"תוצרת אמריקה" – ביקורת #1

"תוצרת אמריקה". טום קרוז, דונל גליסון.

"תוצרת אמריקה". טום קרוז, דונל גליסון.

"תוצרת אמריקה" (American Made במקור) הוא שם מושלם לסרט הזה משתי בחינות. מדובר בעלילה שמבוססת על סיפור אמיתי שיכול היה להתרחש אך ורק בארצות הברית בסדר הגודל ובאופן שלו, ורק בארצות הברית נעשים סרטים בצורה כה מושקעת, קלילה וסוחפת. הדרמה הקומית הזאת (הקומדיה נובעת בעיקר מהמצבים האבסורדיים שבארי נקלע אליהם) היא כמו שילוב של "הזאב מוול סטריט" והסדרה "הפמליה", בלי החשיבות העצמית של ליאונרדו די-קפריו.

בארי סיל (טום קרוז מצא תפקיד שמתאים להתלהבות, לשחצנות ולמסירות שלו) הוא טייס בטיסות פנים בארצות הברית באמצע שנות ה-70, שמגויס ל-CIA למשימות אוויריות מעל מדינות אמריקה המרכזית. הסרט מלווה כעשור מלא אירועים מטורפים שעוברים על בארי הנשוי וההפיכות ועסקות הענק של מסחר בסמים ובכלי נשק של מדינות כמו קולומביה וניקרגואה והמעורבות הבלתי פוסקת של ארצות הברית בענייניהן. וכן, גם ישראל מוזכרת.

דונל גליסון (שמסביר כאן איך לבטא את שמו ואומר שלא מבטאים את ה-M; האירים האלה!), שעובר מסרט לסרט בשנים האחרונות, מגלם את סוכן ה-CIA שמפעיל את בארי. ב-2015 הופיע ב"אקס מכינה", "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", "האיש שנולד מחדש" ו"ברוקלין"! והשנה נוכל לראות אותו גם ב"אמא!" של דארן ארונופסקי, כא.א. מילן ב"להתראות כריסטופר רובין" וב"מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי". מלבד קרוז וגליסון יש שחקני משנה רבים מאוד שעושים היטב את עבודתם, גם אם לא נדרשת מהם עבודת משחק רבה ומגוונת. הסרט נע במהירות ורק קצת מעצבנת עבודת המצלמה המוחזקת ביד, בעיקר בחצי הראשון של הסרט.

בארי הופך למיליונר באמצעות פעילות בלתי חוקית שהוא עושה במהלך תפקידו כטייס בשירות ה-CIA מדרום לארצות הברית. הכסף, המסיבות, ההתהוללות והקצב ודרך הצגתם מזכירים את ויני צ'ייס וחבריו מ"הפמליה". בין הדמויות המוכרות שמופיעות בסרט ניתן לראות את הנשיא דאז רונלד רייגן בקטעי ארכיון ושחקנים שמגלמים את מנואל נורייגה, אוליבר נורת' (מצאו שחקן שממש דומה לו) ופבלו אסקובר, שוויני גילם בסרט ב"הפמליה" והיה מרכז הסדרה "נרקוס".

"תוצרת אמריקה". טום קרוז.

"תוצרת אמריקה". טום קרוז.

אמנם, כמו שכתבתי, השם מתאים מאוד לסרט, חייבים להפסיק עם סרטים וסדרות שמתחילים במילה American, טרנד שפרח אחרי 99' עם ההצלחה של "אמריקן ביוטי" ו"אמריקן פאי".

"תוצרת אמריקה" מהנה ומבדר ומצליח לספר את הסיפור הסבוך הבלתי ייאמן של בארי סיל, שהיו מעורבים בו בעלי אינטרסים רבים בעזרת קריינות של בארי אך גם ללא דיאלוגים, וזה לזכותו.

דירוג: ★★★½☆

תוצרת אמריקה (ארה"ב, 2017)
בימוי: דאג לימן | תסריט: גארי ספינלי | משחק: טום קרוז,דונל גליסון, ג'סי פלמונס, לולה קירק, ג'יימה מאייס | מוסיקה מקורית: כריסטופר בק
הפצה: גלובוס מקס, החל מה-24.08.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?