סרטים על פי ספרים זוכי פרס הפוליצר

"החוחית". אוקס פגלי, ג'פרי רייט.

"החוחית". אוקס פגלי, ג'פרי רייט

החל מה-31.10 יוקרן בבתי הקולנוע "החוחית", על פי ספרה של דונה טארט. הספר זכה ב-2014 בפרס הפוליצר, המוענק לספר מאת סופר אמריקאי מאז 1948 (יש קטגוריות נוספות, כולל למחזות ולספרי עיון). 23 מתוך 64 הספרים שזכו עובדו לסרט/סרט טלוויזיה/סדרה/מיני סדרה (7 פעמים לא מצאו ספר שיצא לאור באותה שנה הראוי לפרס), ביניהם "השעות", "הדרך", "הצבע ארגמן", "אל תיגע בזמיר" ו"המרד על הקיין". לרוב רואים את העיבוד 3-2 שנים אחרי יציאת הספר לאור, אולם היו מקרים שזה לקח הרבה יותר. זו הרשימה המלאה של הזוכים והעיבודים:

השנה זכה בפרס הספר The Overstory מאת ריצ'רד פאוורס. הזוכה של שנה שעברה, "לס" מאת אנדרו שון גריר (שכבר תורגם לעברית), הוא ספר מצחיק ומוצלח על סופר כמעט בן 50 שמקבל הזמנה לחתונה של החבר לשעבר שלו. הספר יכול בקלות להיות מעובד לסרט, ואולי עדיף למיני סדרה (כנראה ב-2021). אין הרבה מיני סדרות קומיות.

הספר הזוכה מ-2017, The Underground Railroad מאת קולסון וייטהד, מצולם עכשיו לסדרה של "אמזון" שבעונתה הראשונה יהיו 11 פרקים על הדרכים הסודיות לבריחה ששימשו את העבדים השחורים בארצות הברית במאה ה-19. בין השחקנים: ג'ואל אדג'רטון ("גאטסבי הגדול", "ילד מחוק"). זה לא הספר הראשון שעוסק בעבדות שזכה בפרס (וזכה לעיבוד).

(ב-2016 The Sympathizer מאת וייט ת'אן נגויאן שטרם עובד למסכים; 2015 All the Light We Cannot See מאת אנת'וני דוּאר)

2014 "החוחית" מאת דונה טארט הפך לסרט בן שעתיים וחצי בבימוי ג'ון קראולי ("ברוקלין"), עם אנסל אלגורט, ניקול קידמן, פין וולפהארד, שרה פולסון, לוק וילסון, ג'פרי רייט. העלילה מתחילה בילד שאמו נהרגה בפיגוע טרור במוזאון בניו יורק והציור "החוחית" שהוא הסתכל עליו בשעת הפיצוץ. אין שום הצדקה לאורך של הסרט ומה שאולי עבד על הנייר לא עובר טוב למסך.

(2013 The Orphan Master's Son מאת אדם ג'ונסון; ב-2012 לא חולק הפרס; 2011 A Visit from the Goon Squad מאת ג'ניפר איגן; Tinkers מאת פול הרדינג, שזכה ב-2010, הוא ספר שנשען בעיקר על כתיבה ולא על עלילה וסביר להניח שלא יעובד.)

"אוליב קיטרידג'". פרנסיס מק'דורמנד.

"אוליב קיטרידג'". פרנסיס מק'דורמנד

2009 "אוליב קיטרידג'" מאת אליזבת' סטראוט, עובד למיני סדרה של HBO שלא אהבתי וזכתה בפרסים רבים, כולל האמי למיני סדרה הטובה ביותר, הרבה תודות לשחקנים: פרנסיס מקדורמנד, ריצ'רד ג'נקינס, זואי קאזאן, אן דאוד, ג'ון גלאגר ג'וניור, רוזמרי דה-ויט, ג'סי פלימונס, ביל מורי. על 25 שנה בחייה של מורה נשואה בעיירה קטנה. רק בשבוע שעבר יצא לאור ספר ההמשך "Olive, Again".

(2008 The Brief Wondrous Life of Oscar Wao מאת ג'ונו דיאז. סביר להניח שמתישהו תצא לפועל גרסה קולנועית.)

