סרטי הקולנוע של וודי אלן: 29- "מתוק ומרושע" (1999)

"מתוק ומרושע". שון פן, סמנתה מורטון.

"מתוק ומרושע". שון פן, סמנת'ה מורטון.

"מתוק ומרושע" של וודי אלן הוא דרמה על אמט ריי, גיטריסט ג'ז בשנות ה-30. הסרט נבע מאהבתו של אלן למוזיקת ג'ז ונקרא במקור Sweet and Lowdown על שם שיר של גרשווין. בסרט בן 95 הדקות מנגנים ומתנגנים 34(!) שירים. עוד לפני שם הסרט כתוב אודות אמט ריי. וודי אלן מופיע כאחד המרואיינים שמדברים על אמט, ביניהם גם דאגלס מקגארת' שכתב עם אלן את "קליעים מעל ברודווי" (1994).

אמט ריי (שון פן) הוא דמות מגוחכת. הוא אלכוהוליסט שמסתובב עם אקדח, מעריץ את ג'נגו ריינהרדט, בעל הערכה עצמית גבוהה, שאוהב לצפות ברכבות ולירות בעכברושים במזבלה. הוא מסרסר שתי נשים (את אחת מהן מגלמת הורנטס שולמן מ"כתום הוא השחור החדש") ומנגן במועדון.

"מתוק ומרושע". שון פן, סמנתה מורטון.

"מתוק ומרושע". שון פן, סמנת'ה מורטון.

17 דקות אחרי התחלת הסרט אמט פוגש את האטִי (סמנת'ה מורטון) האילמת, שגרה סמוך מאוד לרכבת הרים (כמו ב"אנני הול" ואחר כך ב"גלגל ענק"). כמו אייזק לטרייסי ב"מנהטן" והארי לפיי ב"לפרק את הארי", אמט אומר להאטי לא להתאהב בו, כמו מזהיר אותה. ובשלושת המקרים אחרי שהם נפרדים הוא מבין כמה הוא אוהב אותה בעצם.

בדקה ה-58 נכנסת לחייו של אמט סופרת בשם בלאנש ויליאמס (אומה ת'ורמן; כשם הדמות ב"חשמלית ושמה תשוקה" החביב על אלן). היא בסרט למשך כ-20 דקות ובשלב כלשהו מתרכזים בה במקום באמט, וביחסיה עם אל טוריו (אנת'וני לה-פלייה, בהמשך בסדרה "ללא עקבות", אחיו ג'ונתן הופיע ב"לפרק את הארי"), שומר ראש של ג'ו (ברד גארט, "כולם אוהבים את ריימונד"), מנהל מועדון ומאפיונר. אל חיסל מספר אנשים. לה-פלייה מופיע עוד פחות זמן בסרט ושמות שניהם מופיעים בכרזה המקורית של הסרט.

"מתוק ומרושע". שון פן, אומה ת'ורמן.

"מתוק ומרושע". שון פן, אומה ת'ורמן.

אמט חסר כיוון ומתפזר וגם הסרט מתנהל ללא נתיב ברור ומרגיש כמו אלתור.
באולפן הקולנוע, שבו מצלמים סרט שכביכול מתרחש במצרים, רואים כובע דומה לזה שטום חובש ב"שושנת קהיר הסגולה"; גג מועדון שאמט מנגן בו הוא גרסה של גג המלון ב"ימי הרדיו". והסרט כולל שוד מזוין, מרדף משטרה עם יריות וצירופי המקרים שמתרחשים בחיים (אלמנטים של פשע בסרטיו של אלן). לקראת הסוף רואים מספר גרסאות לאותו אירוע, בוחן את הסיפורים לעומת המציאות/אמת.

בין השחקנים: ג'ון ווטרס (במאי "ספריי לשיער", "אמא סדרתית"), עוד במאי ולא האחרון שמשחק בתפקיד קטן אצל אלן (אחרי סידני פולק ב"בעלים ונשים" ורוב ריינר ב"קליעים מעל ברודווי"); שניים ששיחקו אחרי זה בסדרה "דם אמיתי": דניס או'האר (על הקלרנית בלהקה שמנגנת עם אמט) וכריס באוור (שחקן ביליארד); וגרטשן מול (בסרט שני ברציפות של אלן).

"מתוק ומרושע". סמנתה מורטון, שון פן.

"מתוק ומרושע". סמנת'ה מורטון, שון פן.

הסרט היה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: שחקן ראשי (שון פן) ושחקנית משנה (סמנת'ה מורטון). לפן זו היתה המועמדות השנייה (אחרי "גבר מת מהלך" מ-1995), ואחרי זה היה מועמד על "קוראים לי סם" (2001) וזכה על "מיסטיק ריבר" (2003) ועל "מילק" (2008). זו היתה המועמדות הראשונה של מורטון, שלא אומרת מילה בסרט, והיתה מועמדת כשחקנית ראשית על "באמריקה" (2003).

 

הסקירות הקודמות על סרטי וודי אלן:
הקדמה וקח את הכסף וברח, בננות, כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאולישנוניאהבה ומלחמה, אנני הול, רגשות, מנהטןאבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה הגדולה, כולם אומרים אני אוהב אותך, לפרק את הארי, סלבריטי.

הזאב

מהטובים של וודי אלן. סרט שזכה לתשבחות בכל בעולם.
ממליץ שתקרא את רוג'ר איברט המנוח.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?