ביקורת: סטארטרק

זאקרי קווינטו (מימין), קארל אורבן וכריס פיין. מתוך סטארטרק.

זאקרי קווינטו (מימין), קארל אורבן וכריס פיין. מתוך סטארטרק.

"סטארטרק" החדש הינו האחרון שבסדרת הטלווזיה והסרטים סטארטרק הפולחנית, אשר החלה עוד בשנות השישים העליזות, ואשר על ברכיה גדלו והתחנכו רבים מילדי העולם המערבי. למרות החשש מפני הרס נכס נוסטלגי, גילינו להפתעתנו כי מדובר בחוויה קולנועית מהנה ומדהימה, והמסע החדש בין הכוכבים בהחלט עומד בסטנדרטים אשר הוצבו על ידי קודמיו בסדרה.

ואין לבטל את הישגו של הבמאי, ג'יי-ג'יי אברמס (יוצר הסדרה המעולה "אבודים") שכן בפניו עמדה משימה אימתנית: ליצר סרט חדש, אשר יעמוד בסטנדרטים העכשוים (לרבות אפקטים, תחכום ורמה מסוימת של רמיזות מיניות), תוך כדי שמירה על התבנית המוכרת והאהובה של הסרטים הקודמים. אה, וכל זאת מבלי לאבד אף אחת מהאיכויות שאיפיינו כל כך את הסרטים הקודמים. ובכן, אברמס, לטעמנו, עשה את עבודתו מעל ומעבר למצופה וייצר סרט מהפנט, מהנה כיפי – מתי יוצא כבר סרט ההמשך?!

בזכות מעריצי "מסע בין כוכבים" (שם הסדרה ורוב בנותיה וסרטיה) נלהבים רבים, אך בהחלט לא רק, יהפוך הסרט החדש לבטח להצלחה קופתית מרשימה כך צופים כנראה גם באולפני פאראמאונט, שכן שם כבר החלו בהכנות לקראת יצירתו של סרט המשך באותה מתכונת.

חללית האויב. מתוך סטארטרק.

ספינת פדרציה. מתוך סטארטרק.

הליהוק לסרט היווה לטעמנו את המבחן המשמעותי ביותר אשר עמד בפני אברהמס ובפני אולפני פאראמאונט, משום שמדובר בצוות חדש-דנדש של שחקנים, ואיוש פחות ממושלם של התפקידים היה יוצר ניכור מצד מעריצי הסדרה – מן הפנאטים ועד המתונים שבהם. את מבחן זה צלח אברהמס בהצלחה יתרה, עם צוות שחקנים צעיר, טרי ומוכשר. כל כך מוצלח, שקשה לבחור את מי לציין לשבח שכן, כולם עשו עבודה מצוינת.

ובכל זאת, נציין כי זאקרי קווינטו (הלא הוא סילאר המצמרר מ"גיבורים") וכן כריס פיין (האלמוני במידת מה) עושים עבודת חייל בתור צוות השחקנים הראשי ומוסיפים כבוד רב לשם סטארטרק. וכאשר עליהם להיכנס לנעליהם של ענקים כגון וויליאם שאטנר האגדי ולאונרד נימוי הגאוני, הרי שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. משימה אשר לטעמנו רק ימים (ומס' סרטי המשך) יגידו אם עמדו השנים במשימה זו בהצלחה כקודמיהם.

כמו בסרטים רבים אחרים מסוג זה, קרי, הפקה של יצירה נוסטלגית אשר מבוצעת מחדש (כגון "באטמן" ו"מלחמת הכוכבים") עלילת הסרט הראשון (בתקווה שיהיו עוד רבים בעתיד) לוקחת אותנו לעבר, על-מנת שנשכיל לדעת כיצד הכל החל. ובכן, עלילת הסרט מתארת את עברו של הצוות המהולל של ספינת הדגל של הפדרציה, הלא היא "האנטרפרייז". כך, מתגלה לצופה מיד בתחילת הסרט כי אביו של קפטן קירק חרף את נפשו בקרב עם ספינת ענק רומולנית מהעתיד.

ליושבי הספינה הרומולנית ישנה מטרה אפלה ורחבת היקף, אשר כוללת בין היתר את כל הסעיפים החשובים בכל כתב אישום בין-גלאקטי, קרי: רצח-עם, עינוי, נקמה והשמדת כוכבים (לאו דווקא בסדר הזה). לא נרחיב יותר בעניין העלילה, שכן אנו מסתכנים בחשיפת ספוילרים בכל מילה ומילה. רק נוסיף כי, הצופה השקדן ישמח לגלות מחוות רבות מרבות לסרטים הקודמים בסדרה עם [ספוילר] הופעות אורח מיוחדת במינה וכן משפטי מחץ ניצחיים. [/ספוילר]

אריק באנה. מתוך סטארטרק.

אריק באנה. מתוך סטארטרק.

כאמור, סטארטרק מתהדר בכל האפקטים החדשים והמהממים שיש להוליווד להציע, לרבות קרבות חלל, לייזרים, טורפדו חלליים, פיצוצים וכל מיני דברים שעפים נורא נורא מהר. לכל זה מצטרפת מוזיקה מצוינת אשר ביחד עם העלילה המשכנעת, האפקטים המדהימים והמשחק המצוין של הדמויות מייצרת חוויה מרתקת.

מה יש עוד להוסיף מלבד: "לכו לראות"!
"טרק'יז", או לא – מדובר בסרט מעולה, כיפי, מהנה השווה לכל טעם, גם בשביל מי שמעולם לא ראה סטארטרק מימיו.

דירוג: ★★★★½

סטארטרק
ארה"ב, 2009
126 דקות
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-07.05.09 בקולנוע
בימוי:
ג'יי-ג'יי אברמס
תסריט:
רוברטו אורצ'י
אלכס קורצמן
שחקנים:
זאקרי קווינטו
כריס פיין
אריק באנה
קארל אורבן
ג'ון צ'ו
אנטון ילצ'ין
זואי סלדנה
סיימון פג

בהחלט נשמע טוב, אלך לצפות כבר מחר

יוחנן

למען האמת היה מדהים באפקטים.עם זאת העלילה מסורבלת ומסתבכת בעיקר כאשר יש מפגש בין הספוקים למיניהם עם קושי לישב זאת אפילו בהיגיון הפנימי.עם זאת שווה לראות

[…] הספקתי לראות בסוף השבוע וקצת באיחור, ואמנם נהנתי ממנו יותר מגיא, אני בדעה שהמסע בין הכוכבים הוא מרתק יותר ועשוי יותר […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?