תחזית לזוכים באוסקר 2019

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי.

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי

בעוד שבוע, ביום ראשון ה-24.2, יתקיים בלוס אנג'לס טקס הענקת פרסי האוסקר 2019 (ה-91 במספר). אלו ההימורים שלי לגבי הזוכים ב-21 קטגוריות מתוך 24 (בחוץ: סרט תיעודי קצר, סרט קצר, סרט אנימציה קצר).

סרט– "הספר הירוק"
בשנה רגילה הייתי מונה מבין הסרטים המועמדים את אלו שמועמדים גם לבימוי ומנפה את השאר, אך השנה מסתמן ש"הספר הירוק" יזכה למרות שאינו מועמד על בימוי כי הבמאי הוא פיטר פארלי, שהתפרסם עם אחיו בובי כבמאי של קומדיות כמו "משתגעים על מרי". זה קרה רק ארבע פעמים עם "כנפיים" (סרט אילם, הזוכה הראשון ב-1929), "גרנד הוטל" (1932; זו היתה המועמדות היחידה של הסרט! הבמאי היה אדמונד גולדינג), "הנהג של מיס דייזי" (1989; ברוס ברספורד) ו"ארגו" (2012; בן אפלק). "הספר הירוק", כמו שני האחרונים, מועמד לעריכה ("ארגו" גם זכה), קטגוריה שמלבד "בירדמן" (שערוך כטייק אחד ארוך) כל הזוכים מאז "אנשים פשוטים" (1980) היו מועמדים בה.
ב"הספר הירוק" יש את כל מה שהאמריקאים אוהבים (יש ביטוי באנגלית checks all the boxes, כמו מסמן את כל האפשרויות בטופס): סיפור אמיתי שמתרחש באמצע המאה ה-20, יחסים בין שחורים ללבנים, מוזיקה, משפחה חמה, חג מולד, דרמה עם רגעים קומיים ונגיעה להט"בית קלה מספיק כדי לא לפגוע בשמרנים.

"רומא".

"רומא". יליץ אפיריסו

במאיאלפונסו קוארון, "רומא"
פעם ראשונה שיזכה מישהו על סרט שאינו באנגלית (והוא גם יזכה כבמאי הסרט הזר הזוכה). זה יהיה האוסקר השני של קוארון לבימוי אחרי "כוח משיכה" (2013), שלא זכה בסרט הטוב ביותר.

שחקן ראשיכריסטיאן בייל, "סגן הנשיא"
לרוב לא טוב להמר על הפתעה באוסקר, ורמי מאלק זכה על "רפסודיה בוהמית" בפרס גלובוס הזהב (כמו בייל) ובפרס מטעם איגוד השחקנים האמריקאי (SAG בקיצור). הסיכויים של בייל היו עולים לולא זכה כבר באוסקר, כשחקן משנה על "פייטר" (2010). אז ירד במשקל בשביל התפקיד וכדי לגלם את דיק צ'ייני הוא עלה במשקל. שנה אחרי שזכה באוסקר על "גלדיאטור" זכה ראסל קרואו בגלובוס הזהב ובפרס ה-SAG אך לא זכה באוסקר על "נפלאות התבונה". הוא היחיד שזה קרה לו. אז אולי בכל זאת אהמר על מאלק שלא יודה לבמאי הסרט שלו?

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל.

"סגן הנשיא". כריסטיאן בייל

שחקנית ראשית– גלן קלוז, "האישה" (אוליביה קולמן עשויה מאוד לזכות)

שחקן משנה– מהרשלה עלי, "הספר הירוק"
שנתיים אחרי זכייתו על "אור ירח". ג'ייסון רוברדס זכה שנתיים ברציפות כשחקן משנה (1976 "כל אנשי הנשיא", 1977 "ג'וליה").

שחקנית משנה– רג'ינה קינג, "סיפורו של רחוב ביל"
זו שנת השחורים בקולנוע, למקרה שלא שמעתם. היא שחקנית מוערכת שזכתה באמי שלוש פעמים בארבע השנים האחרונות (על "פשע אמריקאי").

תסריט מקורי– "הספר הירוק"

"שחור על לבן". ג'ון דיויד וושינגטון.

