"כוכב נולד" (2018) – ביקורת #1

"כוכב נולד". ליידי גאגא, בראדלי קופר.

"כוכב נולד". ליידי גאגא, בראדלי קופר

הסיפור של "כוכב נולד" הוא קלאסי ומעניין, פשוט ומוצלח, לכן שבים וחוזרים אליו בשם זה או אחר: סיפור אהבה בין גבר מפורסם ואישה שמתפרסמת וההתמודדות שלהם עם ההצלחה שלה. יש המון שירים בגרסת הסרט של 2018 וכולם על במה. זה לא סרט מוזיקלי שבו הולכים במסדרון שרים ורוקדים ברחוב. הסרט מתחיל בתנופה טובה שלא מגיעה רחוק. הוא מרגיש כמו סרט עצמאי (כולל שוט הסיום הטיפוסי) שמתחפש לסרט הוליוודי, ורוב הזמן זה לא עובד.

בראדלי קופר ("אופטימיות היא שם המשחק", "צלף אמריקאי") מככב, ביים, בין החתומים על התסריט ומעבר לביצוע השירים הוא גם כתב חלק מהם. הוא משחק את ג'ף ברידג'ס בתפקיד ג'קסון "ג'ק" מיין, זמר שעבר את שיאו אך עדיין מופיע מול אלפי אנשים נלהבים. הוא פוגש את אָלִי (ליידי גאגא בתפקיד הראשי הקולנועי הראשון שלה). היא משחקת טוב ומפגינה את יכולותיה הידועות בשירה ובנגינה על פסנתר. על אף שהיא כתבה אותם, השירים שלה בסרט שונים מאלו שהיא מפורסמת בהם. היא לא מגלמת את עצמה.

הדמות של ג'ק בלתי נסבלת. מזמן לא ראיתי דמות ראשית כל כך מרגיזה ומעצבנת. הוא לא השתיין הבלתי מתחשב הראשון בקולנוע אך יש במקרה הזה יש משהו בלתי נסלח, נעדר הקסם שיהפוך את זה לנעים לצפייה (כמו קייט בלנשט ב"יסמין הכחולה" ויו לורי ב"האוס").
יש קטע ב"גנב עירוני" (The Town) הנהדר של בן אפלק שבו רואים אותו עושה מתח ללא חולצה (זה אפילו מופיע בקדימון) בלי שום סיבה שקשורה למשהו בסרט מלבד הרצון של הבמאי להשוויץ בנוצותיו/שריריו של השחקן הראשי. רוב "כוכב נולד" של קופר מתנהל ומצולם בצורה דומה. הוא לא מספיק נותן את הבמה (או לפחות חולק אותה) עם השחקנית שלצדו.

את האמרגן שמנווט את הקריירה של אלי (היא מתפרסמת בשם פרטי בלבד כמו מדונה, שר, פינק, אדל, ביורק וכדומה) מגלם השחקן עם השם הישראלי רפי גברון. הוא נשכח לחלוטין ולא עושה מספיק בתפקיד הגנרי של "תעשי מה שאני אומר לך, אני יודע מה טוב בשבילך, כסף זה הכול בחיים, את חייבת להכות על הברזל בעודו חם, [מיין] רק מעכב אותך ומזיק לך". לעומתו, סם אליוט הוותיק בתפקיד המנג'ר של ג'ק מצליח בדרכו הקלילה להפליא להכניס אמינות ורגש לדמות משנית מאוד.

"כוכב נולד". בראדלי קופר.

"כוכב נולד". ליידי גאגא בין סם אליוט לבראדלי קופר

יש יותר מדי קטעים מבולבלים, תלושים, כמו שאריות קטעי אלתור ארוכים (בעיקר, אך לא רק, של הקטעים עם החברים של אביה של אלי).

הצלחה ענקית בארה"ב משנה את החיים. זמר מצליח זוכה בהרבה מאוד כסף, פרסום, תשומת לב של מעריצים והתקשורת; אולי מרוב שניסו להימנע מהקלישאות או לדבוק בעקרון "אנחנו סרט עצמאי" לא רואים את אלי משוחחת בטלוויזיה עם ג'ימי פאלון או פאפרצי צובאים עליה עם כניסתה לבית מלון, אולם גם לא מקבלים בכלל תמונת מצב של השינוי שהיא עוברת ממלצרית אלמונית לזמרת מצליחה.

הסוף דומה לזה בגרסאות הקודמות של סיפור הסרט (37',54',76'; לקח הרבה זמן עד לסרט הנוכחי אך זה פרויקט שדובר עליו כבר הרבה מאוד שנים) אך לא משכנע. הוא לא מוסבר כמו שצריך וממש לא מרגש כפי שהוא אמור להיות.

"כוכב נולד". ליידי גאגא, בראדלי קופר.

"כוכב נולד". ליידי גאגא, בראדלי קופר

הסרט מ-37' היה מועמד ל-7 פרסי אוסקר: סרט, בימוי, עוזר במאי (קטגוריה שהלכה לעולמה מאז), שחקן ראשי (פרדריק מארץ'), שחקנית ראשית (ג'נט גיינור) ובשתי קטגוריות של תסריט (כולל זכייה אחת); הסרט מ-54' יצא בידיים ריקות מתוך 6 מועמדויות: שחקן ראשי (ג'יימס מייסון), שחקנית ראשית (ג'ודי גרלנד), עיצוב אמנותי, תלבושות, פס-קול סרט מוזיקלי ושיר מקורי ("The Man that Got Away" היפה); והסרט מ-76' בכיכובם של כריס כריסטופרסון וברברה סטרייסנד היה מועמד על צילום, צליל, פסקול מעובד (אל תשאלו) וזיכה את סטרייסנד באוסקר על שיר מקורי (היא האדם היחיד שזכה באוסקר על משחק ועל שיר), "(Evergreen (Love Theme". סביר להניח שגברת גאגא תהיה מועמדת לאוסקר על שיר או שניים מתוך הסרט (Always Remember Us This Way, The Shallow) ובגלובוס הזהב יְזכּו את הסרט במועמדויות לסרט (בשביל זה יש להם קטגוריה נפרדת לסרטים מוזיקליים), שחקן ושחקנית ראשיים. ליידי גאגא בטח תזכה, אולי גם ברדלי קופר (מייסון וגרלנד, כריסטופרסון וסטרייסנד זכו בגלובוס הזהב על "כוכב נולד").

דירוג: ★★½☆☆

כוכב נולד (ארה"ב, 2018)
בימוי: בראדלי קופר | תסריט: רוברט קרסון, בראדלי קופר, וויל פטרס, איירין מצ'י, סטיבן ג'יי. ריבל, אריק רות', וויליאם א. וולמן, כריסטופר ווילקינסון | משחק: בראדלי קופר, ליידי גאגא, סם אליוט, אנדרו דייס קליי | צילום: מתיו ליבאטיק
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-04.10.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

בראדלי קופר. פשוט טוב.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?