סרטי הקולנוע של וודי אלן: 13- "שושנת קהיר הסגולה" (1985) המעולה

"שושנת קהיר הסגולה". מיה פארו, ג'ף דניאלס.

"שושנת קהיר הסגולה". מיה פארו, ג'ף דניאלס

"שושנת קהיר הסגולה" הוא סרט מושלם, ויוצרו וודי אלן אינו מופיע בו. זהו הסרט השני של אלן (אחרי "רגשות") שהוא אינו משחק בו.

"שושנת קהיר הסגולה" מתרחש ב-1935 בניו ג'רזי, כשסימני השפל הכלכלי עדיין ניכרים. ססיליה (מיה פארו מדהימה במיוחד; לא יכולה להיות דמות שונה יותר מטינה ב"דני רוז האיש מברודווי"), מלצרית בדיינר (גם אחותה של פארו במציאות, סטפני פארו, עובדת שם), נשואה לבעל מובטל שתיין וחובב הימורים שבוגד בה ומכה אותה (דני איילו, "ימי הרדיו", "מוכת ירח"). היא מוצאת מפלט ונחמה מחיי היום-יום במפורסמים ובסרטים. היא יודעת מי נשוי למי ומי יצא עם מי ומרבה ללכת לבית הקולנוע. אחד הסרטים האהובים עליה הוא "שושנת קהיר הסגולה", שבו מככב גיל שפרד כאריכאולוג טום בקסטר (ג'ף דניאלס, "תנאים של חיבה", הסדרה "חדר החדשות").

בימים של המשבר הכלכלי, שפרץ שנתיים אחרי שהקול הפך את הראינוע לקולנוע ולפני שהטלוויזיה נכנסה לכל בית, כרטיסי הסרטים היו זולים יחסית ושימשו בריחה אמיתית לאנשים. הסרט שססיליה מרבה ללכת לצפות בו ומוצאת בו מפלט, "שושנת קהיר הסגולה", עוסק באנשי החברה הגבוהה בניו יורק שחיים בדירות מפוארות, אנשים עם משרתים ששותים קוקטיילים ושמפניה במועדוני לילה מפורסמים, חכמים ושנונים, שטסים למקומות אקזוטיים ברחבי העולם. בשנים אלו החל שיתוף הפעולה של פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס, הופקו הקומדיות "האיש הרזה" ו"אישי הטוב גודפרי".

"שושנת קהיר הסגולה". ג'ף דניאלס, מיה פארו.

"שושנת קהיר הסגולה". ג'ף דניאלס, מיה פארו

במהלך אחת ההקרנות יוצא טום מהסרט השחור-לבן אל אולם הקולנוע כדי לפגוש את הצופה המתמידה ססיליה. יחד הם בורחים מן האולם שקמה בו מהומה, כצפוי. הסרט ממשיך לרוץ בלעדיו והשחקן גיל שפרד מוזעק לניו ג'רזי כדי לעשות משהו בזמן שססיליה וטום מסתובבים בעיר. ססיליה מעריצה של גיל ומכירה את כל הסרטים שלו.

בסרט בן ה-82 דקות בלבד יש כל כך הרבה. הוא עוסק בקסם של הקולנוע, אהבה לסרטים, עם עוד תפקיד אדיר של פארו ושונה לגמרי מהקודמים. היא נוגעת ללב, חלשה וחזקה, מוקסמת ומקסימה.
שעה לתוך הסרט טום לוקח את ססיליה לתוך עולמו.
אפשר להביא המון ציטוטים מוצלחים מהסרט שנוגע בעולם האמיתי לעומת הבדיון, מציאות מול סרט, שבו כל אחד חושב שהוא הדמות הראשית (התגובה שלו כשהם מתנשקים!). אסתפק באחד.
גיל (השחקן שמגלם את טום): ?Where’s Tom [איפה טום?]
ססיליה (פארו): ?Why [למה אתה שואל?]
גיל: .Well, he’s my character. I created him [הוא דמות שלי, אני יצרתי אותו.]
ססיליה: ?Didn’t the man who wrote the movie do that [לא האיש שכתב את הסרט?]

"שושנת קהיר הסגולה". מיה פארו.

"שושנת קהיר הסגולה". מיה פארו

מגדת עתידות ניבאה לטום שהוא יתאהב בניו יורק ועולה שאלת קיומו של אלוהים. טום מוצא מפלט בפארק שעשועים מוזנח ואמה (דיאן ויסט בסרטה הראשון של אלן), זונה שעוברת סמוך למקום, מזמינה אותו לבית הבושת שבו היא עובדת. אלה לא הזונה ובית הבושת האחרונים בסרטים של אלן (לרשימה המלאה תצטרכו לחכות לסקירה על "אפרודיטה הגדולה"). גם פארקי שעשועים קוסמים לאלן (לרשימה הזאת תצטרכו לחכות קצת יותר, עד ל"ויקי כריסטינה ברצלונה").

השחקנים בסרט השחור-לבן "שושנת קהיר הסגולה" כוללים את ג'ון ווד, דברה רש, אדוורד הרמן (שרוב הקריירה גילם תפקידים של עשירים בקולנוע ובטלוויזיה, כולל ב"בנות גילמור") ואת ואן ג'ונסון, שכיכב בסרטים בשנות ה-40 וה-50, ביניהם "המרד על הקיין" (1954) המוצלח, שבו שיחקו גם חוזה פרר ("קומדיה סקסית של ליל קיץ") ואי-ג'י מרשל ("רגשות"). ועוד משחקים: מייקל טאקר ("פרקליטי אל-איי", "ימי הרדיו") כסוכן של גיל, וגלן הדלי ("נוכלים עם סגנון") בבית הבושת.

"שושנת קהיר הסגולה". דני איילו, מיה פארו.

"שושנת קהיר הסגולה". דני איילו, מיה פארו

זהו אחד הסרטים הטובים ביותר של אלן עם אחד הסופים המוצלחים ביותר שלו.
הוא נפתח ונגמר עם השיר המעולה Cheek to Cheek, אחד השירים הכי יפים מסרט אי פעם. הוא לקוח מתוך "כובע צילינדר" בכיכובם של פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס.
קטע הסיום המשגע לבדו היה צריך לזכות את פארו לפחות במועמדות לאוסקר, אך הסרט לא זכה בכלל לתשומת הלב הראויה והיה מועמד רק לתסריט (הפסיד ל"העד").

[…] קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?