"אד אסטרה" – ביקורת

"אד אסטרה". בראד פיט.

"אד אסטרה". בראד פיט.

בראד פיט מצוין ב"אד אסטרה" ("עד הכוכבים" בלטינית). האם זה מספיק כדי לראות סרט בן שעתיים? לא.

גלים חשמליים מהחלל פוגעים בכדור הארץ וזה איכשהו כנראה קשור לרוי (בראד פיט), אסטרונאוט שמגלה שאביו, שנעלם במשימת חלל בפיקודו 29 שנים לפני כן והוכרז כמת, בחיים ככל הנראה, והוא יוצא ליצור קשר עמו מטעם חברת חלל, שיכול להיות שיש לה אג'נדות נסתרות (זה פחות נכלולי ממה שזה נשמע). את אביו מגלם טומי לי ג'ונס; דונלד סאת'רלנד משום מה מופיע כאסטרונאוט זקן; ליב טיילר נראית עצובה ומודאגת כפי שהיא יודעת בתפקיד מצומצם ביותר שלולא היתה מפורסמת לא הייתי טורח להזכיר; ולרות' נגה תפקיד שמרגיש שאפשר היה לפתח יותר אבל זה לא הסיפור שלה או של האנושות אלא על רוי ואביו.

אני אוהב סרטי חלל. במאה הנוכחית אהבתי מאוד את "כוח משיכה" עם סנדרה בולוק ולא אהבתי בכלל את "סולאריס" (של סטיבן סודרברג, עם ג'ורג' קלוני), שני סרטים שהשפיעו מאוד על "אד אסטרה", וגם עולים פה אלמנטים מ"2001: אודיסיאה בחלל" (לא ניתן לעשות סרט מדע בדיוני בחלל מבלי להזכיר אותו ולהישען עליו) וגם "הנוסע השמיני". הבעיה המרכזית ב"אד אסטרה" – שיש בו יותר מבעיה אחת – היא אי דבקות בז'אנר. אם אתה רוצה לעשות סרט דרמה מהורהר בחלל אז תעשה זאת. אם אתה רוצה לעשות סרט פעולה בחלל אז תעשה זאת. עירוב מוצלח אינו בלתי אפשרי, אבל קשה מאוד. וג'יימס גריי, שכתב וביים, בכלל התכוון לעשות סרט על יחסי אב ובנו. על אף שמו של בראד פיט ככוכב, הסרט לא יזכה הסרט להצלחה קופתית בדיוק כמו כל סרטיו הקודמים של גריי, שגם אותם לא אהבתי: "רחובות מושחתים", "שתי אהבות", "המהגרת", "העיר האבודה Z".

הקצב של הסרט אטי ומשובצים בו קטעים שבהם רוי מצליח לשמור על קור הרוח המפורסם שלו בקטעי פעולה (אחד מקורי על הירח ובחללית מחקר), ואז יש קטע מגוחך ומופרך במיוחד שהיה מתאים ומתקבל בשמחה בסרט ג'יימס בונד או אינדיאנה ג'ונס, אבל "אד אסטרה" לא אמור להיות סרט פעולה שבו סולחים ואף נהנים מדברים לא אמינים. קטע התגנבות של רוי לא שייך לפה, וגם בו התעקשו לשלב הרהור, נוגות ולהשקיע בצילומים יפים. זה לא עובד. זה מחטיא את המטרה.

"אד אסטרה". בראד פיט.

"אד אסטרה". בראד פיט.

פיט הוא כוכב ואין קטע בלעדיו בסרט, שהוא בין המפיקים שלו. הדמות שלו מעניינת, ההתנהלות שלו מוצלחת, הוא נוגע ללב ולא נופל לקלישאות. אך בעוד הקריינות שלו ב"עץ החיים" התאימה לסרט ולאווירה, כאן היא מכסה על רגעים של שקט ולא תורמת דבר. הדמויות המשניות שוליות מדי, וזה עוד אחד מיותר מדי סרטים שכאשר מדברים על העלילה שלהם הם יותר מעניינים מהסרט בשעת הצפייה. הכוונות של היוצרים לא יצאו לפועל.

דירוג: ★★½☆☆

אד אסטרה (ארה"ב, ברזיל, 2019)
בימוי: ג'יימס גריי | תסריט: ג'יימס גרייאית'ן גרוס | הפקה: מארק בוטאןפול קונוואידידי גרדנרג'יימס גרייאנתוני קטגסג'רמי קליינר | משחק: בראד פיטטומי לי ג'ונסדונלד סאת'רלנדרות נגהליב טיילר | צילום: הויט ואן הויתמה
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-19.09.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?