"שחור על לבן". ג'ון דיויד וושינגטון

תסריט מעובד– "שחור על לבן"
ספייק לי, שלראשונה מועמד השנה על בימוי, הוא בין התסריטאים.

עריכה– "רפסודיה בוהמית"

צילום– "המועדפת"
לא אהבתי את הצילום ב"המועדפת" אבל לא צריך שהדעה האישית תשפיע על התחזית. אגב, בטופס שמסמנים בו את הזוכים לא כתוב את שם הצלם המועמד, רק את שם הסרט (כך בכל הקטגוריות מלבד בימוי ומשחק).
שאר המועמדים: כלב דשנל (אבא של השחקניות אמילי וזואי) מועמד בפעם השישית והוא טרם זכה אך הוא מועמד על הסרט הגרמני "יצירה ללא מחבר" שלא הרבה ראו; לוקאש זאל היה מועמד על "אידה", שכמו "אהבה בימים קרים" גם הוא סרט פולני בשחור-לבן שמועמד לסרט זר. ארבעת הסרטים הזרים שזכו בצילום הם "המבוך של פאן" (2006), "נמר דרקון" (2000), "פאני ואלכסנדר" (1983) ו"זעקות ולחישות" (1973), ומאז שיש קטגוריה אחת לצילום (להוציא את 1957, בין 1939 ל-1966 היו קטגוריות נפרדות לסרטים בצבע ולסרטים בשחור-לבן) השחור-לבן היחיד שזכה הוא "רשימת שינדלר" (1993); וקשה להאמין שיתנו לקוארון פרס שלישי בטקס (עם זכייתו הצפויה כבמאי ולסרט זר) על "רומא" שגם הוא בשפה שאינה אנגלית ובשחור-לבן; וגם "כוכב נולד" מועמד.

"המועדפת". אוליביה קולמן.

"המועדפת". אוליביה קולמן

עיצוב אמנותי– "המועדפת"

תלבושות– "המועדפת"
סרטים על מלכות ובני אצולה זוכים (כולל "מרי אנטואנט", "הדוכסית", אליזבת': תור הזהב"). זו תהיה הזכייה הרביעית של סנדי פאוול, שמועמדת גם על "מרי פופינס חוזרת". זאת הפעם השלישית שיש לה מועמדות כפולה, בפעם הקודמת זה לא צלח (קרול, סינדרלה ב-2015; שניהם עם קייט בלנשט) והיא זכתה בפעם הראשונה על "שייקספיר מאוהב" כשהיתה מועמדת גם על "ולווט גולדמיין". כמו ב"שייקספיר", גם זכתה על התלבושות של "ויקטוריה הצעירה", על המלכה ויקטוריה, ובאמצע על "הטייס" (עם קייט בלנשט).
לפני שנתיים פספסתי כשלא הימרתי על "הסוכן" לסרט זר, כי לא הערכתי נכון את יחסי הציבור שקיבל הבמאי האיראני (שכבר זכה על "פּרידה") עם האירועים באיראן. אם ירצו לתת יותר ל"הפנתר השחור" זו יכולה להיות אחת הקטגוריות.

ערבול צליל– "רפסודיה בוהמית"
אוהבים לראות השקעה בתלבושות, בעריכה ובמשחק, וזה נכון גם לקטגוריית ערבול הצליל. סרטי מלחמה וסרטים מוזיקליים נוטים לזכות פה.

עריכת צליל– "הפנתר השחור"

"הפנתר השחור". צ'דוויק בוסמן, מייקל ב. ג'ורדן.

"הפנתר השחור". צ'דוויק בוסמן, מייקל ב. ג'ורדן

פס-קול– "הפנתר השחור"
בטופס שמסמנים בו את הבחירות לא כתוב את שם המלחין. יכול להיות שהם לא יודעים שהוא לבן!?

שיר מקורי– Shallow מתוך "כוכב נולד"
"כוכב נולד" (1954) היה מועמד ל-6 פרסים, כולל לשיר הטוב ביותר, ולא זכה; "כוכב נולד" (1976) היה מועמד ל-4 פרסים וזכה על שיר. יש להניח שגם הגרסה הבאה (בכיכובה של הבת של ביונסה?) תהיה מועמדת על שיר.

