סרטי הקולנוע של וודי אלן: 22- "בעלים ונשים" (1992)

"בעלים ונשים". מיה פארו, וודי אלן, ג'ודי דייויס.

"בעלים ונשים". מיה פארו, וודי אלן, ג'ודי דיויס

"בעלים ונשים" היא דרמה עם דיאלוגים חדים, מלאי תובנות, על זוגיות, נישואים, התאהבות וההבדל ביחס לגברים ולנשים מזדקנים. זהו הסרט האחרון של וודי אלן עם מיה פארו שלקראת סוף צילומיו גילתה בצורה מזעזעת שאלן, בן זוגה מעל לעשור, בוגד בה עם הבת המאומצת שלה.

"בעלים ונשים" המעולה כולל אלמנטים שראינו בסרטים קודמים של אלן: זוג משוחח בזמן עלטה והמסך חשוך, זוג שבורח מהגשם שמפתיע אותם, גבר שמנהל רומן עם צעירה, פרופסור עם תלמידה שלו ועוסק בהבדלי גרסאות של אנשים לקריאת אותה מציאות. והרבה דברים חדשים שלא ראינו אצל אלן לפני כן. קודם כל במראה של הסרט, בצילום ובעריכה.

המצלמה זזה כמו מישהו שצופה בדמויות בחדר ויש תקריבים ארוכים. בעריכה יש שימוש ב-jump cuts (קופצים לאותה דמות באותו חלל, דקות או שניות קדימה). זה גם הסרט הכי בוטה שלו מבחינה מינית: רואים זוג מתעלס במיטה, חזה חשוף (של ג'ודי דיויס האדירה) והמילה fucking נאמרת יותר מפעם אחת.

"בעלים ונשים". סידני פולאק, ג'ודי דייויס.

"בעלים ונשים". סידני פולאק, ג'ודי דיויס

לאורך הסרט הדמויות מתראיינות לסרט תיעודי. רואים את המיקרופון צמוד לחולצות המרואיינים, הם מדברים אל המצלמה למרואיין (ג'פרי קורלנד, מעצב התלבושות הוותיק של אלן, שרק שומעים), ושמשמש סוג של מספר כקריין. היום זה נראה מוכר וכמעט מובן מאליו אבל אז לא היה נפוץ לראות דמויות של סרט יושבות מול המצלמה ומתארות את הרגשות שלהן כמו בתכנית מציאות ("העולם האמיתי" החלה ב-MTV ב-1992). יחסית לסרט של אלן יש מעט ליווי מוזיקלי, בהתאם לגישה המתעדת.

גייב (וודי אלן), סופר ופרופסור לספרות, נשוי מזה 10 שנים לג'וּדי (מיה פארו עם שיער קצר), שעובדת בירחון על אמנות ואין להם ילדים משותפים. לה יש בת מנישואים קודמים לאדריכל (בנו שמידט, שגילם רופא ב"חנה ואחיותיה". אלה שני סרטיו היחידים; הוא היה נשיא אוניברסיטת ייל) -שלא רואים בסרט- ובניגוד לגייב היא רוצה עוד ילדים. גייב לא יודע שהיא כותבת שירה. בביתם קירות אדומים (כמו ב"זעקות ולחישות" של ברגמן וב"אשה אחרת" של אלן).

"בעלים ונשים". וודי אלן, ג'ודי דייויס, סידני פולאק.

"בעלים ונשים". וודי אלן, ליסט אנת'וני, סידני פולאק

בקטע הראשון של הסרט מגיעים אליהם סאלי וג'ק ומודיעים להם שהם נפרדים. סאלי (ג'ודי דיויס) הולכת לפסיכולוג ואין לה בעיה להביע את דעתה הנחרצת גם כשזה לא מתאים. במשרד של עורך הדין ג'ק (סידני פולק), שבנוסף לפסיכיאטר הולך לנערת ליווי, רואים מחשב(!), הראשון בסרט של אלן. ג'ק בגד בסאלי עם סם הצעירה (ליסט אנת'וני, שחקנית בריטית שנותרה באלמוניותה) ואחרי הפרידה שלהם ממשיך להתראות עם סם.
ג'ודי משדכת לסאלי את מייקל (ליאם ניסן, שהיה מוכר לפני כן, שנה לפני הפריצה הענקית עם "רשימת שינדלר") שעובד במערכת הירחון. בינתיים נרקמת ידידות בין גייב לריין (Rain, גשם; ג'ולייט לואיס, שהיתה מועמדת לאוסקר על תפקיד משנה ב"פסגת הפחד" מ-1991), סטודנטית שלו שרגילה שגברים מבוגרים נמשכים אליה, כולל אחד שלוקח אותה למשחק NBA וריצ'רד (רון ריפקין), לשעבר הפסיכולוג ובן הזוג שלה. אמה (בליית' דאנר, בסרט שלישי של אלן) ואביה של ריין מעריצים את גייב ומזמינים אותו למסיבת יום הולדת 21 של ריין. במהלך המסיבה יורד גשם ויש סערת ברקים והפסקת חשמל. לאור נרות גייב וריין מתנשקים. הפרש הגילים ביניהם במציאות: 38 שנים.

