"איש מזל התאומים" – ביקורת #1

"איש מזל התאומים". וויל סמית'.

"איש מזל התאומים". ויל סמית'.

"איש מזל התאומים" אינו גרוע והדיאלוגים טעונים שיפור, אך הוא לא מממש את ההבטחה שבו (מה שמאכזב מאוד) ואינו סוחף או מלהיב. יש מרדף אחד, על אופנועים וברגל, שמתקרב לכך, אבל חוץ מזה זה לא ממש עובד כסרט פעולה. זה נע ומתקדם כמו סרט דרמה, אבל גם דרמה ממשית אין פה. אין פה עיסוק אמיתי בסוגיה, שגם אינה מהפכנית בימינו (התסריט נכתב בשנות ה-90 ואז אולי היה נשמע מעט מקורי וחדשני יותר). והרגעים של ה"נאומים", שבהם במקום דיאלוג אמיתי ישנה דמות שבעיקר מדברת ומעבירה לנו מסרים, הם די משעממים ומיותרים.

הנרי (ויל סמית') הוא מתנקש שבגיל 51 יוצא לגמלאות. העבודה האחרונה שלו עדיין מעסיקה אותו ואחרי התחלה די ארוכה ומדשדשת מגיעים לעיקר: שולחים מתנקש לחסל אותו. זהות המתנקש היא מה שאמור להיות מיוחד פה כי מדובר בגרסה צעירה של הנרי.

"איש מזל התאומים". וויל סמית'.

"איש מזל התאומים". וויל סמית'.

אנג לי הוא במאי מעולה עם הרבה סרטים טובים: "על תבונה ורגישות", "נמר דרקון", "אוכל שתייה גבר אשה", וגם "סופת הקרח", "לקחת את וודסטוק" ו"חיי פיי". האחרון הוא אחד הסרטים עם השימוש הכי מוצלח בתלת ממד שנעשו. על כן היו לי תקוות בנוגע ל"איש מזל התאומים" אבל רק לעתים רחוקות רואים שהשקיעו מחשבה לניצול אמיתי של הממד הנוסף (ובכך הוא דומה לרוב מוחץ של הסרטים בימינו).
כמו כן, כמו בסרטו הקודם "בילי לין" (שלא הוקרן בבתי הקולנוע בארץ ולא היה טוב) אימץ לי שיטת צילום שבה התמונה נראית חדה יותר ממה שאנחנו רגילים. זה יתרון בקטעים של תזוזות מצלמה, שבהם סרטי תלת ממד תמיד סובלים בהם מטשטוש.

לי אוהב לאמץ טכנולוגיה חדשה ("חיי פיי" יצא שלוש שנים אחרי "אווטאר"), ובנוסף לשיטת הצילום הסרט לא רק כולל אלא נשען על אפקט ההצערה של פניו של ויל סמית'. מה שהחל כמרכיב משני בסרטים "שליחות קטלנית ג'נסיס" ובסרטי "הנוקמים" הופך פה למרכיב חשוב ועיקרי (כך גם ב"האירי" של מרטין סקורסיזה שיגיע לנטפליקס בסוף נובמבר). זה גימיק נחמד ולא בטוח שהוא הכרחי. יש שחקנים צעירים מספיק דומים לשחקנים מבוגרים יותר שאפשר היה ללהק לשני התפקידים.

מארי אליזבת' וינסטד מצוינת בתפקיד הסביר שיש לה. היא היתה נהדרת בסדרה בת העונה האחת "חסרי מוח" (ושיחקה גם בעונה השלישית של "פארגו" עם יואן מקגרגור) והיא מהווה את אחת המעלות של הסרט. המוזיקה של לורן באלף נעה בין תבניתית וצפויה עד להרגיז לכמעט אפקטיבית אך לא מעבר.

"איש מזל התאומים". וויל סמית', מרי אליזבת' ווינסטד.

"איש מזל התאומים". ויל סמית', מרי אליזבת' וינסטד.

אנג לי, ויל סמית', מארי אליזבת' וינסטד (וקלייב אוון; כמה עצוב שהקריירה שלו הגלתה אותו לסוגריים בלבד) ורעיון של מרדף של מתנקש צעיר מול עצמו כמבוגר מסתכמים בפוטנציאל על הנייר בלבד, בסרט נשכח לחלוטין שאפילו לא מספק בידור מהנה.

דירוג: ★★½☆☆

איש מזל התאומים (ארה"ב, סין, 2019)
בימוי: אנג לי | תסריט: בילי רייג'ונתן הלסלידארן למקהאנדרו ניקולסטיבן ג'יי. ריבלכריסטופר ווילקינסוןדיוויד בניוף | משחק: ויל סמית'מארי אליזבת' וינסטדבנדיקט וונגקלייב אווןדאגלאס הודג' | מוסיקה מקורית: לורן באלף | צילום: דיון ביבי
הפצה: החל מה-03.10.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?