"סגן הנשיא" – ביקורת

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל.

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל.

איזה בלגן של סרט! "סגן הנשיא" המדובר הוא דיק צ'ייני ששחה בפוליטיקה האמריקאית עד שהגיע לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית כשג'ורג' בוש הבן שירת במשך שתי קדנציות בבית הלבן. באנגלית נקרא הסרט בהתחלה Backseat (הספסל האחורי של מכונית, חצי מהביטוי "נהג מהספסל האחורי") ואחרי זה שונה ל-Vice, כלומר "סגן" (החצי הראשון של "סגן נשיא") שזה גם "מידה רעה". צ'ייני השכיל להבין שאין לו סיכוי להיות נשיא ארה"ב, הוא לא רצה בתפקיד חסר החשיבות של סגן הנשיא, אז בדרכים לא דרכים (זה ה"חטא" שלו) הוא דאג למלא את התפקיד בסמכויות שלא היו לשום סגן נשיא לפניו (ואפשרו לו לעשות זאת). על השורה האחת הזאת חוזרים בסרט שוב ושוב ורואים אותו פועל לכך, אך אחרי 132 דקות לא ברור מיהו צ'ייני, שבשלב מסוים היה אחד האנשים החזקים והמשפיעים בעולם. לא ברור מה הוא עשה עם הכוח הזה ומה יצא לו מזה (רק השפעה, כסף?).

הסרט מציג באופן מרפרף את דרכו הפוליטית של צ'ייני לאורך עשרות שנים ומתחיל ככתבת טלוויזיה, עם הקריינות המסבירה והמלווה. הקריין אומר לנו שזהותו סודית ותתגלה בהמשך. לאורך הסרט יש גם -יותר מדי- מידע משדרנים לא נראים שמעדכנים אותנו בנעשה. הסרט לא מעודן, אולי כמו האיש השקט שבמרכזו; קופצים בין זמנים, עם סוגים שונים של הרצאות המלוות בדימויים ישירים מדי, כמו להגיד שחם ולהראות להבה, להגיד שהיה קשה ולהראות קשה של לחם יבש.

כריסטיאן בייל מדהים בתפקיד הראשי. לא רק בשל האיפור והעלייה במשקל הוא נעלם בתפקיד, הוא ממש נטמע בתוכו. לא תמיד הוא במרכז הבמה ואת חלק מהמופע מובילים שני אנשים שהיתה להם השפעה עצומה על חייו של צ'ייני: איימי אדמס כאשתו לין וסטיב קארל כדונלד רמספלד. לסם רוקוול ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי") תפקיד קטן יותר כנשיא ג'ורג' ו. בוש, בן של, די סתום.

פוליטיקה היא עולם סבוך, המערכת הפוליטית האמריקאית ללא ספק כזאת. אולם דבר לא מוביל לדבר, אין דרמה לגבי מה שיקרה (ולא בגלל שידוע בהכרח מה יקרה). מלבד מסירותו לבני משפחתו לא נחשפים לפנים נוספים באישיותו של צ'ייני. יותר מדי דברים נאמרים עליו מבלי שנראה אותם נעשים בפועל. זוכרים את החדשות על כך שדיק צ'ייני ירה במישהו בטעות עם רובה צייד? אז מזכירים את זה לרגע חולף כי צריך, כי אי אפשר שלא. אבל לא מתעכבים על שום דבר בסרט, לא מתעמקים בדבר. ולא ברור בשביל מה נעמי ווטס שם בתפקיד כתבת בחדשות.

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל, אדם מקיי.

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל, אדם מקיי.

יש הבלחות של רגעים מוצלחים, בעיקר הקומיים והסאטיריים כמצופה מהבמאי של "והרי החדשות" (Ron Burgundy) וסרטים אחרים בכיכובו של ויל פארל. את הסרט כתב וביים אדם מקיי. לכל אורך הסרט משובצים רגעים לא-רגילים שהופכים את סרט הדרמה למשהו קצת שונה, עם הומור, בדומה להסברים הנוגעים למונחים כלכליים בסרטו הקודם, "מכונת הכסף". הדברים המיוחדים הללו, שהם מהדברים המוצלחים בסרט, הם שסיווגו אותו בגלובוס הזהב בקטגוריית הקומדיה ולא הדרמה. הסרט היה מועמד ל-6 פרסים (סרט, במאי, שחקן ראשי, שחקנית משנה, שחקנית משנה ותסריט) וזיכה את בייל בפרס. הוא והסרט, ללא ספק, יהיו מועמדים גם לאוסקר. בין הקטעים הללו (שלא אציין כדי לא להרוס למי שבכל זאת יחליט לראות את הסרט) יש המון קטעים סתמיים, טריוויאלים, בלי שום סיבה כולל קטעי מעבר ודיאלוגים שלמים.

הסרט, שהושקעה בו עבודת עריכה רבה מאוד, הוא כולו כתב אישום ללא עדות מפתיעה, ראייה מפעימה או תפנית מיוחדת. לא חשוב איזה שם נותנים לסרט, רעש וצלצולים יכולים להיות קישוטים נפלאים כשיש על מה לתלות אותם.

דירוג: ★★½☆☆

סגן הנשיא (ארה"ב, 2018)
בימוי: אדם מקיי | תסריט: אדם מקיי | משחק: כריסטיאן בייל, איימי אדמס, סטיב קארל, אליסון פיל, ג'סי פלמונס, סאם רוקוול, לילי רייב, אדי מרסאן | מוסיקה מקורית: ניקולס בריטל| צילום: גרייג פרייז'ר
הפצה: החל מה-10.01.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?