"בעלים ונשים". מיה פארו.

"בעלים ונשים". מיה פארו, ליאם ניסן

ג'ודי יושבת לאכול עם מייקל על ספסל כשלפתע פורץ גשם עז והם רצים חזרה לעבודה. בניגוד למקרים קודמים אצל זוגות של אלן, זה לא מוביל לנשיקה. (ראו רשימה בהמשך.)

ג'ק מדבר על כך שאין חוקים למערכת יחסים טובה ואומר: Whatever works, שם סרט עתידי של אלן ("מה שעובד"). לפול, חבר לעבודה של סאלי, יש פסנתר בבית. ומוזכרים: דוסטוייבסקי, טולסטוי, טורגנייב, ג'יימס ג'ויס, רילקה, פריז, אדיפוס, ייטס, "ראן" של קורוסוואה, פרויד, "ניצחון הרצון" (סרט תיעודי על הנאצים), "תותי בר" של ברגמן. נורה אפרון (תסריטאית "כשהארי פגש את סאלי", שהופיעה לרגע ב"פשעים ועבירות קלות") היא אחת מאלו שמתווכחים עם סם בנוגע לאמינות של אסטרולוגיה. קרוליין ארון מגלמת את קלייר, אחות של אלן.
אחד מחילופי הדברים האהובים עליי כשגייב (אלן) מדבר עם ריין (לואיס) על סיפור קצר שכתבה שהיא נתנה לו לקרוא-
גייב: "חיפשתי את המילה במילון אבל לא מצאתי אותה."
ריין: "אני יודעת. המצאתי אותה."
גייב: "אה, באמת."
ריין: "חשבתי שזה מתאר אותו בדיוק."

בסוף קופצים שנה וחצי קדימה. סאלי וג'ק, שבתחילת הסרט הכריזו על פרידה, חוזרים לגור יחד. לעומת זאת, ג'ודי וגייב גרושים והיא נשואה למייקל. השורה האחרונה של גייב למראיין: ?Can I go? Is this over [אני יכול ללכת? גמרנו כאן?] וכתוביות הסיום על רקע What Is This Thing Called Love של קול פורטר.

"בעלים ונשים". וודי אלן, מיה פארו.

"בעלים ונשים". וודי אלן, מיה פארו

זהו הסרט השביעי והאחרון שבו אלן ופארו שיחקו יחד ורק בשניים מהם אלן ופארו יחד כזוג בסוף הסרט. ב"קומדיה סקסית של ליל קיץ" (1982) אלן נשוי למרי סטינבורג'ן ומאוהב במיה ונשאר עם אשתו; ב"זליג" (1983) מיה עוזבת את בעלה כדי להיות אתו; ב"דני רוז האיש מברודווי" (1984) היא המאהבת של זמר שדני מייצג והם יחד בסוף; ב"חנה ואחיותיה" (1985) היא אשתו לשעבר והוא בסוף עם אחת מאחיותיה; ב"פשעים ועבירות קלות" (1989) הוא נשוי אך מאוהב בה, בעוד היא יוצאת ובסוף מתחתנת עם גיסו; ב"רסיסי אדיפוס" (1989) הוא מאורס למיה אך בסוף לא אִתה; ב"צללים וערפל" (1992) היא עם ג'ון מלקוביץ'.

הסרט היה מועמד ל-2 פרסי אוסקר: תסריט ושחקנית משנה (ג'ודי דיויס). דיויס האוסטרלית היתה מועמדת לאוסקר כשחקנית ראשית על "המעבר להודו" (1984) של דיויד לין אולם "בעלים ונשים" הוא שבאמת הביא לה פרסום גדול ובעקבותיו שיחקה במיני סדרות וסרטי טלוויזיה רבים, פעמים רבות גילמה נשים מפורסמות שחיו במציאות: ג'ודי גרלנד, ננסי רייגן, הדה הופר וליליאן הלמן (ב-1982 גם גילמה את גולדה מאיר הצעירה במיני סדרה שבה כיכבה אינגריד ברגמן לקראת סוף חייה).

