סרטי הקולנוע של וודי אלן: 12- "דני רוז האיש מברודווי" (1984)

"דני רוז האיש מברודווי". מיה פארו, וודי אלן.

"דני רוז האיש מברודווי". מיה פארו, וודי אלן.

"דני רוז האיש מברודווי" הוא סרטו השלישי של וודי אלן בשחור-לבן, והשני ברציפות שנקרא על שם הדמות שאלן מגלם. בשנות ה-70 היו בסרטיו מחתרות שפעלו נגד הממשל ("בננות", "ישנוני") וסיפורי אהבה. עם "דני רוז האיש מברודווי" הוא שב למערכת יחסים שנרקמת על רקע אנשים חמושים מסוכנים ומאפיונרים (ראו רשימה בתחתית העמוד).

הסרט נפתח בשבעה קומיקאים שיושבים סביב שולחן בקרנגי דליקטסן במנהטן (שם, בין השאר, סאלי זייפה אורגזמה ב"כשהארי פגש את סאלי" ב-1989). סנדי בארון (שמגלם דמות באותו שם; לימים חבר של אבא של ג'רי בארבעה פרקים של "סיינפלד") מספר לחבריו -כמספר כל-יודע- את סיפורו של דני רוז (וודי אלן), קומיקאי לשעבר וסוכן אמנים.

"דני רוז האיש מברודווי".

"דני רוז האיש מברודווי".

דני מייצג את הזמר לו קנובה (ניק אפולו פורטה, שכתב והלחין את שני השירים שהוא שר בסרט), שמנסה לעשות קאמבק. לו נשוי בשנית ומנהל רומן עם טינה (מיה פארו), שמופיעה לראשונה אחרי 18 דקות. יש פלאשבקים קצרים בסיפור על דני ורוב הסרט מתרחש במהלך יום אחד.
לו מבקש מדני להביא את טינה להופעה חשובה שלו. טינה היא אלמנה שבעלה היה מאפיונר. פארו מדהימה ומוכיחה את כישרונה הרב ואת הרב-גוניות שלה. התפקיד שלה ללא ספק שימש השראה למישל פייפר ב"נשואה למאפיה" (1988).

כמו דמויות קודמות של אלן, דני נהג גרוע (זה תמיד מצחיק) ומוזכרים: בוב הופ, דני קיי, פרנק סינטרה, פיקאסו. גבר שאוהב את טינה מאיים להתאבד אם תפסיק להיפגש אתו, יש מופע היפנוזה שכושל, מגדת עתידות, לדני יש רב ועולה השאלה של אמונה באלוהים. לדני יש כיב קיבה (ראו רשימה ב"ישנוני") והוא סובל מהפלגה על ההדסון. עם זאת, דני הוא דמות קצת שונה מהרגיל אצל אלן. יש בו חלקלקות לשונית של סוכן/מאכר שלא ראינו לפני כן; הוא לא מצליח בעבודה שלו וטינה כל הזמן אומרת לו שהוא צריך להיות יותר גבר, יותר חזק, לעמוד על שלו.

"דני רוז האיש מברודווי". וודי אלן.

"דני רוז האיש מברודווי". וודי אלן.

כמו סרטים רבים של אלן הסרט עוסק בחשיבות הגורל וצירופי מקרים בחיים. הסרט נוגע ללב, מצחיק וחכם, וכולל קטע מעולה של מרדף במחסן ענק. אני מבין למה אלן בחר לצלם את "מנהטן" ו"אבק כוכבים" בשחור-לבן, פה זה פחות מובן לי. בתפקידים קטנים: מילטון ברל והאוורד קוסל (בתפקיד עצמם) ומייקל באדלוקו (לימים בסדרה "הפרקליטים").
הסרט הנהדר, בן 84 דקות בלבד, היה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: במאי ותסריט.

 