אפקטים חזותיים– "הנוקמים: מלחמת האין-סוף"
"האדם הראשון" הוא היחיד מתוך חמשת המועמדים שמועמד בקטגוריה נוספת. ארבע פעמים אחרונות שסרט זכה על אפקטים חזותיים כשזו היתה המועמדות היחידה של הסרט: "ספר הג'ונגל" (2016), "המוות נאה לה" (1992), "יום במלכודת" (1987) ו"כדור הרעם" (1965).
סרט "הנוקמים" הראשון (2012) היה מועמד על אפקטים חזותיים; זהו הסרט השלישי בסדרה, הסרט הרביעי בהיסטוריה שהרוויח יותר מ-2 מיליארד דולר.
אם "שחקן מספר אחת" של סטיבן ספילברג יזכה אז ספילברג ישווה את שיאו של ג'יימס קמרון שביים חמישה סרטים שזכו באוסקר על אפקטים חזותיים. (הזוכים של ספילברג: שודדי התיבה האבודה [בעיקר קטע פתיחת התיבה], אי-טי: חבר מכוכב אחר, אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור, פארק היורה; הזוכים של קמרון: שובו של הנוסע השמיני, מצולות, שליחות קטלנית 2, טיטאניק, אווטאר; היחיד שלו שהיה מועמד ולא זכה על אפקטים הוא "שקרים אמיתיים".)

"הנוקמים 3: מלחמת האינסוף".

"הנוקמים 3: מלחמת האינסוף"

איפור– "סגן הנשיא"
עוד שני סרטים בלבד מועמדים: "מרי מלכת הסקוטים" (שכמו "להעיר את המלכה" בשנה שעברה מועמד בשתי קטגוריות: תלבושות ואיפור) ו-Border, הסרט השוודי השלישי בארבע שנים שמועמד בקטגוריה הזאת!
בקטגוריה הזאת זוכים בעיקר סרטי פנטזיה ("המבוך של פאן", "סיפורי נרניה: האריה, המכשפה וארון הבגדים", "סדרה של צרות", "שר הטבעות", "איש הזאב") וסרטים ביוגרפיים. על כן, "סגן הנשיא" יזכה, בדיוק כמו זוכים קודמים: "שעה אפלה" (גארי אולדמן זכה באוסקר על גילום וינסטון צ'רצ'יל), "אשת הברזל" (מריל סטריפ זכתה באוסקר השלישי שלה בתפקיד מרגרט תאצ'ר), "אדית פיאף- החיים בוורוד" (מריון קוטיאר זכתה), "פרידה" (סלמה הייאק היתה מועמדת כפרידה קאלו) ו"אד ווד" (מרטין לנדאו זכה כשחקן משנה על תפקיד השחקן בלה לגוסי).

סרט תיעודיRBG
על שופטת בית המשפט העליון רות' ביידר גינסבורג.

"ספיידרמן: מימד העכביש".

"ספיידרמן: מימד העכביש"

סרט אנימציה– "ספיידרמן: מימד העכביש" מסתמן כזוכה אבל אסור לשכוח את החוזק של אולפני פיקסר ו"משפחת סופר-על 2" יכול לנצח כי הוא פונה לקהל רחב ומגוון יותר. "משפחת סופר-על" (2004) זכה בקטגוריה הזאת, שבה מעולם לא זכו שני סרטים מאותה סדרת סרטים (זה טוב ל"ספיידרמן").

סרט זר– "רומא" (מכסיקו)
זכייה ראשונה של מכסיקו עם המועמדות התשיעית שלה. מה שמותיר בראש המפסידות את ישראל (10 סרטים) ובלגיה (7).

גדעון לב

צעצוע של סיפור 3 זכה בסרט האנימציה הטוב ביותר.

צודק. ותוקן.
תודה רבה.

[…] בפרס על השיר, ו"שחור על לבן" בפרס התסריט המעובד, כצפוי, בעוד "המועדפת" שהוביל יחד עם "רומא" עם 10 […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?