לעומת הספר "הדרך" מאת קורמאק מקארת'י מ-2007, הסרט שיצא אחרי שנתיים לא הצליח כמוהו למרות שהוא לא פחות טוב ממנו (בכיכובו של ויגו מורטנסן). הוא כנראה היה קודר מדי לאנשים וזה אחרת כשקוראים על הסוף העולם וקניבליזם.

(2006 March מאת ג'רלדין ברוקס; 2005 Gilead מאת מרילין רובינסון; 2004 The Known World מאת אדוורד פי. ג'ונס; את "מידלסקס" מ-2003, שהפסקתי באמצע, כתב ג'פרי יוג'נדיס, שכתב גם את The Virgin Suicides שהפך לסרט של סופיה קופולה שנקרא בארץ "חמש ילדות יפות".)
עוד ספר שהפך למיני סדרה (בינונית) שלוש שנים אחרי שיצא לאור: 2002 Empire Falls מאת ריצ'רד רוסו, עם אד האריס, פול ניומן כמקס ואשתו ג'ואן וודוורד, הלן האנט, פיליפ סימור הופמן, רובין רייט, דניס פרינה, איידן קווין, אסטל פרסונס וג'וש לוקאס (כמקס הצעיר). זיכה את ניומן בגלובוס הזהב ובאמי לשחקן משנה שנים ספורות לפני מותו. כמו ספרים רבים ברשימה הזאת, מתרחש בעיירה קטנה. הם אוהבים את האמריקנה הזאת.

(2001 "ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי" מאת מייקל שאבון, שרבים ניסו להפיק, כולל כמיני סדרה ל-HBO, ועם נושא גיבורי-העל שחם מתמיד ולא נראה שייעלם בקרוב, זה עוד יקרה מתישהו; 2000 "פרשן המחלות" שכולל תשעה סיפורים קצרים מאת ג'ומפה להירי, שכתבה את "השם הטוב" שעובד לסרט "עניין של שם" עם קאל פן. עיבוד לספרה הראשון יצא לפועל מתישהו.)

"השעות". מירנדה ריצ'רדסון, ניקול קידמן.

"השעות". מירנדה ריצ'רדסון, ניקול קידמן

1999 "השעות" מאת מייקל קנינגהם, אחרי שלוש שנים הפך לסרט טוב של סטיבן דלדרי ("בילי אליוט") עם מריל סטריפ, ג'וליאן מור, ניקול קידמן (וגם טוני קולט, מירנדה ריצ'רדסון, אד האריס, ג'ף דניאלס, קלייר דיינס, ג'ון סי. ריילי ועוד). היה מועמד ל-7 פרסי אוסקר כולל לסרט הטוב ביותר, וזיכה את קידמן באוסקר לשחקנית ראשית.

1998 American Pastoral מאת פיליפ רות' הפך לסרט ב-2016, עם יואן מקגרגור (סרטו היחיד כבמאי), עם ג'ניפר קונלי, דקוטה פאנינג, אוזו אדובה. לא זכה להצלחה או להערכה רבה.

(1997 Martin Dressler: The Tale of an American Dreamer מאת סטיבן מילהאוזר; 1996 Independence Day מאת ריצ'רד פורד [שספרו Wildlife עובד בשנה שעברה לסרט עם קארי מוליגן וג'ייק ג'ילנהול]; 1995 The Stone Diaries מאת קרול שילדס)

1994 "חדשות הספנות" מאת אי. אנני פרולה. במאי: לאסה הלסטרום ("תקנות בית השיכר"), עם קווין ספייסי, ג'ודי דנץ', ג'וליאן מור וקייט בלנשט. עוד ספר-סרט על מישהו מבוגר שחוזר לעיירת ילדותו. נוהגים לתת את הסרט מ-2001 כדוגמה לסרט שמדברים עליו לקראת האוסקר כמועמד אפשרי בקטגוריות מובילות… עד שרואים אותו ומבינים שלא.

"חדשות הספנות". ג'וליאן מור, קווין ספייסי.

