סרטי הקולנוע של וודי אלן: 30- "נוכלים בגרוש" (2000)

"נוכלים בגרוש". טרייסי אולמן, וודי אלן.

"נוכלים בגרוש". טרייסי אולמן, וודי אלן

באופן יוצא דופן קומדיית הפשע הזאת של וודי אלן, "נוכלים בגרוש", לא הוקרנה בבתי הקולנוע בארץ.
אחרי סרטים רבים שנגעו בפשעים, פושעים ועבירות קלות (הרשימה המלאה בסקירה על "דני רוז האיש מברודווי") אלן מככב בתפקיד של פושע לראשונה מאז סרטו הראשון, "קח את הכסף וברח".

ל"נוכלים בגרוש" בן 94 הדקות שלושה חלקים ברורים. הסרט מתחיל בריי וינקלר (וודי אלן) מסתתר מאחורי עיתון בזמן שהוא עוקב אחרי רכב משוריין מחוץ לבנק (בניו יורק, כמובן). הוא נשוי מזה 25 שנה לפרנצ'י (טרייסי אולמן, "קליעים מעל ברודווי"), בשנתיים מתוכן ישב בכלא על שוד בנק שנכשל. כשהכירו פרנצ'י היתה "רקדנית אקזוטית" (כלומר חשפנית).

ריי מתכנן לשדוד את הבנק עם דֶני דויל (מייקל רפפורט מ"אפרודיטה הגדולה", בעוד תפקיד של בחור לא מבריק) וטומי ווקר (טוני דארו), ואליהם מצטרף בני (ג'ון לוביץ) שישב עם ריי בכלא. בשביל השוד (כדי לחפור מנהרה אל הבנק) פותחים קונדיטוריה כמסווה, שאותה מפעילה פרנצ'י. הצלחת העסק שלה מצריכה אותה לגייס לעבודה בחנות את בת דודתה התמימה מיי סלואן (איליין מיי, שתשחק את אשתו של אלן במיני סדרה "משבר בשש סצנות" ב-2016).

"נוכלים בגרוש". וודי אלן, יו גרנט, טרייסי אולמן.

"נוכלים בגרוש". וודי אלן, יו גרנט, טרייסי אולמן

לפני החלק הבא יש כתובית נדירה בסרט של אלן: "שנה אחר כך".
36 דקות אחרי תחילת הסרט פוגשים את סוחר האמנות דיויד (יו גרנט), ופרנצ'י פונה אליו כדי שיחנך אותה ואת ריי העשירים כי הם מרגישים שההשכלה שלהם לוקה בחסר. ריי פחות נלהב מהרעיון. הם הולכים לגלריה ולרסיטל וצופים בהצגת פרינג'. מזכירים את הסרט "חוֹם לבן" עם ג'יימס קגני, "פיגמליון", הסופר הנרי ג'יימס, הצייר טינטורטו (הצייר האהוב על הדמות של ג'וליה רוברטס ב"כולם אומרים אני אוהב אותך"). ריי הולך למשחק בייסבול ומתגעגע לחייו הקודמים, ובסוף החלק הזה הוא ופרנצ'י נפרדים.

בשליש האחרון של הסרט ריי רוצה לשדוד שרשרת יקרה של צ'יצ'י פוטר (איילין סטריץ', "ספטמבר") בזמן מסיבה שהיא עורכת בביתה, בעזרת מיי, בת דודתה של פרנצ'י. בזמן שפרנצ'י בוונציה עם דיויד היא מגלה שאיבדה את כל כספה בשל הונאה של רואי החשבון שלה.

"נוכלים בגרוש". וודי אלן.

"נוכלים בגרוש". וודי אלן, איליין מיי

הסרט מדשדש עם עלילה סבירה, אך הוא חסר תנופה: הוא אף פעם לא ממש מתרומם או מלהיב. גם בקטעים המוצלחים הוא רק משעשע ולא מצחיק. בסוף ריי ופרנצ'י משלימים וזה נגמר בנשיקה שלהם. טרייסי אולמן היתה מועמדת לגלובוס הזהב על הסרט.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?