סרטי הקולנוע של וודי אלן: 21- "צללים וערפל" (1992)

"צללים וערפל". מיה פארו, וודי אלן.

"צללים וערפל". מיה פארו, וודי אלן.

"צללים וערפל", הסרט הרביעי של וודי אלן בשחור-לבן (מתוך חמישה), מתחיל בערפל וברצח ברחוב. רוצח סדרתי, שזהותו ידועה לקהל, פועל בלילות ערפל ומטיל מורא על עיר בלי שם. הוא חונק את קורבנותיו עם מיתר של פסנתר.

מקס קליינמן (וודי אלן), קוסם חובב, הוא עורך דין שמועמד לקידום בעבודה. קוראים לו בשם המשפחה שלו, שמתחיל בק' כמו הדמויות הראשיות ב"המשפט" וב"הטירה" של קפקא. בעלת הבית השכנה שלו רוצה שיתחתן אִתה על אף שהיא יודעת שהוא מאורס לאיב (קייט נליגן, "נסיך הגאות והשפל"). שומעים את המחשבות שלו והוא מדבר אל עצמו.

מקס לא יודע מה התכנית ללכידת הרוצח ותפקידו בה. הוא מסתובב בעיר החשוכה שרחובותיה ריקים. אחד הקטעים האהובים עליי בסרט: קליינמן מחפש מסתור אצל אלמה (ג'ולי קבנר, שוב נהדרת בתפקיד קטן מאוד), ארוסתו לשעבר, שממש לא מסכימה לכך כי עזב אותה בחופה (והתחבא ערום בארון עם אחותה הצעירה טרודי).
הוא מובא לתחנת משטרה להביע מחאה על משפחה יהודית שנעצרה וברור לו שלא קשורה לרציחות.

"צללים וערפל". מדונה, ג'ון מלקוביץ'.

"צללים וערפל". מדונה, ג'ון מלקוביץ'.

בקצה העיר חונה קרקס נודד. אֵרמִי (מיה פארו), בולעת חרבות בקרקס, רוצה להביא ילד לעולם ופול (ג'ון מלקוביץ' מעולה!), ארוסה הליצן, אומר שזה לא הזמן המתאים. הוא בוגד בה עם מארי (מדונה), אמנית טרפז שנשואה לפיטקה, הבריון של הקרקס. ארמי עוזבת את שטח הקרקס והולכת לעיר. זונה (לילי טומלין) אומרת לה שמסוכן להסתובב בחוץ ומביאה אותה אל בית הבושת שבו היא עובדת. במהלך שיחה של הזונות המצלמה מסתובבות סביבן ולא תמיד רואים את זו שמדברת (בדומה לשיחה של חנה ואחיותיה במסעדה).
חבורת גברים מגיעה לבית הבושת, סטודנטים באוניברסיטה, ביניהם ג'ק (ג'ון קיוזאק) שנמשך אל ארמי ומעוניין בה. פשיטה של המשטרה על בית הבושת מביאה את ארמי אל תחנת המשטרה. שם היא פוגשת את קליינמן ומשם השניים ממשיכים יחד.

"צללים וערפל". ג'ון מלקוביץ'.

"צללים וערפל". ג'ון מלקוביץ'.

נאמר ש"משפחה היא מוות לאמן" ו-With great talent comes responsibility [עם כישרון גדול מגיעה אחריות]. עוסק בצירופי מקרים, אמונה באלוהים, מחשבות על התאבדות, מקור הרוע, נפש האדם.
בין השחקנים הרבים בסרט: פיליפ בוסקו כפולסון, הבוס של מקס; וואלס שון ("הנסיכה הקסומה") כסיימון קאר, קולגה של מקס; ג'ון סי. ריילי (אחרי עשור השתתף ב"שיקגו", "השעות" ו"כנופיות ניו יורק") בתחנת המשטרה; ויליאם אייץ'. מייסי ("פארגו", "חסרי בושה") כשוטר; דונלד פלזנס הוותיק ("הבריחה הגדולה", סרטי "ליל המסכה") כפתולוג; ג'ודי פוסטר וקאת'י בייטס כזונות בבית הבושות; דיויד אוגדן סטיירס (בסרט שני מתוך חמישה של אלן), ג'יימס ריבורן ("הכישרון של מר ריפלי"), דניאל פון ברגן ("סיינפלד"), קורטווד סמית' ("מופע שנות ה-70"), אד גווין (The Munsters) כתושבי העיר; ופיטר דינקלידג' ("משחקי הכס") כגמד בקרקס שרואים כשמקס נכנס לאוהל הקרקס לקראת סוף הסרט.

"צללים וערפל". וודי אלן.

"צללים וערפל". וודי אלן.

רוב המוזיקה מתוך "אופרה בגרוש" של ברכט.

סרט טוב שלא זוכה למספיק הערכה. בן 85 דקות, הסרט האחרון של אלן בן פחות מ-90 דקות.

[…] ימי הרדיו, ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?