"חדשות הספנות". ג'וליאן מור, קווין ספייסי

(1993 A Good Scent from a Strange Mountain מאת רוברט אולן באטלר)

1992 A Thousand Acres מאת ג'יין סמיילי עובד לסרט "רסיסים של חיבה" (1997), עם מישל פייפר, ג'סיקה לאנג וג'ניפר ג'ייסון לי כשלוש אחיות בסיפור עם הדים ל"המלך ליר" שמתרחש באיווה. ג'ייסון רוברדס כאבא, קולין פירת', וגם מישל ויליאמס ואליסבת' מוס צעירות.

(1991 Rabbit at Rest מאת ג'ון אפדייק)

1990 The Mambo Kings Play Songs of Love מאת אוסקר הייואלוס, "ממבו קינגס" עם אנטוניו בנדרס (ישר מספרד בעקבות הפרסום בסרטיו של פדרו אלמודובר). זה השיר מתוכו שהיה מועמד לאוסקר:

1989 "שיעורי נשימה" מאת אן טיילר (שכתבה גם את "תייר מזדמן"), סרט טלוויזיה מ-1994 עם ג'ואן וודוורד (שזכתה בגלובוס הזהב על התפקיד) וג'יימס גרנר כזוג מבוגר בדרך ללוויה.

1988 "חמדת" מאת טוני מוריסון, סרט של ג'ונתן דמי ("שתיקת הכבשים") בכיכובם של אופרה וינפרי, טנדי ניוטון, קימברלי אליס, בי ריצ'רדס, ליסה-גיי המילטון ודני גלובר. הסרט מ-1998 נכשל.

(1987 A Summons to Memphis מאת פיטר טיילור)

1986 "יונה בודדה", מערבון אפי מאת לארי מקמורטי עובד ב-1989 לאחת מהמיני סדרות הכי טובות שנעשו אי פעם, שגם זכתה להצלחה כה גדולה שהופקו עוד סדרות ומיני סדרות בעקבותיה. עם רוברט דואבל, טומי לי ג'ונס, ריק שרודר, אנג'ליקה יוסטון, דיאן ליין, כריס קופר.

(1985 Foreign Affairs מאת אליסון לורי)

1984 "עשבי בר" מאת ויליאם קנדי שגם כתב את התסריט לסרט הארוך והלא טוב מ-1987 על אף שני השחקנים המעולים שלו: מריל סטריפ וג'ק ניקולסון. ביים: הקטור בבנקו ("נשיקת אשת העכביש").

"הצבע ארגמן".

"הצבע ארגמן". וופי גולדברג בחזית

1983 "הצבע ארגמן" מאת אליס ווקר, סרט של סטיבן ספילברג, עם וופי גולדברג, אופרה וינפרי ודני גלובר. הסרט מ-1985 היה מועמד ל-11 פרסי אוסקר כולל לסרט הטוב ביותר אך לא לבימוי, ולא זכה באף אחד מהם. הספר והסרט עובדו גם למחזמר בברודווי שהצליח, הרבה תודות למפיקה הראשית שלו, אופרה וינפרי, שזה היה סרטה הראשון.

(1982 "שפן עשיר" [Rabbit is Rich] מאת ג'ון אפדייק; 1981 "ברית של כסילים" מאת ג'ון קנדי טול, ספר מצוין (וגם מצחיק) שיצא לאור אחרי התאבדות הסופר. שנים מנסים להפיק גרסה קולנועית של הספר, בין השחקנים הראשיים שהוזכרו: ויל פארל, זאק גלאפיקניס)

1980 The Executioner's Song מאת נורמן מיילר, שגם כתב את התסריט לסרט הטלוויזיה מ-82' שזיכה את טומי לי ג'ונס באמי, עם כריסטין להטי, רוזאנה ארקט ואלי וולך. על נידון למוות שמקדם את הוצאתו להורג.

(1979 הסיפורים של ג'ון צ'יבר; 1978 Elbow Room מאת ג'יימס אלן מקפירסון; ב-1977 לא חולק הפרס; 1976 Humboldt's Gift מאת סול בלו)

ל-The Killer Angels מאת מייקל שארה, שזכה בפרס ב-1975 לקח קצת יותר זמן, לקח זמן להפוך לסרט "גטיסברג" (1993) על הקרב המפורסם במלחמת האזרחים האמריקאית, עם מרטין שין, סם אליוט, טום ברנג'ר, ג'ף דניאלס, ג'ורג' לייזנבי. הסרט לא זכה להצלחה בקולנוע, אולי בשל אורכו: מעל ארבע שעות, אך משך צופים רבים בארה"ב כששודר בשני חלקים בטלוויזיה.

