"הדינוזאור הטוב" – ביקורת

"הדינוזאור הטוב".

"הדינוזאור הטוב".

"הדינוזאור הטוב" הוא סרטם ה-16 של אולפני פיקסר, שלפני 20 שנה הביאו לעולם את "צעצוע של סיפור", הסרט הראשון באורך מלא שכולו נעשה באנימציה ממוחשבת, ושינה את ז'אנר האנימציה ואת הקולנוע. לפיקסר מאה אחוזי הצלחה בקופות של בתי הקולנוע, הישג חסר תקדים בתולדות הוליווד: 15 סרטים מצליחים מתוך 15. וכמה מהם גם מוצלחים? רובם! ובכל אחד ואחד מהם יצרו עולם משלו עם שלל דמויות ייחודיות ומזוהות. לכל חובב סרטים יש, כמובן, את הסרטים האהובים עליו של פיקסר ומבחר גדול של קטעים אהובים ובלתי נשכחים גם מהסרטים שלא בראש הרשימה. "הדינוזאור הטוב" נראה משגע. קשה להאמין שכל הטבע שאנחנו רואים הוא מעשה ידי אדם ומחשב. וזהו… זה הדבר היחיד הבלתי נשכח בסרט שאף אחד לא ישבץ בין הסרטים הטובים של פיקסר. הוא יצליח כמו כל הסרטים שלהם אך לא יגיע לגבהים של סרטם האחרון, "הקול בראש", שהוא בין שלושת הסרטים המצליחים ביותר שלהם אי פעם (יחד עם "צעצוע של סיפור 3" ו"מוצאים את נמו").

מעשה בארלו, דינוזאור חלשלוש ופחדן, שחי עם משפחתו דוברת האנגלית -אבא, אמא, אח ואחות- המתקיימת מגידול תירס. העולם הוא כזה שבו הדינוזאורים לא נכחדו, ועל כן הם חיים לצד חיות אחרות ובני אדם (משום מה במקום מגוריהם אנחנו לא רואים דינוזאורים שכנים, חיות אחרות או בני אדם). אביו של ארלו מנסה לחשל אותו בעדינות וברגישות. לאחר שמתרחש אסון מוצא עצמו ארלו באמצע שום מקום. את הדרך הארוכה חזרה הביתה הוא עושה עם ילד קדמון נטוש שמתנהג יותר כמו כלב. לוקח להם זמן להתקרב זה לזה ויחד הם מנסים להתמודד עם חיות טרף ואיתני הטבע.

"הדינוזאור הטוב".

"הדינוזאור הטוב".

מתגברים יפה על כך שהילד לא מדבר כלל אך אין פה משהו מקורי. אפשר אפילו להיזכר בסרטים אחרים תוך כדי הצפייה, כולל "אי-טי" ו"אני והחבר'ה", למשל. יש קטעים שההומור בהם פונה לילדים, ואז יש קטע שעלול להפחיד ילדים קטנים, ואז קטעים שהם עשויים בכלל לא להבין. וזה לא כדי שהסרט יפנה לכולם. הסרט סובל מחוסר אחידות ודמויות רבות מדי מופיעות לקטע אחד חסר משמעות במערך הכללי (בסרטי מסע הגיוני שחולפים על פני מקומות שונים עם דמויות "זמניות", אבל אמורים לקבל משהו מהמפגשים האלה).

אי אפשר שלא להתייחס כאן לבעיות שהיו בהפקת הסרט (במקור הסיפור התרחש בהווה, כשלילד במאה ה-21 היה דינוזאור כחיית מחמד). זאת לא הפעם הראשונה שבפיקסר משנים לגמרי תסריט של סרט באמצע העבודה, מחליפים במאי ודוחים את תאריך היציאה של סרט. לחברת האם שלהם, דיסני, זה אפילו הצליח ברמות לא הגיוניות עם "לשבור את הקרח", סרט האנימציה הכי מצליח אי פעם. כאן, כמו שם, הבלגן חוגג. ב"הדינוזאור הטוב" יש תערובת אין-סופית של כיוונים, כשבאיזשהו שלב זה הופך למערבון (סם אליוט בקולו העמוק מושלם בתפקיד הדינוזאור/הבוקר הוותיק המצולק).

כמו ביותר מדי סרטים של פיקסר מדובר בסרט מסע. בשלושת(!) סרטי "צעצוע של סיפור" המוצלחים בכל פעם מחדש הדמויות יוצאות למסע הצלה/חיפוש/גילוי; "מוצאים את נמו" הוא כולו מסע כזה של שתי דמויות. "למעלה" ו"וול-אי" מתחילים בצורה מושלמת כל אחד, ואז נופלים לאותה מלכודת: הזקן יוצא עם הבית שלו לדרום אמריקה, וול-אי יוצא למסע בחלל בעקבות איב. שוב ושוב כשכבר יש להם רעיון מצוין הם לא מצליחים להימלט מזה; כך גם ב"הקול בראש". היה להם רעיון מצוין, במיוחד לסרט אנימציה, ובדיוק מה שפגע בו היה היציאה של שתי דמויות למסע: עצב ושמחה מנסות למצוא את דרכן חזרה למרכז השליטה במוח של הילדה ריילי במקום להישאר שם ולהתמודד עם מה שבא.

בכל הסרטים לעיל יש, לפחות, דמויות וקטעים בלתי נשכחים עם הומור ו/או רגש. למרבה הצער, ב"הדינוזאור הטוב" אין אפילו את זה, למרות שנורא מנסים ללחוץ על בלוטות הרגש כאן. יש רגע אחד ראוי לציון אבל הוא נבלע באמצע קטע סנטימנטלי (הוא יופיע בסיכום השנה שלי בסוף דצמבר).

בסרט שהטבע נגלה ממנו במלוא תפארתו הייתי מצפה שהרעם לא יישמע כשהברק מאיר כמו בכל סרט ובניגוד למציאות, וגם מרגיז שהירח תמיד מלא בסרטים (זה רק שלושה ימים בחודש, הם יודעים את זה?). כמו כן, לפעמים שומעים את הגשם ולפעמים לא, ובכלל מבחינת צלילים של טבע, מים ורוח הסרט ממש לוקה בחסר. על הרוב הגדול מדי מרחו שכבה עבה וגסה של מוזיקה, ולא טובה במיוחד, שעליה אחראים האחים ג'ף ומיכאל דאנה (האחרון זכה, שלא בצדק, באוסקר על המוזיקה של "חיי פיי").

"הדינוזאור הטוב".

"הדינוזאור הטוב".

לשמחתי, ראיתי את הסרט בדו-מימד אז אני לא יכול לדווח על הקטעים שבהם תלת המימד אמור לבוא לידי ביטוי, כמו מעוף הציפורים (שלא יכול להתחרות בקטע המרהיב של פנסי הרוח הסיניים ב"פלונטר" של דיסני). לפני הסרט הוקרן הסרט הקצר החלש ביותר של פיקסר אי פעם, סרט שכולו צפוי ולא כל כך מעניין ומדהים שזה הרעיון הטוב ביותר שבחרו לפתח לסרט (או שהם ממש מתעקשים לפנות לקהל ההודי).

הדינוזאור הטוב (ארה"ב, 2015)
בימוי: פיטר סוהן | תסריט: אנריקו קסרוסה, בוב פיטרסון | משחק: לוקאס נףג'ודי גריר, ניל פטריק האריס, ביל היידר | מוסיקה מקורית: מיקאל דנה
הפצה: פורום פילם, החל מה-26.11.2015 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?