עולם הפשע
מהסרט הראשון ועד האחרון, בסרטים רבים גם אם אלמנט הפשע אינו מרכיב מרכזי, הוא מוזכר באיזשהו אופן.
1969 קח את הכסף וברח: על הארכי-פושע וירג'יל (אלן).
1983 זליג: הגיס של זליג ישב בכלא ובהמשך זליג (אלן) מבוקש על "פשעים ועבירות קלות".
1984 דני רוז האיש מברודווי: חבר של טינה (מיה פארו) הוא מאפיונר ושולח אנשים עם אקדחים לתפוס אותה.
1987 ימי הרדיו: הסרט נפתח בשודדים שפורצים לבית; סאלי (פארו) עדה לחיסול של המאפיה והיא הבאה על הכוונת של הרוצח השכיר (דני איילו).
1989 פשעים ועבירות קלות: ג'ודה (מרטין לנדאו) פונה לאחיו ג'ק (ג'רי אורבך) כדי להיפטר מהמאהבת שלו (אנג'ליקה יוסטון).
1992 צללים וערפל: רוצח סדרתי פועל בלילות ערפל ומטיל את אימתו על תושבי העיר.
1993 תעלומת רצח במנהטן: קרול ולארי (דיאן קיטון ואלן) חושדים שמותה של השכנה הוא מעשה ידיו של בעלה.
1994 קליעים מעל ברודווי: את המחזה של דיויד (ג'ון קיוזאק) מממן מאפיונר, ובתמורה חברתו (ג'ניפר טילי) מקבלת תפקיד בהצגה, ושומר ראש (צ'אז פלמנטרי), המחסל של הבוס, מלווה אותה.
1995 אפרודיטה הגדולה: הסרסור של לינדה (מירה סורבינו) קשור לעולם התחתון.
1996 כולם אומרים אני אוהב אותך: סטפי (גולדי הון) פועלת לשיקום אסירים, כולל צ'רלס פרי (טים רות') שאחרי זה ב"דייט" עם סקיילר (דרו ברימור) עוזר לחבריו שנמלטו מהכלא.
1999 מתוק ומשוגע: בלאנש (אומה תורמן) יוצאת עם אל (אנת'וני לה-פלייה), מחסל מטעם המאפיה. הם נקלעים לשוד מזוין.
2000 נוכלים בגרוש: ריי (אלן), אסיר משוחרר, וחבריו זוממים לשדוד בנק. אחרי זה הוא מנסה לשדוד שרשרת מביתה של אישיות מפורסמת.
2001 קללת אבן העקרב הירוקה: CW (אלן) חוקר מקרי שוד תכשיטים, שהוא ביצע שלא ביודעין.
2005 נקודת מפגש: כריס (ג'ונתן ריס-מיירס) מבצע פשע.
2006 סקופ: סונדרה וסידני (סקרלט ג'והנסון ואלן) חושדים שפיטר ליימן (יו ג'קמן) הוא רוצח סדרתי שפועל בלונדון.
2007 חלומה של קסנדרה: האוורד (טום וילקינסון), דוד של טרי ואיאן (קולין פארל ויואן מקגרגור), מבקש מהם לחסל בשבילו מישהו שעדותו עלולה להפליל אותו ולהכניסו לכלא.
2012 לרומא באהבה: שודד חמוש נכנס לחדר המלון שבו מילי הנשואה הטרייה מבלה עם לוקה סלטה הנשוי.
2015 איש ללא היגיון: אייב (ואקין פינקס) מוצא סיבה לחיות כשהוא מתכנן רצח, שמוביל לאלימות נוספת.
2016 קפה סוסייטי: בן (קורי סטול) הוא מאפיונר ואחראי לחיסולים, שודים, סחיטות והצתות.
2017 גלגל ענק: קרוליינה (ג'ונו טמפל) בורחת לקוני איילנד מבעלה המאפיונר אחרי ששיתפה פעולה עם המשטרה. בהמשך חבריו החמושים באים לחפש אותה.

[…] כמוכרת סיגריות במועדון לילה, בהמשך היא עובדת במלון שמאפיונר מנהל. היא מופיעה לראשונה אחרי 19 דקות וגלגולה הראשוני […]

[…] "פשעים ועבירות קלות" היא דרמה עם שם טוב מאוד (באותה מידה הסרט היה יכול להיקרא "אחים"), שממנו אפשר להבין שוודי אלן חוזר לעסוק בנושא שהוא אוהב. בניגוד למקובל בסרטים ובסדרות אמריקאיים, אולי מתוך האמונה הנוצרית ו"החטא ועונשו" (שבמקור נקרא "הפשע והעונש"), שבהם האמת יוצאת לאור והפושע לא יכול להתחמק מההשלכות של מעשיו, אלן נמשך לרצח ויכולתו של מישהו לצאת נשכר ממנו, להרוויח ולא לשלם מחיר שלילי על מעשיו. (רשימה מלאה של פושעים ועבריינים בסקירה על "דני רוז האיש מברודווי".) […]

[…] שכניהם, המבוגרים מהם וחסרי ילדים, הם פּול האוס (ג'רי אדלר), בעל בית קולנוע שמקרין סרטים ישנים, ואשתו ליליאן (לין כהן, "חוק וסדר", "סקס והעיר הגדולה"). אחרי מותה הפתאומי של ליליאן חושדת קרול שפול עומד מאחורי מותה של אשתו. (פשעים ופושעים בסרטיו של אלן פה.) […]

[…] מרדף משטרה עם יריות וצירופי המקרים שמתרחשים בחיים (אלמנטים של פשע בסרטיו של אלן). לקראת הסוף רואים מספר גרסאות לאותו אירוע, בוחן את […]

[…] רבים שנגעו בפשעים, פושעים ועבירות קלות (הרשימה המלאה בסקירה על "דני רוז האיש מברודווי") אלן מככב בתפקיד של פושע לראשונה מאז סרטו הראשון, "קח […]

[…] רגשות, מנהטן, אבק כוכבים, קומדיה סקסית של ליל קיץ, זליג, דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה […]

[…] משלב שתי אהבות של וודי אלן: פשע וקסמים. התסריט נוצר אחרי שסקרלט ג'והנסון כיכבה בסרטו […]

[…] כמוכרת סיגריות במועדון לילה, בהמשך היא עובדת במלון שמאפיונר מנהל. היא מופיעה לראשונה אחרי 19 דקות וגלגולה הראשוני […]

[…] שגילם את המינגווי ב"חצות בפריז"), הבן הבכור, הוא מאפיונר. הוא וחבורתו גונבים, רוצחים, סוחטים ומציתים. בהוליווד […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?