(ב-1974 לא חולק הפרס; 1973 The Optimist's Daughter מאת יודורה ולטי; 1972 Angle of Repose מאת וואלס סטגנר; ב-1971 לא חולק הפרס; 1970 אוסף סיפורים מאת ג'ין סטפורד)

שלוש שנים אחרי שזכה בפוליצר ב-1969 על House Made of Dawn עיבד אן. סקוט מומדיי את ספרו לסרט, היחיד שביים ריצ'רדסון מורס.

(1968 The Confessions of Nat Turner מאת ויליאם סטיירון, שכתב את "בחירתה של סופי")

1967 The Fixer מאת ברנרד מלמוד וכבר ב-1968 סרט בבימוי ג'ון פרנקנהיימר, עם אלן בייטס (שהיה מועמד לאוסקר לשחקן ראשי), דירק בוגרד, יו גריפית', איאן הולם, דיויד וורנר.

(1966 אוסף סיפורים מאת קת'רין אן פורטר; 1965 The Keepers of the House מאת שירלי אן גראו; ב-1964 לא חולק הפרס; 1963 The Reivers מאת ויליאם פוקנר, הספר השני של פוקנר שזכה בפרס. חלק מהספרים שלו עובדו לסרטים אך העיקר בספרים שלו אינה העלילה אלא הכתיבה והדמויות; 1962 The Edge of Sadness מאת אדווין אוקונר)

1961 "אל תיגע בזמיר" מאת הרפר לי. הספר היה רב מכר וגם הסרט המפורסם זכה להצלחה ענקית. היה מועמד ל-8 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, וזכה ב-3: שחקן ראשי, תסריט מעובד ועיצוב אמנותי.

Advise and Consent, ספרו של אלן דרוּרי מ-1960, עובד לסרט שנקרא בארץ "הסנאט ימליץ ויאשר" (1962) בבימוי אוטו פרמינג'ר ("אקסודוס", "אנטומיה של רצח"), עם צ'רלס לאוטן, הנרי פונדה, פיטר לאופרד, וולטר פיג'ן, בורג'ס מרדית', אינגה סוונסן. על חקירה אודות מועמד של הנשיא לתפקיד מזכיר המדינה.

(1959 The Travels of Jaimie McPheeters מאת רוברט לואיס טיילור; 1958 A Death in the Family מאת ג'יימס אגי; ב-1957 לא חולק הפרס; 1956 "אנדרסונוויל" מאת מקינליי קאנטור, שכתב את הספר "שנות חיי היפות ביותר" שהפך לסרט מוצלח. 1955 A Fable מאת ויליאם פוקנר; ב-1954 לא חולק הפרס)

1953 "הזקן והים" מאת ארנסט המינגווי, נובלה מעולה שאחריה גם הוענק להמינגווי פרס הנובל לספרות ב-1954. עובד לסרט אנימציה קצר ב-1999 (שזכה באוסקר בקטגוריה זו), ב-1958 לסרט בכיכובו של ספנסר טרייסי, וסרט טלוויזיה ב-1990 בכיכובו של אנת'וני קווין ("זורבה היווני").

1952 "המרד על הקיין" מאת הרמן ווק (שמת השנה עשרה ימים לפני יום הולדתו ה-104!), סרט טוב ב-54' שהיה מועמד ל-7 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, עם המפרי בוגרט, חוזה פרר, ואן ג'ונסון, לי מרווין, פרד מקמורי, אי-ג'י מרשל ועוד.

(1951 The Town מאת קונרד ריצ'טר; 1950 The Way West מאת איי.בי. גאת'רי; 1949 Guard of Honor מאת ג'יימס גולד קוזנס)

1948 Tales of the South Pacific מאת ג'יימס איי. מישנר, שהפך למחזמר והסרט "דרום פסיפיק".

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?