"משפחת סופר-על 2" – ביקורת #2

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2" בנוי משני סרטים שונים שנאבקים האחד בשני. האחד מוצלח מאוד, השני חלש מאוד. טיבו של הסרט, בסופו של דבר, תלוי במי מהסרטים הללו מנצח, ולצערי, לפחות בזמן המסך שתופס כל אחד מהם, הסרט הטוב פחות מנצח.

לסרט הזה אני לא יכול שלא להגיע עם ציפיות גדולות. התסריטאי והבמאי שלו, בראד בירד, הוא יוצר האנימציה האהוב עלי בארה"ב ב-20 השנים האחרונות, כשמאחוריו 3 יצירות מופת: "ענק הברזל", "משפחת סופר-על" ו"רטטוי". "משפחת סופר-על" הוא אף סרט ההרפתקאות הגדול של העשור הקודם. לאחר שלושת הסרטים הללו עבר בראד בירד לסרטי לייב אקשן, אבל גילה שהמעבר לא פשוט כל כך. סרט הלייב אקשן הראשון שביים היה "משימה בלתי אפשרית 4", שהיה חביב מאוד, בעיקר בזכות ההברקות של בירד, אך לא יותר מכך. הסרט השני היה "בחזרה למחר", שהיה סרט מקסים, גם אם בעייתי. אפשר להבין למה לאחר שני הסרטים האלה החליט בירד לחזור לעולם האנימציה, שבו היה במאי מוערך שסרטיו זכו בפרסים רבים (כולל האוסקר). השאלה למה לחזור לסרט שלא דורש שום סרט המשך, היא שאלה טובה, אך אין לי עליה מענה.

בסרט ההמשך של "משפחת סופר-על" אנו פוגשים שנית את המשפחה, פחות או יותר בנקודה שבה עזבנו אותה, כשגיבורי-על הם מחוץ לחוק. אבל לא עוד. שני ילדיו של תעשיין עשיר, שתמך והאמין בגיבורי העל, מחליטים לשדרג את מעמדם ולהחזיר את פעילותם לחוקית. לשם כך הם מבקשים להשתמש באלסטיק גירל, אם המשפחה, כנערת הפוסטר של הקמפיין על מנת לשכנע את כולם בחשיבותם של גיבורי העל. אבל אז הנבל התורן מתערב, והבעיות מתחילות.

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

עד כאן החלק ה"גיבורי" של הסרט. זהו, לצערי, גם החלק המרכזי שלו. והוא פשוט לא עובד. המאמץ של בירד ליצור סרט קצבי ומותח, שתים ממעלותיו הגדולות ביותר של הסרט הראשון, עולות בתוהו. החלקים הללו בסרט צפויים מאוד, לא מותחים במיוחד ולעתים אפילו משעממים. כל מה שעושה "משפחת סופר-על 2" בגזרת הפעולה עשה הסרט הראשון פי כמה טוב יותר. פתרון התעלומה (אם יש מישהו שלא מנחש את זה בהתחלה) מיהו הרשע ולמה הוא עושה זאת היא כל כך חסרת השראה, שהתקשיתי להאמין שבראד בירד כתב את התסריט הזה. לכן אם היה אפשר לדרג את הסרט בשני חלקים, החלק הזה היה מקבל לא יותר משני כוכבים.

אבל הפעם, בנוסף לעלילת גיבורי העל, מצטרפת עלילת המשפחה. בסוף הסרט הראשון עבדו כל בני המשפחה יחד, ואנו מגיעים לסרט הזה כשהם צוות לכל דבר. אבל כשאם המשפחה עוזבת על מנת לעזור בהחזרת חוקיות גיבורי העל, אב המשפחה, מר סופר-על, הופך לעקר בית שנאלץ להתמודד עם דברים חדשים עבורו: קנאה בהצלחת הקריירה של אשתו, בת בגיל הנעורים שסובלת מהתקפי זעם, בן צעיר שדורש ממנו להסביר לו את הדרך לפתרון שיעורי הבית במתמטיקה בדרך שבה מלמדים אותם לעשות זאת בבית הספר ("למה שינו את המתמטיקה?" הוא שואל, שאלה שכל הורה לילד או ילדה בגיל בית הספר היסודי ודאי שאל את עצמו פעמים רבות כשעזר בשיעורי הבית), ומהגיבור הבלתי מעורער של הסרט: ג'ק ג'ק התינוק.

