"משפחת סופר-על 2" – ביקורת #3

מאת רותם יפעת
"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

למרות שבין "משפחת סופר-על 2" לבין קודמו שיצא ב-2004 חלפו 'רק' 14 שנים, נדמה שהנוף הקולנועי בו הם פועלים השתנה בלי היכר, בייחוד בעולם גיבורי העל וכן ביצירות של פיקסאר. לדעתי זהו שינוי משמעותי הרבה יותר מאשר זה שהתרחש בין "בלייד ראנר" להמשכו למרות שביניהם עברו 35 השנים: מעט מאד סרטי מד"ב משמעותיים יצאו מאז "בלייד ראנר" המקורי. לעומת זאת ז'אנר סרטי הקומיקס רק החל את הבום שלו כמה שנים אחרי שיצא "משפחת" המקורי והגיעו לשיא עם חלק מסרטי היקום הקולנועי של מארוול, "לוגאן" וטרילוגיית "האביר האפל" של כריסטופר נולאן. לכן בניגוד למקור, "משפחת סופר על 2" כבר לא פועל בוואקום, ומתקשה להיות ייחודי או מעניין בגזרת גיבורי העל. לא תורם לכך שהוא צפוי מהרגע הראשון. אם כי בכל הקשור למשפחתיות הוא עדיין מרגש ומוצלח אבל זה לא מספיק להחזיק סרט.

בראד בירד חוזר לביים סרטי אנימציה אחרי עשור בו עשה שני סרטים עם שחקנים בשר ודם ומלא אפקטים שהיו סבירים במקרה הטוב ("משימה בלתי אפשרית: קוד הצללים") ונשכחים במקרה הרע ("עולם המחר"). כנראה שהפלירטוט שלו עם הקולנוע "החי" לא עשה לו טוב כי בניגוד לסרטים המוקדמים שלו (בנוסף ל"משפחת סופר על" המקורי גם ביים את "רטטוי" של פיקסאר ואת "ענק הברזל") חסרה כאן התלהבות – זה מרגיש יותר כמו במאי שעושה סרט במותג ולא במאי שמממש חזון שלו.

הסרט הוא המשך ישיר של הסרט הקודם: אחרי שמשפחת פר הביסה את סינדרום, הם מתמודדים עם האיום החדש: הכורה. התוצאה של המאבק מולו גורם לכך שמעט ההגנה לה הם זכו נלקחת מהם והם כעת צריכים להסתדר לבד. אבל מהר מאוד הם מקבלים הצעה מוינסטון דבור (בוב אודנקירק), מיליונר שתומך בגיבורי על שרוצה לעשות לובינג להשבת מעמדם החוקי. יחד עם אחותו אוולין (קת'רין קיניר) הם שולחים את הלן/נערה אלסטית (הולי האנטר) למשימות ברחבי העיר כדי להראות שגיבורי על הכרחיים לקיום החברתי.

בזמן שהיא עובדת, בוב/מר סופר על (קרייג טי. נלסון) נשאר בבית לשמור על הילדים ובעיקר להתמודד עם התסכול שהוא לא יכול להיות גיבור על בעוד אשתו כן מצליחה. אלא שהלן מסתבכת וצריכה את עזרתו של בוב, הילדים שלהם ויולט ודאש ואפילו ג'ק-ג'ק שמתגלה כבעל הרבה כוחות על. כמובן שחברם לוסיוס/פרוזו (סמואל ל. ג'קסון) ועדנה מעצבת הבגדים עוזרים גם כן.

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

אני מאוד מעריך את התעוזה של הסרט להיות סרט שמדבר על משפחה והתמודדות עם ייעוד ומטרה בחיים בתוך מסגרת של סרט גיבורי על. זה מאוד ברוח פיקסאר. אבל בפיקסאר גם יודעים לספר סיפורים טובים. הם לא חייבים להיות עשירים או מורכבים אבל הם כן צריכים להיות מעניינים ולא גנריים.

הבעיה היא לא שהמבנה של הסרט כמעט זהה לזה של הקודם אלא שלא ברור מה מניע את העלילה. למרות שהמטרה של הנבל מאד פשוטה, אני עדיין לא הבנתי מה המוטיבציה שלו. לכך יש להוסיף שהמוטיבציה ואופן הפעולה של ווינסטון פשטני מדי ולא ברור איך אחרי שנים של התנגדות, הספיקו שתי פעולות מוצלחות של הלן כדי לשנות את דעת הפוליטיקאים.

"משפחת סופר-על 2".

"משפחת סופר-על 2".

כאמור הסיפור המשפחתי מעניין הרבה יותר, ויש בו יותר מאשר הטריילר חושף. זה מצליח לא ליפול עמוק מדי לקלישאה של גבר שלא יודע להתמודד עם מטלות הבית. יותר מכך, בוב מתמודד גם אם תחושת חוסר המיצוי העצמי שלו וכן של הילדים שנאלצים לאפסן את כוחות העל אחרי שטעמו מהם קצת. אבל הפתרון לכך מגיע בקלות מדי: יש צרה ולכן הם יכולים להפעיל את הכוחות שלהם וזה מספק אותם. זו אמירה מעט בעייתית: הם יכולים להיות מאושרים רק על ידי מיצוי מלא של הכוחות שלהם. אהבתי הרבה יותר את המסר ב"בית ספר למפלצות": לא תמיד מספיק להתאמץ ולהשקיע כדי להגשים את החלום שלך. אבל זה לא אומר שלא תצליח. וההצלחה תגיע במקום שלא חשבת שבכלל אפשרי או שהוא אפשרות עבורך, ושאולי שם האושר שלך.

אולפני פיקסאר עברו טלטלה גדולה בשנה האחרונה אחרי שג'ון לאסיטר האיש מאחורי האולפנים הודח בעקבות הטרדות מיניות. כרגע ידוע רק על סרט אחד מתוכנן "צעצוע של סיפור 4" ב-2019 ועד 2022 צפויים עוד חמישה סרטים – אך אין עליהם פרטים כרגע. מי יודע, אולי דיסני, הבעלים של פיקסאר יוביל למהלך בו פיקסאר יעשו סרט ביקום הקולנועי של מארוול. קצת רגש לא יזיק לסרטים הללו ונדמה שפיקסאר צריכים קצת כיוון מחדש.

דירוג: ★★½☆☆

משפחת סופר-על 2 (ארה"ב, 2018)
בימוי: בראד בירד | תסריט: בראד בירד | משחק: קרייג טי. נלסון, הולי האנטר, שרה וואוול, האק מילנר, קתרין קינר | מוסיקה מקורית: מייקל ג'יאצ'ינו
הפצה: פורום פילם, החל מה-14.06.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?