סרטי הקולנוע של וודי אלן: 15- "ימי הרדיו" (1987) המקסים

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו" הוא הסרט האחרון של וודי אלן שמשלב דרמה וקומדיה בצורה כזאת. אחרי זה נטה יותר לדרמה, וגם הקומדיות היו יותר מושרשות במציאות ומעודנות יותר.

כתוביות הפתיחה בסרט מופיעות על רקע "מעוף הדבורה" של ניקולאי רימסקי-קורסקוב, אחד מ-43 שירים תקופתיים שמלווים את הסרט. סת' גרין (לימים אוז ב"באפי") בתפקיד הראשי של בן ה-11, בן דמותו של אלן (ג'ינג'י, משקפיים), שנקרא ג'ו (קיצור של ג'וזף או סתם כינוי).

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו". עומד ליד המיקרופון בלבן: ויליאם אייץ'. מייסי, ומיה פארו שלישית משמאל

לראשונה אלן מקריין את הסרט מבלי להופיע בו (רשימת הסרטים הארוכה עם קריינות בסקירה על "אהבה ומלחמה") ומתחיל עם "פעם אחת לפני שנים רבות…". זהו מבט נוסטלגי לימים שבהם כולם התאספו סביב הרדיו ולכל אחד היו תכניות קבועות שלא החמיץ. אוסף זכרונות ואנקדוטות עם סיפורי רדיו מפורסמים (דרמטיים וקומיים).

תשעה בני משפחה מורחבת ענייה גרים בבית אחד ברוקאווי (Rockaway) בקווינס, ניו יורק: ג'ו, הוריו, שתי האחיות של אמו (בִּי הרווקה וסיל), בעלה של סיל ובתם, וסבא וסבתא. האווירה והרדיו מזכירים את "יומן חוף ברייטון" של ניל סיימון, מחזה מ-83' וסרט מ-87' שגם בו משפחה יהודית מורחבת וענייה גרה תחת קורת גג אחת בניו יורק ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, כשלרדיו חלק משמעותי בחייה.

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו". דיאן ויסט, סת' גרין

ג'ולי קבנר ("חנה ואחיותיה", "רסיסי אדיפוס") ומייקל טאקר ("שושנת קהיר הסגולה", "פרקליטי אל-איי") מגלמים את הוריו של ג'ו שרבים על כל דבר (כמו ההורים שלו ב"אנני הול"), דיאן ויסט כדודה בִּי (תפקיד שנכתב בשבילה).
במקביל לסיפור המשפחה אנחנו שומעים על סאלי (מיה פארו בתפקיד נפלא נוסף!) וכיצד הפכה לכוכבת רדיו. סאלי ניהלה רומן עם גבר נשוי, אושיית רדיו כלשהי ומתחילה כמוכרת סיגריות במועדון לילה, בהמשך היא עובדת במלון שמאפיונר מנהל. היא מופיעה לראשונה אחרי 19 דקות וגלגולה הראשוני יתפתח לדמות של ג'ניפר טילי ב"קליעים מעל ברודווי" (1994).

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו". מיה פארו, דני איילו

מוזכרים: יום כיפור, אמונה באלוהים, צ'כוב, היטלר ונאצים, קול פורטר, ורואים בקולנוע את "סיפור פילדלפיה" (הפעם בזמן אמת, 1940).

עוד משתתפים בתפקידים קטנים: ג'ף דניאלס ("שושנת קהיר הסגולה") כביף בקסטר, שחקן בתסכית רדיו; וואלס שון (סרט שני מתוך חמישה של אלן, ו"הנסיכה הקסומה") כשחקן בתסכית; דני איילו כרוצח שכיר; טוני רוברטס ("אנני הול", "אבק כוכבים", "קומדיה סקסית של ליל קיץ", "חנה ואחיותיה", וזו הופעתו האחרונה בסרט של אלן) כמנחה שעשועון רדיו; מרסדס רוהל (בעתיד "נשואה למאפיה" ו"פישר קינג") כאשת פרסום בחדר בקרה ברדיו; ויליאם אייץ'. מייסי ("פארגו", "חסרי בושה") ניצב באולפן רדיו; לארי דיויד ("סיינפלד", "תרגיע"). ודיאן קיטון בתפקיד אורח בקטע אחד שבו היא שרה במועדון לילה.

"ימי הרדיו".

"ימי הרדיו". דיאן קיטון

הסרט המקסים בן 88 הדקות, שנגמר בערב הסילבסטר 1944, הוקרן בארה"ב בינואר 1987 והיה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: תסריט ועיצוב אמנותי. שנה רביעית ברציפות שאלן היה מועמד לאוסקר לתסריט.
"ספטמבר", סרטו הבא של אלן, הוקרן בארה"ב בסוף אותה שנה.

[…] דני רוז האיש מברודווי, שושנת קהיר הסגולה, חנה ואחיותיה, ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?