תינוק זה הוא ההברקה של הסרט. כל סצינה שבה הוא מופיע היא חוויה שהצופה רק רוצה ממנה עוד. ג'ק ג'ק חסר הפחד מגלה את כוחותיו החדשים בכל סצינה שבה הוא מופיע. אלו כוחות אקראיים לחלוטין, מה שהופך את כל החלקים שלו לאנרכיה מופלאה ובלתי צפויה. הוא מצליח גם להדביק את האב, הבת והבן יחד לסצינות משפחתיות נפלאות שמצליחות לצאת מחוץ לקלישאות שמתרחשות כשהוא לא נמצא בסצינה. אפשר ממש להרגיש את ההנאה בכתיבה ובביצוע של הסצינות האלה. כך יוצא שבחלק גדול מהסרט מחכה הקהל שיגמרו כבר הסצינות המשעממות עם גיבורי העל כדי שנוכל לחזור לתינוק הנפלא הזה שמוציא מהקהל פרצי צחוק עצומים. מהסרט הזה בתוך הסרט נהניתי מאוד. שוב, אם ניתן היה לדרג רק אותו, הוא היה מוציא ממני 4 וחצי כוכבים בשמחה גדולה.

החלק המשפחתי הזה הוא מרכז הסרט. שם נמצא הלב. אם הסרט היה סובב סביב ההתמודדות של המשפחה עם כוחות העל שלהם וכל עלילות גיבורי העל היו הופכות להיות הסרט המשני, "משפחת סופר על 2" היה הופך לסרט מצוין כי כל החומרים כבר שם, רק שהמינון הוא בעייתי. מה שמתקבל מהשילוב בין שניהם, עם הדגש על החלק המעניין פחות, הוא סרט לא מאוזן. יש משהו מוזר בציפייה תמידית לחזרתה של דמות שלכאורה מוצגת כדמות משנה, כשלמעשה היא דמות ראשית לכל הדעות. זה השאיר לי טעם מר בפה וחוויית צפייה מוזרה. נהניתי מאוד לפרקים, מאוד לא נהנתי בפרקי זמן ארוכים יותר. וכפי שכתבתי בתחילה, בסופו של דבר, מפאת כמות זמן המסך שהוא תופס, הסרט הטוב פחות שולט בטון של הסרט הכללי, וזה חבל מאוד.

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

ועוד משהו לפני סיום. כסרט לכל המשפחה, זהו סרט בעל כמה סצינות מפחידות מאוד עבור הצופים הצעירים יותר. הסרט הראשון לא כלל סצינות כאלה. הסרט הזה לא באמת זקוק לסצינות האלה והן לא מוסיפות לו מאום. אני לא מצליח להבין למה סרטים שמיועדים לכל המשפחה מרגישים חובה להיות אפלים יותר ויותר. ילד בן 6 לא זקוק לאפלה הזו. תנו לו עוד קצת זמן ליהנות מהפנטזיה, יהיו לו מספיק שנים כדי להשלים את מה ש"יפספס".

דירוג: ★★★☆☆

משפחת סופר-על 2 (ארה"ב, 2018)
בימוי: בראד בירד | תסריט: בראד בירד | משחק: קרייג טי. נלסון, הולי האנטר, שרה וואוול, האק מילנר, קתרין קינר | מוסיקה מקורית: מייקל ג'יאצ'ינו
הפצה: פורום פילם, החל מה-14.06.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?