סרטי הקולנוע של וודי אלן: 43- "יסמין הכחולה" (2013)

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט.

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט.

"יסמין הכחולה" נפתח במטוס טס מעל לעננים ובפנים ג'זמין [יסמין] פרנסיס (קייט בלנשט) שיושבת במחלקה הראשונה ומספרת לנוסעת התמימה שלידה על עצמה, בעלה וסיבת נסיעתה. היא למדה אנתרופולוגיה באוניברסיטה אך לא סיימה. היא ואחותה ג'ינג'ר, שאליה היא טסה, מאומצות והוריהן מתו.
ג'ינג'ר (סאלי הוקינס, ששיחקה גם ב"חלומה של קסנדרה" של אלן) הגרושה מתגוררת עם שני בניה בסן פרנסיסקו ועובדת במרכול. אוגי (אנדרו דייס קליי), בעלה לשעבר, נהג להכות אותה.

רואים פלאשבקים (בסדר לא כרונולוגי) לאורך כל הסרט בן 98 הדקות, פחות ופחות ככל שמתקדם הסרט, ובהם אנחנו רואים את חייה של יסמין לפני הטיסה לאחותה בסן פרנסיסקו, כולל ביקור של ג'ינג'ר ואוגי אצלה בניו יורק. פעם יסמין גרה בבית מפואר עם בעלה המיליונר איש העסקים האל (אלק בולדווין), תכשיטים רבים, תיקים יקרים וברזים זהובים. דני (אלדן אהרנרייך, הוא האן סולו הצעיר), בנו של האל מנישואים קודמים, לומד בהארוורד.
זה הסרט השלישי של אלן עם בולדווין. בשני הראשונים גילם רוחות, הפעם הוא מופיע רק בפלאשבקים (הלא מעטים).

"יסמין הכחולה". אלק בולדווין, וודי אלן, קייט בלאנשט.

"יסמין הכחולה". אלק בולדווין, וודי אלן, קייט בלאנשט.

כשג'ינג'ר ואוגי ביקרו בניו יורק ונסעו במכונית עם הנהג של אחותה, ג'ינג'ר ראתה את האל מנשק מישהי ברחוב. אנשים חסרי זהירות/שנצפו ברחוב בידי אנשים במכונית נוסעת (לא נתפסו על חם אבל… נקרא לזה נתפסו על פושר) ראינו בשלושה מארבעת סרטיו ה"בריטיים" בעשור האחרון: "נקודת מפגש", "סקופ" ו"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי".

יסמין מגיעה אל אחותה אחרי שהיא והאל איבדו את כל הונם. ג'ינג'ר מאורסת לצ'ילי (בובי קאנוויל) ה…עוד משתמשים במילה צ'חצ'ח? צ'ילי עובד במוסך, שיערו משוך לאחור, הוא עונד שרשרת, לובש ג'ינס עם חגורה לבנה והוא מצלם סלפי עם הטלפון שלו (בסרט של אלן)!
אדי (מקס קאסלה), חבר של צ'ילי, מסדר ליסמין עבודה כפקידה אצל רופא השיניים ד"ר פליקר (מייקל סטולברג, "יהודי טוב", "צורת המים") והיא לוקחת קורס במחשבים. 55 דקות אחרי תחילת הסרט היא פוגשת במסיבה את דוויט וסטלייק (פיטר סארסגארד), שעובד במחלקת המדינה ואשתו המנוחה אנדריאה עבדה בירחון אופנה. באותה מסיבה ג'ינג'ר פוגשת את אל (לואי סי-קיי), מתקין מערכות סאונד שמתלהב ממנה. דמויות בשם האל ואל היו, כזכור, ב"סוף הוליוודי".

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט, פיטר סארסגארד.

"יסמין הכחולה". קייט בלאנשט, פיטר סארסגארד.

יסמין אומרת: .With wealth comes responsibility [עם עושר מגיעה אחריות.] דומה מאוד למשפט שנאמר ב"צללים וערפל".
ב"חצות בפריז" אדריאנה (מריון קוטיאר) אומרת: .Life is noisy and complicated [החיים רועשים ומורכבים.] ופה רופא השיניים (סטולברג) אומר: .Life is complicated [החיים מורכבים.]

בלנשט מעולה כשהיא עשירה ומאושרת, כשהיא בסן פרנסיסקו וסובלת ובין לבין כשהיא מאבדת אחיזה במציאות. גם הוקינס נהדרת כאחות טובה ונאמנה על אף כל המשקעים ביניהן מהעבר הקרוב והרחוק. אך מלבד המשחק של בלנשט (שאפשר להסתכל עליה שעות) אין הרבה בסרט.
הסרט הרוויח כמעט 100 מיליון דולר, סכום עצום לסרט דרמה די מדכא, והיה מועמד ל-3 פרסי אוסקר: תסריט, שחקנית ראשית (בלנשט שזכתה באוסקר השני שלה) ושחקנית משנה (הוקינס). בלנשט השחקנית השישית שזוכה באוסקר על סרט של אלן.

 

18 הסרטים של אלן שהיו מועמדים לאוסקר
"יסמין הכחולה" הוא הסרט האחרון של אלן שהיה מועמד לאוסקר. 18 סרטים שלו היו מועמדים לאוסקר: 16 מתוכם לתסריט, 7 מהם זכו בפרס כלשהו. "אנני הול" היחיד שזכה לסרט הטוב ביותר ולבימוי. שאר הזכיות היו לתסריט ולמשחק.

1977 אנני הול: סרט, במאי, שחקן ראשי, שחקנית ראשית, תסריט מקורי (4 מתוך 5)

1978 רגשות: במאי, שחקנית ראשית, שחקנית משנה, תסריט מקורי, עיצוב אמנותי (5)

1979 מנהטן: שחקנית משנה, תסריט מקורי (2)

1983 זליג: צילום, תלבושות (2)

1984 דני רוז האיש מברודווי: במאי, תסריט מקורי (2)

1985 שושנת קהיר הסגולה: תסריט מקורי

1986 חנה ואחיותיה: סרט, במאי, שחקן משנה, שחקנית משנה, תסריט מקורי, עריכה, עיצוב אמנותי (3 מתוך 7)

1987 ימי הרדיו: תסריט מקורי, עיצוב אמנותי (2)

1989 פשעים ועבירות קלות: במאי, שחקן משנה, תסריט מקורי (3)

1990 אליס: תסריט מקורי

1992 בעלים ונשים: שחקנית משנה, תסריט מקורי (2)

1994 קליעים מעל ברודווי: במאי, שחקן משנה, שחקנית משנה, שחקנית משנה, תסריט מקורי, עיצוב אמנותי, תלבושות (1 מתוך 7)

1995 אפרודיטה הגדולה: שחקנית משנה, תסריט מקורי (1 מתוך 2)

1997 לפרק את הארי: תסריט מקורי

1999 מתוק ומשוגע: שחקן ראשי, שחקנית משנה (2)

2005 נקודת מפגש: תסריט מקורי

2008 ויקי כרסטינה ברצלונה: שחקנית משנה (1 מתוך 1)

2011 חצות בפריז: סרט, במאי, תסריט מקורי, עיצוב אמנותי (1 מתוך 4)

2013 יסמין הכחולה: שחקנית ראשית, שחקנית משנה, תסריט מקורי (1 מתוך 3)

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?