"סבנה" – ביקורת

"סבנה". ג'ורג' אסקנדר, בובי לקס.

"סבנה". ג'ורג' אסקנדר, בובי לקס.

כסרט טלויזיה, "סבנה" שיצר נתי דינר וביים רני סער, עושה עבודה יעילה מספיק כדי לשחזר את סיפור חטיפת המטוס שאירע במאי 1972. ברם, כמו שמציין נכונה בנימין נתניהו בסוף הסרט, 'לא תמיד יוצא לך סבנה', ולכן ראוי היה שהסיפור המפואר יחסית בתולדות מדינת ישראל, היה מקבל טיפול קצת יותר מלהיב, מענין ומקצועי.

רני סער מביים את "סבנה" בתור סרט תעודה אינפורמטיבי שיש בו שחזורים. איזור הנוחות של הבמאי העסוק ("זגורי אימפריה", "חברות", "רמזור") הוא בקומדיה-דרמה, וממש לא בבימוי סרטי מתח ופעולה, כך שהבחירה בו להוביל את פרויקט "סבנה" היא משונה (אם להתעלם מההיסטוריה שלו עם זכיינית ערוץ 2 'קשת', שתמכה בפרויקט הזה גם). ואכן, סער לא עושה את המתבקש ומעצים את הרגעים המעניינים של הסיפור. הוא פשוט מספר אותו פחות או יותר כשהיה, ומשלב קטעי ריאיונות עם האנשים האמיתיים שהיו באירוע בזמן אמת, כמו אהוד ברק (לימים ראש הממשלה) שפיקד על הכוח, בנימין נתניהו (ראש הממשלה הנוכחי) ודני יתום (לימים ראש המוסד) שהשתתפו במבצע, שמעון פרס (לימים נשיא המדינה) שכיהן כשר התחבורה, המחבלת תרז הלסה (ילידת עכו שכיום חיה בירדן והעברית שלה עדין מעולה), ואחרים.

חטיפת מטוס 'סבנה' שהמריא מבריסל לתל אביב (נמל התעופה לוד) בוצעה בידי שני מחבלים ושתי מחבלות המשויכים לארגון 'ספטמבר השחור'. אחד המחבלים הגברים פרץ לתא הטייס והודיע לקפטן רג'ינלד לוי על חטיפת המטוס, אך המסלול נותר בהינו מתוך מטרה להגיש את תביעותיהם של החוטפים בפני ישראל ולעזוב לקהיר שבמצרים. כל העת שהמחבלים ממתינים לביצוע דרישותיהם, אנשי הביטחון של ישראל מכינים את תוכנית הפריצה והשחרור של המטוס בידי סיירת מטכ"ל.

"סבנה".

"סבנה".

השחקנים ג'ורג' אסקנדר ("בית לחם") ודוריד לידאווי ("בורג"), המגלמים את המחבלים הגברים, הם כמעט היחידים בסרט שהופעתם אינה גרועה במיוחד. את הצד השני מוביל ארז שפריר בתפקיד משה דיין, ואמנם מדובר בסרט טלויזיה שהציפיות ממנו נמוכות יותר, אך בכל זאת המשחק בסרט מעיב על התוצאה כולה. הסרט מספר סיפור אמיתי של הצלחה קרבית ישראלית (וקולות כאלה לא נשמעים הרבה מספיק) בעיקר מנקודת מבטו של הטיס היהודי-בריטי רג'ילנד לוי, מה שאמנם לא חושף מידע חדש על הסיפור – אך כן מאפשר ליוצרים לנסות להישאר ניטרלים ולהביא את מירב הדעות על כל המתרחש באירוע ובעקבותיו. על אף מגרעותיו, הסרט יעיל בהצגת האירוע, אך כנראה שבמאים כמו אסף ברנשטיין ("פאודה") היו מוציאים ממנו יותר.

דירוג: ★★★☆☆

סבנה (ארה"ב, 2015)
בימוי: רני סער | תסריט: משה זונדר | משחק: בובי לקס, ג'ורג' אסקנדר, רוזין בשאראת, ארז שפריר, אורי יניב, אייל רוזאלס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?