"מה הסיכוי" – ביקורת #2

"מה הסיכוי?". שרליז ת'רון, סת' רוגן.

"מה הסיכוי?". שרליז ת'רון, סת' רוגן.

"מה הסיכוי?" הוא קומדיה רומנטית, בדגש על הקומדיה, מוצלחת הכוללת ביקורת קלילה על הפוליטיקה האמריקאית על עיתונאי שלא מוכן להתפשר על היושרה שלו ומזכירת המדינה של ארה"ב. אתם מכירים את הסרטים האלה שבהתחלה שתי הדמויות הראשיות בעלות אישיות הופכית ושונאות אחת את השנייה ואז בעל כורחן הן מתאהבות? ובכן, זה ההפך מזה. אמנם סת' רוגן ושרליז ת'רון אכן מגלמים דמויות שונות בתכלית, אך החיבור ביניהן זורם באופן טבעי. הסרט מצחיק מאד, ברמה של צחוק בקול, מה שלא קורה לי הרבה. ההומור לעיתים מיני וגס, מה שלא יתאים לכולם.

זהו שיתוף הפעולה השלישי של הבמאי ג'ונת'ן לוין ורוגן (הקודמים היו "50/50" ו"הלילה שלפני"), שיוצר סרטי קומדיה, לפעמים עם טעמים נוספים – דרמה או אימה. הוא לוקח סיכונים עם הסרטים שלו, שלפעמים יוצאים צולעים, כמו "באמאשלך" (2017) בכיכובן של איימי שומר וגולדי הון; ולפעמים יוצאים נהדרים, כמו "50/50". "מת עליה" (2013) שאותו גם כתב לוין, הוא סרט קומדיה רומנטית אימה על סיפור אהבה של זומבי ובחורה, שהוא לא טוב במיוחד, אבל מספק את הסחורה, כך שניתן להבין שלוין לא חושש מביקורת או שימור תדמית. למרות הסיטואציות המוקצנות בסרט, הוא נשאר מקורקע למדי וברובו אמין ולא מתחנף (טוב, נו, אולי קצת למצביעי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב).

פרד פלרסקי (סת' רוגן, "הדייט שתקע אותי") הוא עיתונאי חוקר ששם לו למטרה לפרסם את האמת על כל הדברים שמתרחשים מתחת לפני השטח. כשפרד מתפטר מהעבודה שלו כעיתונאי באתר חדשות, עקב מכירת האתר לגורם שמייצג עבורו את כל מה שרע בעולם המערבי, חברו הטוב לאנס (או'שיאה ג'קסון, שמגלם את אביו אייס קיוב בסרט "היישר מקומפטון") לוקח אותו לבילוי שמגיע לשיא באירוע בה משתתפת מזכירת המדינה שרלוט פילד (שרליז ת'רון, "מונסטר", "ואז הגיעה טלי"). השניים מזהים זה את זה מהכרותם כילדים ומתפתחת ביניהם שיחה מנומסת, שלאחריה מציעה שרלוט לפרד עבודה ככותב משפטים הומוריסטיים לנאומיה, כדי שתוכל להתחבב על קהל הבוחרים לקראת פרסום דבר התמודדותה בבחירות לנשיאות.

כמובן שהדברים לא הולכים בדיוק כמצופה, כשברקע מגי (ג'ון דיאן רפאל, "פרנקי וגרייס"), היועצת הקרובה של שרלוט, מביעה חוסר שביעות רצון מנוכחותו של פרד המוזנח, שלא משתלב עבורה באופן בו היא הייתה מעדיפה להציג את שרלוט האלגנטית לעולם. ביחד עם טום (ראבי פאטל) שאחראי על הלו"ז, ארבעתם יוצאים למסע מסביב לעולם כדי לשכנע מנהיגים ממדינות שונות לחתום על הסכם בינלאומי אקולוגי שיהווה את המקפצה ששרלוט צריכה בשביל להשאיר חותם למירוץ לנשיאות, מסע שמהווה קרקע פוריה להכרות המחודשת של שרלוט ופרד. הדינמיקה בין הדמויות מעניינת וזורמת, כשמדי פעם קופצות דמויות החיזוק של נשיא ארה"ב הסאטירי (בוב אודנקירק, כוכב "סמוך על סול") וראש ממשלת קנדה החתיך (אלכסנדר סקרסגרד, "דם אמיתי", "האגדה על טרזן").

שרליז ת'רון היא לא רק מהממת ביופיה (שטחיות במקרים האלו היא מקובלת), אלא היא גם כובשת באיפיון הדמות שלה. כמובן שזה קשור גם לתסריט ולבימוי, אבל היא מצליחה להראות את רבדיה המגוונים של הדמות הלא פשוטה שהיא מגלמת ולהיות מצחיקה. ת'רון לא זרה לקומדיות ("משפחה בהפרעה", "מיליון דרכים למות במערב" ועוד) והאיזון שהיא מפגינה בין האלגנטיות לבין שחרור המחוך (המטאפורי בלבד, כמובן) הוא מה שעושה את הדמות למיוחדת. בידיים אחרות שרלוט יכולה הייתה להיות סתמית וקלישאתית. סת' רוגן מגלם את אותה דמות שהוא מגלם תמיד עם שינוי בסיפור הרקע, שלא תמיד זה רע. אחרי הכל, זה אפקטיבי ומשעשע. ג'ון דיאן רפאל מגרדת את גבול חוסר האמינות, אבל בעיקר מוסיפה את הפלפל הנחוץ לתערובת. לקומדיות יש את הכרטיס החופשי לגילום דמויות מוקצנות ולא משוחקות היטב, וגם כאן החריקות לא היו מורגשות.

"מה הסיכוי?". שרליז ת'רון.

"מה הסיכוי?".

התסריט שופע במשפטי מחץ וחלקם אפילו מצחיקים גם לאחר הצפייה. הוא מצליח לשלב נושאים אקטואליים הקשורים לפוליטיקה האמריקאית בצורה חלקה יחסית, גם אם מעט פופוליסטית. הבניה של הדמויות יסודית והרגעים הקטנים שמשובצים בתסריט מעשירים ומקרקעים את סיפור האהבה. גם ההומור הפיזי עובד כראוי, חלק שלרוב מוגזם ומיותר.

אז נכון, הסרט לא שינה את החיים שלי והוא לא חף מקלישאות, וגם סביר להניח שלא אזכור אותו בעוד כמה חודשים (אולי אני צריך לחזור לנוירולוג), אבל הוא כיפי, מרגש במידה ובאמת אחת הקומדיות המצחיקות שראיתי לאחרונה. אם הומור גס לא מרתיע אתכם, הסרט הוא הימור יחסית בטוח עבורכם.

דירוג: ★★★★☆

מה הסיכוי? (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'ונתן לוין | תסריט: ליז האנה, דן סטרלינג | משחק: שרליז ת'רון, סת' רוגן,אלכסנדר סקארסגרד, אנדי סרקיס, רנדל פארק | מוסיקה מקורית: מרקו בלטרמי, מיילס הנקינס | צילום: איב בלנג'ר
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-02.05.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?