108 דקות, ותופס את מקום סרטו הארוך ביותר של אלן עד כה.

 

זוג נרטב בגשם ובורח לתפוס מחסה
גבר ואישה שאינם נשואים זה לזה מסתובבים בציבור. הם לא הבחינו בשמים האפורים, אף אחד לא שמע קרא או צפה בתחזית מזג האוויר, הגשם לא מתחיל בטפטוף שמתחזק אלא מדובר במטח כבד פתאומי. השניים נרטבים לגמרי, ממהרים לברוח ולרוב אחרי שהם נרגעים הרגע מוביל לנשיקה.

1979 מנהטן- מרי (דיאן קיטון) היא המאהבת של ייל (מייקל מרפי), חברו הטוב של אייזק (אלן). ייל לא זמין, מרי מרגישה חנוקה בביתה, וחייבת לצאת. היא ואייזק מסתובבים בפארק כשהגשם מפתיע אותם. הם בורחים לפלאנטריום ושם הם מתנשקים לראשונה.

1982 קומדיה סקסית של ליל קיץ- אנדרו (אלן) נשוי ואפריל (מיה פארו) מאורסת לבן דוד של אשתו. בעבר היתה ביניהם הזדמנות שהוחמצה. הם מסתובבים בחורשה וכשהטיפות מתחילות לרדת הם מתעכבים בדרך הביתה כדי לא להירטב לחלוטין.

1988 אשה אחרת- לארי (ג'ין הקמן) הוא החבר הטוב של בעלה של מריאן (ג'נה רולנדס). הם מסתובבים בפארק כשגשם מפתיע אותם. הם מוצאים מחסה מתחת לגשר בפארק ושם הם מתנשקים.

1992 בעלים ונשים- ג'ודי (פארו) הנשואה מנסה לשדך לחברה שלה את מייקל (ליאם ניסן), חבר לעבודה. הם אוכלים יחד בהפסקת צהריים בחוץ כשגשם עז פורץ. הם רצים חזרה לעבודה ומגיעים רטובים לגמרי.

2012 לרומא באהבה- מוניקה וג'ק (אלן פייג' וג'סי אייזנברג) מסתובבים בלילה באתר ארכיאולוגי עם בת הזוג שלו, שהיא חברה ותיקה שלה, ועוד חבר. השניים מתפצלים כשהם נרטבים מגשם לא צפוי, והם מתקרבים מאוד.

2014 קסם לאור הירח- סופי וסטנלי (אמה סטון וקולין פירת') עומדים מחוץ למכונית עם בעיות במנוע. גשם וסערת ברקים גורמים להם למצוא מחסה במצפה כוכבים ריק מאדם.

2017 גלגל ענק- ג'ני ומיקי (קייט וינסלט וג'סטין טימברלייק) בורחים מגשם עם שמיכה מגנה מעליהם אל מתחת לטיילת העץ, ושם הם מתנשקים. (אחרי זה הוא אוסף מישהי אחרת במכוניתו כשיורד גשם ואין לה מטרייה.)

* 2018 עדיין לא ראיתי את הסרט "יום גשום בניו יורק" אבל מה הסיכויים שבני הזוג מסתובבים עם מטרייה? לדמויות בסרטים אף פעם אין מטריות.

[…] "בעלים ונשים" הכואב והחד מגיע "תעלומת רצח במנהטן" הקליל והמצוין לא פחות. לא […]

[…] 1992 "בעלים ונשים" תפקיד קטן כאמה של ג'ולייט לואיס ("פסגת הפחד", "רוצחים מלידה"), שבעצמה בתפקיד משנה. היא מעריצה את הכתיבה של גייב (וודי אלן), הפרופסור לספרות של בתה. סקירה מלאה על הסרט כאן. […]

[…] ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה […]

[…] ספטמבר, אשה אחרת, רסיסי אדיפוס, אליס, צללים וערפל, בעלים ונשים, תעלומת רצח במנהטן, קליעים מעל ברודווי, אפרודיטה […]

[…] האחרונים של אלן אוהבים להגיד את זה לנשים). ג'ני ומיקי בורחים מגשם מכוסים בשמיכה, אל מתחת לטיילת העץ. אחרי זה הוא אוסף את […]

[…] שזה קורה בסרט של אלן (רשימת זוגות שנרטבים בגשם תהיה בסקירה על "בעלים ונשים"). לארי, חבר של קן, נפגש לפעמים עם מריאן והוא לא רוצה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?