רכישת AT&T את טיים-וורנר אושרה בבית המשפט: מה המשמעות?

AT&T וטיים וורנר.

AT&T וטיים וורנר.

בית המשפט הפדרלי בארה"ב אישר לענקית הטלקום AT&T (איי-טי-אנ-טי) לרכוש את חברת המדיה טיים-וורנר, שבבעלותה בין היתר אולפני האחים וורנר ו-HBO. בכך מבוטלת עמדת ממשל ארה"ב שהתנגד לרכישה מחשש להקטנת התחרות. סכום הרכישה נאמד בכ-85 מיליארד דולרים, והשופט הפוסק הסתמך בהחלטתו על כך שהשווי המשותף של AT&T עם טיים-וורנר הוא 'רק' 286 מיליארד דולרים, שהם כחצי מהשווי של פייסבוק (557 מיליארד) המפעילה שירות צפיה בסדרות ראשוני וקטן יחסית, והרבה פחות מגוגל (794 מיליארד) שמפעילה את יוטיוב, או מאמזון (824 מיליארד) המפעילה את אמזון פריים.

זוהי פסיקה מרחיקת לכת משום שהיא מכירה בשינוים שעובר שוק המדיה בארה"ב ומסתגלת אליהם. זה מענין לשים לב שהשופט רואה בחברות הטכנולוגיה כחברות המפעילות שירותי צפיה בדיוק כמו וורנר, דיסני ופוקס. הידועה ביותר בתחום בזכות המיקוד שלה היא נטפליקס (פייסבוק היא בראש ובראשונה רשת חברתית, גוגל היא מנוע חיפוש ואמזון היא קמעונאית), שמגיעה לשווי של 158 מיליארד דולרים – יותר מדיסני (155 מיליארד) ומפוקס (75 מיליארד).

יש היגיון רב בעמדת הפסיקה, אך החשש כעת הוא שיגיע גל מיזוגים בתעשיה. מעבר למשמעות היחסית-מידית של פיטורים נרחבים, המשמעות הסופית היא חברות גדולות מאד שתשלוטנה בשוק ותצמצמנה את התחרות בעזרת גודלן. לשם הדוגמה, דיסני כבר הודיעה שברצונה לרכוש את פוקס, והשווי המאוחד שלהן לא יהיה גדול משל AT&T וטיים וורנר (כך שאישורי הרגולציה לרכישה הזו יהיו קלים יותר אולי), אבל מתחרה חדשה וגדולה יותר (עם כיסים עמוקים יותר, למשל קומקאסט) עשויה לנסות לרכוש את פוקס במקום דיסני ולהפוך לגדולה יותר.

[…] על רכישת וורנר בשנת 2016 (אז נקראה 'טיים-וורנר', Time-Warner) וסיימה את הרכישה ב-2018 עם חובות אדירים. החובות פגעו ברצונות שלה להשקיע […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?