לקראת האוסקר: מי תזכה, גלן קלוז או אוליביה קולמן?

גלן קלוז מתוך "האישה" ואוליביה קולמן מתוך "המועדפת".

גלן קלוז מתוך "האישה" ואוליביה קולמן מתוך "המועדפת".

אני מעדיף כשהזוכים באוסקר אינם ידועים מראש לא בשל אהבה להפתעות בהכרח אלא מהעדפה של מתח, כשיש קרב צמוד זה הרבה יותר מעניין. יותר כיף לראות שחקנית מופתעת ושמחה מאשר זו שצפויה לזכות ורק מחכה לרגע שיקראו בשמה. בחמש שנים האחרונות הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית היתה ידועה לפני הטקס. כולן זוכות ראויות שהיו צריכות להכין נאום מראש ולהיראות המומות: פרנסיס מקדורמנד (שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי), אמה סטון (לה לה לנד), ברי לרסון (חדר), ג'וליאן מור (עדיין אליס) וקייט בלנשט (יסמין הכחולה).

השנה מסתמן מרוץ צמוד בין שתיים מחמש המועמדות: גלן קלוז ואוליביה קולמן. שלוש המועמדות האחרות הן רקע להתרחשות: ליידי גאגא (היא תנסה להיראות מופתעת כשתזכה על השיר שכתבה ל"כוכב נולד"), מליסה מקארת'י ("האם אי פעם תסלחי?", סרט על פי סיפור אמיתי שג'וליאן מור כמעט כיכבה בו) ויליץ אפיריסו ("רומא" הוא סרטה הראשון, היא השחקנית הראשונה שמועמדת על תפקיד ראשי בספרדית).


קלוז וקולמן זכו בגלובוס הזהב, קלוז כשחקנית בסרט דרמה וקולמן כשחקנית בסרט קומדיה. קלוז גם זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר מטעם איגוד השחקנים האמריקאי, שלרוב תואם לזוכָה אחרי זה באוסקר.
לקלוז לא תהיינה, כנראה, עוד הרבה הזדמויות לזכות באוסקר. קולמן תהיה מועמדת בהמשך השנה (ובשנה הבאה) לפרסים רבים -וכנראה תזכה בחלקם- על תפקידה כמלכה אליזבת בעונה השלישית של "הכתר".

מי מהן תזכה באוסקר? אלו השיקולים שיש לקחת בחשבון:

הסרט
אוליביה קולמן מועמדת על "המועדפת", שמועמד ל-10 פרסים (ב-9 קטגוריות), כולל לסרט הטוב ביותר, ומוביל השנה את הרשימה יחד עם "רומא". מרבית הזוכות בתקופה האחרונה הן מסרט שמועמד לסרט הטוב ביותר.
גלן קלוז מועמדת על "האישה", המועמדות היחידה של הסרט.
מאז 1940 שבע שחקניות בלבד זכו על סרט שזו היתה המועמדות היחידה שלו: ג'ואן וודוורד על "שלוש פנים לחוה" (1957), סופיה לורן על "שתי נשים" (1961), ג'ודי פוסטר על "הנאשמים" (1987), קאת'י בייטס על "מיזרי" (1990), ג'סיקה לאנג על "שמים כחולים" (1994) – היחידה שזו לא היתה הזכייה הראשונה שלה, שרליז ת'רון על "מונסטר" (2003) וג'וליאן מור על "עדיין אליס" (2014) כי הרגישו שהגיע הזמן שתזכה אחרי כל כך הרבה מועמדויות.

מועמדויות קודמות
זו המועמדות הראשונה של קולמן והשביעית של קלוז. היא היתה מועמדת כשחקנית משנה שלוש שנים ברציפות: "העולם על פי גארפ" (1982), "החברים של אלכס" ו"הטוב ביותר" (1984), וכשחקנית ראשית: "חיזור גורלי" (1987), "יחסים מסוכנים" (1988) ו"אלברט נובס" (2011).
רק שתי שחקניות עבר היו מועמדות 6 פעמים מבלי לזכות: דברה קר (שקיבלה פרס מיוחד ב-1993) ות'למה ריטר (כל שש המועמדויות שלה כשחקנית משנה, כולל ארבע שנים ברציפות). השנה הצטרפה אליהן איימי אדמס, שתזכה בעתיד הקרוב.
האם קלוז תהיה שיאנית המפסידות? המצביעים יקחו את זה בחשבון.

הגיל
באוסקר מעדיפים שחקניות ראשיות צעירות. 32 שחקניות ראשיות היו בנות פחות מ-30 כשזכו. (לעומת שחקן ראשי אחד בלבד בן עשרים ומשהו: אדריאן ברודי בן ה-29 על "הפסנתרן".)
קולמן בת 45; אם קלוז בת ה-71 תזכה היא תהיה השלישית הכי זקנה אי פעם שזוכה בקטגוריה ורק השנייה בשנות ה-70 לחייה אחרי ג'סיקה טנדי שבגיל 80 זכתה על "הנהג של מיס דייזי" (1989) וקת'רין הפבורן שזכתה באוסקר הרביעי שלה בגיל 74 על "האגם המוזהב" (1981). אגב, אצל הגברים היה רק זוכה אחד מעל גיל 63: הנרי פונדה בן ה-76 על "האגם המוזהב".

התפקיד
קולמן מגלמת את המלכה אן ובאוסקר אוהבים שחקנים שמגלמים אנשים מההיסטוריה. בשש השנים האחרונות זה לא קרה (לעומת ארבעה מתוך שישה שחקנים ראשיים) אבל מאז 2000 היו יותר תפקידים של נשים אמיתיות על פני מומצאות: ג'וליה רוברטס (ארין ברוקוביץ'), ניקול קידמן (וירג'יניה וולף), שרליז ת'רון (איליין וורנוס), ריס וית'רספון (ג'וּן קאש), הלן מירן (המלכה אליזבת), מריון קוטיאר (אדית פיאף), סנדרה בולוק (לי אן טוהי) ומריל סטריפ (מרגרט תאצ'ר).
באוסקר גם יש העדפה לתפקידים ראוותניים, גדולים, שלא לומר צעקניים, על פני תפקידים מעודנים, שקטים, "טבעיים" יותר. הם אוהבים לראות שאתה משתנה ומשחק (וזה נכון גם לקטגוריות אחרות: הם אוהבים כשרואים את העריכה, שנעשתה שם הרבה עבודה, עדיף מורכבת). קולמן עלתה במשקל, דמותה של אן מגוחכת, נוגעת ללב, היא מגלמת אישה בעלת סמכות, בודדה, מסכנה ומנוצלת. קלוז מגלמת דמות רגועה שהרבה סוער בה מתחת לפני השטח.

לגלן קלוז יתרון קל ביותר בזכות הפרסים שזכתה בהם על "האישה" עד עכשיו וכל הפסדיה באוסקר בעבר, אך לא אהיה מופתע במיוחד אם אוליביה קולמן תעלה המומה לקחת את הפרס על תפקיד של מלכה מצחיקה בסרט שמועמד ל-10 פרסים כולל לסרט הטוב ביותר. הזוכה תוכרז לקראת סוף הטקס שייערך בלוס אנג'לס ב-24.2 (בלילה בין ראשון לשני לפי שעון ישראל).

[…] שחקנית ראשית– גלן קלוז, האישה (אוליביה קולמן עשויה מאוד לזכות) […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?