עסקת ענק: וורנר ודיסקברי מתאחדות: מה זה אומר על השוק הישראלי?

דיסקברי - וורנר-מדיה.

דיסקברי – וורנר-מדיה.

ענקית הקולנוע והטלויזיה וורנר-מדיה (WarnerMedia) שבשליטת AT&T תתאחד עם ענקית התוכן העובדתי 'דיסקברי' (Discovery), בעסקת ענק שמוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד דולרים, כך על פי דיווח של בלומברג (עדכון: החברות אישרו את דבר העסקה). האיחוד יביא תחת קורת גג אחת את מותגי התוכן המתוסרט של וורנר כגון HBO, אולפני האחים וורנר (Warner Bros.), קרטון נטוורק (Cartoon Network) וגם חברת החדשות CNN, ביחד עם מותגי התוכן הלא-מתוסרט ועובדתי כגון 'ערוץ דיסקברי' (The Discovery Channel), הרשת של אופרה ווינפרי OWN Network, ערוץ החיות בטבע Animal Planet, ועוד. שם החברה המאוחדת טרם נקבע, אך מי שיוביל אותה יהיה ראש דיסקברי מזה 14 שנים, דיויד זסלב, ואילו מנכ"ל וורנר-מדיה הטרי יחסית, ג'ייסון קילאר (לשעבר מנכ"ל הולו, Hulu), ישאר בתפקידו תחת זסלב (אלא אם הוא יחליט לפרוש, מה שבהחלט ניתן להעריך שיקרה כפי שבדרך כלל קורה באירועים שכאלה).

בענקיות המדיה נטען כי האיחוד נועד להילחם בנטפליקס ובדיסני פלוס בתחום הסטרימינג. לוורנר יש את שירות הסטרימינג הטרי יחסית HBO Max, עבורו עברה החברה ארגון-מחדש במהלך הקורונה ואף החליטה שהיצע הסרטים שלה בשנת 2021 יגיע במקביל לקולנוע ול-HBO Max. גם דיסקברי השיקה שירות סטרימינג משלה לאחרונה בשם 'דיסקברי פלוס' (Discovery+). שני השירותים לא צברו בינתים מאסות כבדות של מנוים בהשוואה למתחרים שהוזכרו, ונשאלת השאלה האם הכוח המאוחד שלהם באמת יגדיל את תפיסתם בשוק? ובאיזה אופן בכלל הם יפעלו ביחד – האם מנוים יוכלו לרכוש חבילות מנוים לשני השירותים יחד (באנדל), או בכלל האחד יבלע את השני? לשם השוואה, דיסני לא בלעה עם 'דיסני פלוס' את שירותי הסטרימינג השונים שבאמתחתא (למשל 'הולו'), והשאירה כל אחד עם תחום ההתמחות שלו. בדיסקברי טוענים שהמנוים שלהם בסטרימינג רוצים תוכן מתוסרט, ובמקום ליצור כמויות תוכן בעצמם, הם פשוט החליטו להיכנס לעסקה עם וורנר ולקבל את כל ספרית התוכן העצומה שלהם במכה.

הדבר הבולט ביותר בעסקה הוא סיבוב הפרסה שעושה AT&T מכניסתה לתחום המדיה: היא הכריזה על רכישת וורנר בשנת 2016 (אז נקראה 'טיים-וורנר', Time-Warner) וסיימה את הרכישה ב-2018 עם חובות אדירים. החובות פגעו ברצונות שלה להשקיע בתשתיות בעולם הסלולר, תחום העיסוק המרכזי שלה (למשל הרחבת התמיכה ב-5G בארה"ב). העסקה צפויה להזרים לה 43 מיליארד דולרים במזומן ובאגרות חוב. משקיעי AT&T יקבלו 71 אחוזים מהחברה המאוחדת של וורנר ודיסקברי, ואילו משקיעי דיסקברי יקבלו את יתרה ה-29 אחוזים. העסקה טוענת את אישור הרגולטורים האמריקאים.

ההשקעה המקורית של AT&T בוורנר התיישרה עם המדיניות של חברות הסלולר בישראל: מעבר למודל של קבוצות תקשורת אשר מציעות את מגוון מוצרי תקשורת ומדיה תחת קורת גג אחת: הן סלולר, הן טלויזיה, והן אינטרנט. סלקום ופרטנר מנסות לגייס מנוים ולהרחיב את נתח השוק שלהם בכל אחד מהאפיקים הללו, אך בינתים שווי החברות לא צמח בצורה משמעותית בעקבות האסטרטגיה הזו, בטח למול השווי שלהן לפני מהפכת הסלולר של משה כחלון במשרד התקשורת. בעת האחרונה נשמעים רחשים שאולי החברות הישראליות יסגו מהאסטרטגיה הזו, ולמשל סלקום תפחית את ההשקעה שלה בתחום הטלויזיה והרכש שם. כעת עם סיבוב הפרסה של AT&T מול וורנר, יש להן סימוכין נוסף לפעול כך.

[…] הידיעה על כך ש-MGM על המדף ומנסה להימכר אינה מפתיעה איש בהוליווד, אבל זהות הרוכש הפוטנציאלי די מפתיעה. אולפני MGM ('מטרו-גולדווין-מאייר', Metro-Goldwyn-Mayer) רחוקים מאד מימי הזוהר שלהם בעידן הזהב של הוליווד, ולבד מג'יימס בונד, אין להם מותגים שמכניסים להם הררי כסף (שני סרטי "קריד" שהמשיכו את מותג "רוקי" למשל, הכניסו במשותף פחות מ-613 מיליון דולרים מסביב לעולם – בעוד מותגים של מתחרים מכניסים למעלה ממיליארד דולרים לסרט אחד). זו הסיבה לדשדוש בשווי של האולפנים, והסיבה שהם מתקשים להתרומם ופשטו את הרגל בעבר, האחרונה ב-2012. אבל את הספריה הענקית של תכנים אהובים שברשותם ("הקוסם מארץ עוץ", "חלף עם הרוח", "שתיקת הכבשים") יש מי שישמח לקבל – וההימור היה על חברת אפל, שמנסה להרחיב את היצע התוכן של שירות הסטרימינג שלה 'אפל טי וי פלוס' (Apple TV+). לכן ההפתעה מהידיעה על אמזון, ועוד שזו מגיעה זמן קצרצר אחרי שנודע כי ענקיות המדיה 'וורנר-מדיה' ו'דיסקברי' מתאחדות. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?