים רבים עוד יוקדשו להבין מה הוביל את ניסן לשינוי. ובין אם זה המוות של אשתו בתאונת סקי, או שמא המיאוס בגילום דמויות היסטוריות ששמם מופיע בשם הסרט, אבל כדאי גם לשאול את השאלה מתי הוא יחדל מזה? האם השתתפות ב"בלתי נשכחים" היא שתסמל את הסוף בשלב הזה בקריירה של ניסן?

ב"חטופה 3" ניסן עצמו לא מראה סימנים של עייפות ובניגוד לכוכבי סדרות אקשן אחרות לא נראה שהוא עושה עניין מהגיל שלו (62). לעומת זאת יש תחושה שהאנשים סביבו התעייפו מהעשייה של הסדרה. הדבר בולט בשתי נקודות: ראשית קטעי האקשן מועטים, ושנית, השינוי בקו העלילתי שגורר שינוי בז'אנר, כשהפעם מילס הוא במנוסה ולא הבת שלו. התוצאה היא פחות "מת לחיות" יותר "הנמלט". אוליבר מגטון שביים את החלק השני בסדרה מביים גם את החלק הזה, ולא מצליח ליצור משהו מעבר לחיקוי דהוי של שאר סרטי הסדרה.

בסרט הנוכחי, מילס מופלל ברצח גרושתו (פמקה ג'נסן) ויוצא להוכיח את חפותו וכמובן להגן על ביתו (מגי גרייס) מהאנשים שניסו להפליל אותו. כדי להתמודד עם בלש המשטרה שבעקבותיו (פורסט וויטיקר) הוא שוב נעזר בחבריו מימי השירות. החקירה הפרטית אותה הוא מנהל מובילה אותו לארגון פשע רוסי (פעם שלישית בשנה האחרונה אחרי "ג'ון וויק" ו"נקודת שיוויון" – כנראה שאף אחד לא רוצה להתעסק עם האיסלאם). בריאן עושה את שהוא עושה הכי טוב ומציל את עצמו וביתו.

היפוך התפקידים והעמדת בריאן בתור המטרה ולא הרודף רק פוגמת בסרט. שכן זה לא שבתור נרדף הוא לא שולט בסיטואציה. התוצאה היא דיאלוגים מוזרים בין הבלש לבין בריאן. במשחק החתול והעכבר שהם מנהלים לא ברור מי החתול ומי העכבר. אני לא מצפה משוטרי אל.איי להיות ברמה של סוכן סי.איי.איי, אבל נראה שהם לא היו יכולים להשתלט על נער תיכון שגנב חבילת שוקולד ממכולת שכונתית. בנוסף, יותר מדי תככים ודמויות מעורבות ומסבכות את העלילה, ולא תמיד ברור מה המניעים של חלקן. כל אלו רק פוגמים במהות של הסדרה: גבר יוצא להציל את משפחתו ולנקום באלו שפגעו בהם. למה ללכת ולסבך את זה?

הצפי מהסופ"ש הראשון בארה"ב הוא כרגע 35 מליון דולר מעיד על כך שהסרט כנראה לא יהיה כישלון, ואין מניעה שלא נזכה לראות חלק רביעי. לאור ההתפתחויות בסרט, האם פעם הבאה בו ניתקל בבריאן מילס הוא ייצא להגן על הנכד/ה שלו?

דירוג: ★★☆☆☆

חטופה 3 (ארה"ב, 2015)
בימוי: אוליבר מגטון | תסריט: לוק בסון, רוברט מארק קיימן | משחק: ליאם ניסן, פורסט וויטאקר, מגי גרייס, פמקה ג'נסן | מוסיקה מקורית: נתנאל מישלי
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-08.01.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?